13. června 2017 v 12:43 | Marry |  Recenzie
Originálny názov: More Than This
Autor knihy: Patrick Ness
Väzba: pevná bez prebalu
Počet strán: 320 strán
Rok vydania: 2017

Patrick Ness patrí k najtalentovanejším autorom súčasnosti. V románe Niečo viac búra hranice medzi žánrami a otvára tínedžerskú literatúru všetkým vekovým kategóriám.
Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Ako je to možné? Spomína si na vlastnú smrť, ako sa mu trieštili kosti, ako si rozlámal lebku o kamenné morské dno. A ako to, že sa prebral? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, ale všetko je opustené a zničené. Čo sa to deje? A prečo vždy keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako svet okolo. Čo je skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto predsa len nebude jeho osobné peklo... A čoho sa najviac desí? Že tu je ešte niečo viac...

Patrick Ness je autorom desiatich kníh a zbierky poviedok. Žije v Londýne s mačkou. Popularitu si získal trilógiou Chaos Walking. Za román Sedem minút po polnoci (Slovart 2015) získal Carnegie Medal, čo je najvyššie britské ocenenie knihy pre deti a mládež. Román My ostatní tu len tak žijeme (Slovart 2016) sa ocitol na shortliste mnohých významných literárnych cien. Patrick Ness vo svojích knihách búra hranice medzi žánrami a otvára tínedžerskú literatúru všetkým vekovým kategóriám. Patrick Ness píše aj scenáre. Je autorom filmovej adaptácie svojho románu Sedem minút po polnoci. (Zdroj: kniha Niečo viac)

Musím sa priznať, že obálka sa mi najskôr veľmi nepozdávala. No keď som knihu konečne držala v rukách bola som naozaj nadšená. Hlavne vďaka tomu výrezu na obálke, ktorý vytvára dojem otvárania dverí. Netuším ako je to s originálnou obálkou, každopádne je to skvelý nápad.

Na začiatku čítania som mala trochu zvláštny pocit, pretože kniha Niečo viac je druhá kniha s mŕtvym hlavným hrdinom, ktorú som čítala hneď po knihe Mŕtve dievča neklame. Zároveň som nevedela čo presne mám očakávať, pretože je to prvá kniha, ktorú som od tohto autora čítala. Myslím, že ale práve vďaka tomu, že som nevedela čo čakať a nemohla som knihu s ničím porovnávať, mohla som si ju naplno vychutnať. Napriek tomu mám aj teraz, dlhšiu dobu po dočítaní tejto knihy, zmiešané pocity.

"Nemali ste niekedy pocit, že musí existovať niečo viac? Že kdesi tam, tesne mimo vášho dosahu, sa nachádza iný svet - len keby ste sa k nemu dostali..."

Kniha Niečo viac je napísaná v tretej osobe, ale štýl, ktorým autor píše je špecifický niečím, čo ani neviem presne opísať. Do deja vás vtiahne v podstate okamžite. A aj keď mnohým veciam nebudete rozumieť, neprestanete čítať, pretože sa budete snažiť pochopiť, o čo v tom príbehu vlastne ide. Je to len niečo vymyslené, alebo ide o realitu? Nad touto otázkou sa budete počas čítania zamýšľať veľakrát. Hlavný hrdina knihy Seth zomrel, no na druhú stranu nie. Tak ako to je? Je teda mŕtvy, alebo nie? Vôbec som to nedokázala pochopiť, čo spôsobilo, že som sa od knihy nevedela odtrhnúť. Okamžite som chcela nejaké vysvetlenie. A keď som ho konečne dostala, vravím si: "Doparoma! To sa dá?".

Ak je to iba zaprášená stará spomienka, v ktorej je uväznený, hádam to ani nie je miesto, ale iba čosi, čo vznikne, keď sa posledné sekundy pred smrťou premenia na večnosť.
(str. 56)

Kniha je rozdelená na štyri časti, pričom v prvej sa stretávame len s hlavným hrdinom Sethom. Seth sa v nej snaží spamätať z toho, že je mŕtvy a zároveň aj nie. A my sa to snažíme pochopiť s ním. Okrem toho nahliadame do malých útržkov jeho života vďaka krátkym spomienkam, ktoré sa objavujú vždy keď Seth zatvorí oči. Môžeme tak vidieť jeho "predchádzajúci" život a hlavne dôvod, prečo vlastne zomrel. V druhej časti príbehu už pribúdajú ďalšie postavy, s ktorými sa stretávame až do samotného konca.

Prvá časť knihy je teda o Sethových spomienkach a snahe pochopiť celú situáciu. Na jej konci ale už začína prvá akcia a s ňou aj dávka napätia, pretože okrem toho, že nebudete vedieť čo sa to vlastne deje, nebudete mať poňatia ani o tom, čo príde ďalej. Autor si pripravil zopár situácií, ktoré prekvapia nejedného čitateľa. Okrem toho v príbehu narazíte na niekoľko myšlienok, ktoré určite stoja za zamyslenie.

"Môj otec hovorieval, že človek si nájde vysvetlenie pre všetko," odvetí Regine. "Náhodné udalosti pospájame takým spôsobom, aby sme sa uspokojili vymysleným príbehom, aj keď je očividne nepravdivý." Pohľadom šibne späť na Setha. "Klameme si, aby sme prežili. Inak by sme zošaleli."
(str. 153)

Seth od začiatku pôsobí zmätením dojmov a to viac-menej pretrváva až do konca knihy. Myslím, že čitateľovi to ale príliš vadiť nebude, keďže nikto nevie, čo sa vlastne deje. Vyznie to viac reálnejšie, ako keby mal okamžite odpoveď na každú otázku.
Ďalšie postavy, ktoré sa v príbehu objavujú od druhej časti sú Tommy a Regine. Regine je skôr tá, ktorú by sme mohli označiť ako "mozog celej operácie" a Tommy najskôr pôsobí ako postava, ktorá je zbytočná, no nakoniec sa ukáže, že práve on vyrieši najväčšie problémy. Z čoho vyplýva, že každá postava je dôležitá a jednoducho by to bez nej nešlo. Ďalšia postava (ak ju tak vôbec môžem nazvať) je Šofér. Je nepredvídateľný a šialený. A doteraz nechápem, čo to vlastne bolo zač.
Vďaka Sethovým spomienkam ale spoznávame aj jeho rodinu a priateľov. Keďže sa objavujú len v spomienkach, nemajú veľa priestoru, napriek tomu dokážu v čitateľovi vyvolať veľa pocitov.

"Spočiatku je to v pohode - nie dokonalé, ale celkom prijateľné, takže si zvykneš. Potom sa to trochu zhorší, ale aj na to si zvykneš. Ale jedného dňa sa zobudíš a nemáš ani potuchy, kedy sa to tak strašne pokašlalo."
(str. 227)

Niečo viac je kniha, ktorú nedokážem prirovnať k žiadnej, ktorú som doteraz čítala. Neviem, ako autora napadlo niečo takéto napísať, ale podarilo sa mu to. Príbeh je originálny, má zaujímavú zápletku, obsahuje veľa akcie a ešte omnoho viac. Ja dávam knihe štyri hviezdičky, pretože tento príbeh ma naozaj dostal. Hlavne v tom, ako ma dokázal zmiasť. To sa ešte žiadnej knihe nepodarilo v takej miere, ako tejto. Jednu hviezdičku strhávam len za koniec. Rada by som si prečítala čo bude ďalej. Musí byť predsa niečo viac...

| Za poskytnutie knihy k recenzii ďakujem vydavateľstvu Slovart. |
| Knihu si môžete objednať TU. |