16. dubna 2017 v 19:54 | Marry |  Recenzie
Originálny názov: Thirteen Reasons Why
Autor knihy: Jay Asher
Počet strán: 240 strán
Vyšlo v roku: 2017
Vydalo vydavateľstvo: Slovart | Instagram | Facebook

Najoceňovanejšia tínedžerská kniha posledného desaťročia. Moderná klasika tínedžerskej literatúry 21. storočia.

Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová - spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

Jay Asher je americký spisovateľ súčasných románov pre mládež. Narodil sa v Kalifornii a má jedného syna. Napísal knihy 13 Reasons Why (Mŕtve dievča neklame, Slovart), The Future of Us a knihu What Light. | www | Facebook

Obálka je úplne jednoduchá a pritom tak nádherná. Je to presne rovnaký štýl obálky, aký má aj kniha Charlieho malé tajomstvá, dokonca je to aj ten istý formát. Obe spolu dokonale ladia a obe ich zbožňujem.

Keď stredoškolák Clay Jensen nájde pred svojím domom balíček s magnetofónovými kazetami, odhaľuje príbeh jeho mŕtvej spolužiačky Hannah Bakerovej. Hannah pred svojou smrťou nahrala kazety, na ktorých je trinásť dôvodov prečo spáchala samovraždu a to, že ich dostal aj Clay znamená, že je jedným z nich. O týchto trinástich dôvodoch Hannahinej smrti sa nedozvie nikto, koho sa to netýka, iba ak budú všetci dodržiavať pravidlá. Pravidlo číslo jedna je počúvať a číslo dva je posunúť kazety ďalej.

Opakujem si v hlave jeho otázku. Čo sa deje? No, keď už sa pýtaš, v pošte som si našiel balík s kazetami, ktoré nahralo dievča, čo spáchalo samovraždu. A údajne som do toho zapletený aj ja.
(str. 32)

Keď som túto knihu začínala čítať, na internete už kolovalo pár recenzií. Našťastie som odolala pokušeniu a neprečítala som si ich. Pochopiteľne, chcela som si v prvom rade urobiť názor sama. Nevedela som, čo presne mám teda očakávať, no nakoniec musím napísať, že ma kniha veľmi prekvapila.

Autor sa v knihe zaoberá problémom šikany a jej dôsledkami. Ukazuje rôzne jej stránky a ich dopad na jednotlivca. Ukazuje, že aj niečo, čo sa môže javiť ako nevinný žart môže niekomu vážne ublížiť. Šikana ale nie je jediná téma, ktorou sa autor zaoberá. V knihe okrem nej nájdete aj prvú lásku, ktorá je zároveň aj veľkým sklamaním, najlepších priateľov, ktorí v skutočnosti neboli najlepší, alebo volanie o pomoc, ktoré nakoniec nikto nevypočul. A to všetko z pohľadu dospievajúceho dievčaťa, ktoré sa rozhodlo zomrieť.

Chvíľu mi trvalo, kým som začala písať túto recenziu. Po dočítaní som mala zmiešané pocity a potrebovala som trochu času na premýšľanie. Myslím, že ak sa ktokoľvek rozhodne prečítať si túto knihu, bude na tom rovnako. Kniha Mŕtve dievča neklame určite zasiahne každého čitateľa a donúti ho zamyslieť sa nad svojimi činmi. Okrem toho vo vás Hannahin príbeh vyvolá niekoľko pocitov, minimálne ľútosť a súcit.

Zrada. Je to jeden z najhorších pocitov.
(str. 17)

Čo sa týka štýlu, ktorým je kniha napísaná, autor zvolil zaujímavý spôsob. Kniha je napísaná z pohľadu Claya, no jeho myšlienky sú popretkávané s Hannahinou výpoveďou z kaziet. Pri čítaní teda máme možnosť spoznať Hannahin príbeh a zároveň vidieť, ako celú situáciu vníma Clay. Prostredníctvom Hannahinej výpovede prechádzame od jednej spomienky k druhej a prostredníctvom Claya sa zasa dostávame na miesta, na ktorých jej spomienky vznikli. A to všetko sa odohráva počas jednej jedinej noci.

Čo sa postáv týka, je ich viac než dosť. Trinásť dôvodov znamená trinásť ľudí, ktorí nejako ovplyvnili Hannahin život. Každá postava je dobre premyslená, má svoju osobnosť a pôsobí reálnym dojmom. Hlavná postava Hannah mi bola sympatická od začiatku až do konca, aj keď ako som už vyššie písala, vyvolávala vo mne pocit ľútosti. Naopak, o Clayovi môžem napísať len toľko, že som bola na neho naštvaná takmer počas celého čítania. Aj keď mal Hannah rád, nevedel sa rozhodnúť či má veriť klebetám, alebo nie. Veľmi to ovplyvňovalo jeho zmýšľanie a konanie a nakoniec aj vďaka tomu skončil na Hannahiných kazetách.

A čo vy - všimli ste si tie jazvy, ktoré ste zanechali? Nie. Pravdepodobne nie. Nebolo to možné. Pretože väčšinu z nich voľným okom nevidieť.
(str. 62)

Ja dávam tejto knihe bez váhania päť hviezdičiek. Nemôžem povedať, že to bol nádherný príbeh, veď bol o mŕtvom dievčati a dôvodoch, prečo sa rozhodlo siahnuť si na život. No tento príbeh sa ma skutočne dotkol. Odporúčala by som ho prečítať každému, pretože všetci by sa mali zamyslieť nad svojimi činmi. Ako hovorí Hannah, všetko ma dopad na všetko a jej príbeh je toho dôkazom. Všetci by sa mali zamyslieť nad tým, že to, čo sa odohralo v Hannahinom živote, sa bohužiaľ, deje aj v realite. Na to by sa nemalo zabúdať.

| Mimochodom, podľa knihy je natočený aj seriál Thirteen Reasons Why, ktorý stojí za pozornosť. Určite vám ale odporúčam najskôr si prečítať knihu, pretože seriál sa (podľa mňa) celkom dosť líši. A niečo, čo sa v knihe dozviete až takmer na konci je v seriály jasné od prvého dielu. Takže odporúčala by som najskôr prečítať knihu, potom pozrieť seriál. |

| Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. |
| Knihu si môžete kúpiť TU. |