25. března 2017 v 19:39 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Grafitové dievča
Autorka knihy: Miroslava Varáčková
Počet strán: 184 strán
Väzba: tvrdá s prebalom
Vychádza: 12. apríla 2017
Vydáva vydavateľstvo: Slovart

Táňa kráča v ústrety bezútešnej budúcnosti - doštudovať s odretými ušami, nájsť si najpodradnejšiu prácu v meste a dúfať, že ju už nechytia policajti. Táňa to v živote nemá ľahké. Doma ju čaká len matka alkoholička, ktorá jej nedokáže dať ani pár drobných na jedlo, nieto ešte na niečo iné, bez čoho si žiadna sedemnásťročná baba nedokáže predstaviť svoj život. Z reality uniká len s kamošom Britvom pri drobných krádežiach. Keď ju osloví fotograf Ben, Táňa nadobudne pocit, že po rokoch trápenia a súženia jej bude konečne dopriate to dobré v živote. No vzťah založený na neúprimnosti a faloši nemôže vydržať. A nešťastie nikdy neprichádza osamote. Miroslava Varáčková vytvorila vo svojom najnovšom, čiastočne komiksovom románe opäť nezabudnuteľnú hrdinku, ktorá sa v krutej slovenskej realite nebojí postaviť predurčenému osudu, chytiť život do vlastných rúk a pokúsiť sa vybudovať si svetlejšiu budúcnosť. Ponorte sa do trpko-sladkého románu, o ktorom budete premýšľať ešte dlho po dočítaní.

MIROSLAVA VARÁČKOVÁ má doma troch chlapov a psa. Keď ich ráno vypraví do práce a do školy, odpláva ku klávesnici počítača a do sveta fantázie. Každá jej nová kniha je totiž cestou, na ktorú sa so svojimi hrdinkami vypraví. Ich cieľ nie je nikdy jasný, ten objavujú spolu a ich zážitky formujú nielen Mirku, ale aj jej hrdinky.
Grafitové dievča (SLOVART 2017) je Mirkina dvanásta kniha. Medzi jej najznámejšie a čitateľmi najobľúbenejšie patria dystopie Adaptácia (SLOVART 2015) a Prežila som svet (2011) a knihy pre dospievajúce dievčatá Len to nikomu nepovedz (SLOVART 2015), Nepobozkaná (2014), Láska z ulice (2014) a Tri kroky do pekla (2013). (Zdroj: slovart.sk)

Obálka je úplne jednoduchá a aj keď by som si vedela predstaviť trochu viac farieb, musím uznať, že v jednoduchosti je krása.

Stredoškoláčka Táňa žije so svojou matkou, ktorá je alkoholička. Všetky peniaze vráža do alkoholu a tak, aby mala Táňa čo jesť, musí kradnúť. S tým jej pomáha jej kamarát Britva, ktorý na rozdiel od Táni, s peniazmi nemá žiaden problém. Jedného dňa ju ale na ulici zastaví muž a ponúkne jej prácu. Fotograf Ben vidí v Táni svoju novú múzu a je odhodlaný dostať ju pred svoj objektív. Keď nakoniec s jeho ponukou súhlasí, zdá sa, že už nikdy nebude musieť riskovať pri kradnutí, a že by raz mohla viesť normálny život. Problém však nastáva v momente, keď jej sny narušia nečakané city a krutá pravda.

Do uší si vkladala drobné slúchadlá a hlasno si púšťala hudbu, hlavu si skrývala pod vankúš a nahovárala si, že je sama, niekde ďaleko a žije krásny, bezstarostný život. Takto klamať sa však dokázala iba chvíľu.
(str. 63)

Grafitové dievča je prvá kniha od slovenskej spisovateľky Miroslavy Varáčkovej, ktorú som čítala. Dnes už ale viem, že určite nebude posledná. Autorka sa vo svojom najnovšom príbehu zaoberá témou dospievania, priateľstva, alkoholizmu a prvej lásky. A to všetko len na stoosemdesiatich stranách. Keď som prvý raz držala knihu v ruke, skutočne ma prekvapilo, aká je tenká. Je to tak krátka kniha a pritom ukrýva tak silný príbeh.

Čítanie tejto knihy vo mne vyvolalo veľa pocitov - cez smútok a ľútosť až po hnev. Ale aby kniha nepôsobila iba takýmto dojmom, autorka nás baví prostredníctvom Táninho kamaráta. Britva ma dokázal veľakrát rozosmiať, čo skvelo odľahčovalo trochu pochmúrnu atmosféru, spôsobenú Táninou situáciou.

"Mala by som sa zmeniť na ceruzku."
"Už ňou si. Kreslíš do ľudí."
(str. 70)

Tiež musím vyzdvihnúť rôzne myšlienky, ktoré autorka do svojho nového príbehu vložila. Som zvyknutá, že si pri čítaní kníh vyznačujem časti, ktoré sa mi páčia. Keď som dočítala Grafitové dievča uvedomila som si, že je celá oblepená farebnými papierikmi. Ešte teraz mi príde neuveriteľné ako autorka dokázala to, že ma takmer na každej strane niečo chytilo za srdce. Myslím, že práve toto je výsledok dobrej práce.

Kniha je napísaná v tretej osobe a aj keď ja mám radšej prvú, s čítaním som nemala žiadny problém. Kniha sa číta ľahko a vďaka tomu, že nepatrí medzi tie najhrubšie, môžete ju mať prečítanú aj za jeden deň. Príbeh je pretkaný niekoľkými komixovými stranami. Najskôr som si nebola istá, ako to môže fungovať, ale ukázalo sa, že je to skvelá kombinácia. Knihu to nielen oživilo, ale aj ozvláštnilo.

Tak ukrutne jej chýbala láska. Dala by za ňu všetko, i svoj posledný nádych by vymenila za trochu nehy.
(str. 65)

Táňa je dospievajúca tínedžera, ktorá sa hnevá na celý svet. Keďže ma taký život, aký má, ani sa jej nedivím. Autorka ale vytvorila statočnú hlavnú hrdinku, ktorá sa len tak nevzdáva a je odhodlaná zmeniť svoj život k lepšiemu. Jej kamarát Britva naopak nemá čo vo svojom živote meniť, jedine jeho prístup k veci. Na jednej strane som chápala jeho slová a činy, no keď som ho porovnala s Táňou, prišlo mi, že so svojim životom mohol byť vážne spokojný.
Čo sa týka tajnostkárskeho fotografa Bena, na začiatku som si ho hneď obľúbila. Postupne mi však prišlo jeho chovanie divné a už som vedela, že tu niečo nesedí. Nakoniec, miesto toho, aby Táni život zlepšil, pridal jej problém naviac. Takto ale, bohužiaľ, v niektorých prípadoch život skutočne funguje.

Srdce jej rýchlo búšilo, cítila neuveriteľné treplo, tak veľmi zatúžila chytiť sa šance.
(str. 82)

V neposlednom rade môžem napísať, že Grafitové dievča ma veľmi milo prekvapilo. Autorka dokázala prostredníctvom Táninho príbehu výstižne opísať problémy ľudí z reálneho života. Aj vďaka tomu, sa vás tento príbeh určite dotkne. Odo mňa dostáva kniha plný počet hviezdičiek, čiže päť. Ak ste fanúšikmi kníh Miroslavy Varáčkovej, jednoznačne si novinku Grafitové dievča nenechajte ujsť. A ak ste sa náhodou s jej knihami ešte nestretli, myslím, že teraz máte skvelú možnosť napraviť to.

| Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. - Facebook | Instagram |