6. října 2016 v 21:30 | Marry |  Recenzie
Autor knihy: Rick Yancey
Jazyk: slovenský
Počet strán: 376 strán
Väzba: tvrdá s prebalom

Po Prvej vlne ostala len tma. Po Druhej unikli len šťastlivci. A po Tretej sa zachránili iba nešťastníci. Po Štvrtej vlne platí jediné pravidlo: nikomu never.
Teraz sa schyľuje k Piatej vlne a na osamotenom úseku autostrády sa pred nimi snaží uniknúť Cassie. Pred bytosťami, ktoré sa iba podobajú na ľudí, potulujú sa po krajine a zabíjajú všetko okolo seba.
Pred bytosťami, ktoré rozprášili posledných obyvateľov Zeme. Až kým Cassie nestretne Evana Walkera, je presvedčená, že prežije, iba ak ostane sama. Očarujúci a záhadný Evan môže byť Cassiinou jedinou nádejou pri záchrane jej brata - ba dokonca jej samej. No Cassie si musí vybrať medzi nádejou a zúfalstvom, medzi vzdorom a porážkou, medzi životom a smrťou. Musí sa vzdať alebo postaviť na odpor.
Piata vlna je pôsobivý príbeh plný prekvapení - sme uprostred chaotického sveta, ktorý sa nazýva Zem. Ľudstvo, hoci sa hrdinsky snaží vzdorovať mimozemšťanom, má mizivé šance na prežitie. Desivá, neošúchaná a skutočne výnimočná realita, s akou autor stvárnil príchod cudzích bytostí, pohltí každého čitateľa, takže knihu prečíta jedným dychom. Rick Yancey sa pohral so svojimi postavami a očividne ho to bavilo.

Rick Yancey je autor niekoľkých románov pre dospelých a pamätí Spoveď daňového úradníka. Jeho prvý román pre mládež Neobyčajné dobrodružstvá Alfreda Kroppa sa dostal do finále súťaže o Carnegieho medailu. V roku 2010 získal román Monštrologista ocenenie Michaela L. Printza a jeho pokračovanie Prekliatie Wendiga postúpilo do finále knižných ocenení Los Angeles Times. Keď Rick nepíše, nerozmýšľa o písaní či necestuje po krajine a nerozpráva o písaní, zdržiava sa v kruhu svojej rodiny. Jeho romány boli preložené do viac ako dvadsiatich jazykov a získali množstvo ocenení po celom svete. Piata vlna sa stala fenoménom ešte skôr, ako vyšla.

Podľa obálky sa hneď nedozviete o čom kniha bude, ale je jednoduchá a v jednoduchosti je krása.

Cassie je obyčajné dievča, žijúce celkom normálny život. Jedného dňa sa však na oblohe objaví mimozemská loď a svet sa obráti hore nohami. Mimozemská rasa má záujem o planétu Zem, ale nie s jej obyvateľmi. Štyri vlny postupne zabili takmer celé ľudstvo a tí čo prežili čakajú na koniec - na piatu vlnu. Cassie síce prežila štyri vlny vyvražďovania, ale jediné čo ju drží pri živote je jej brat a sľub, ktorý mu dala. Podarí sa jej sľub dodržať?

Sme mŕtvoly. Nik už neexistuje. Sú len minulí mŕtvi a budúci mŕtvi. Mŕtvoly a budúce mŕtvoly.
(str. 114)

Piata vlna je kniha, ktorá nám ponúka pohľad na to, ako by to asi vyzeralo po invázii mimozemšťanov na našu planétu. Autor má všetko do detailu premyslené a príbeh tak pôsobí reálne. Akoby sa to naozaj mohlo stať. Štýl jeho písania je pútavý, rovnako ako celý príbeh. Verím, že keď sa začítate, bude ťažké knihu odložiť.

Autor napísal Piatu vlnu zo štyroch pohľadov, čo pokladám za veľké plus. Ja osobne mám knihy napísané z viacerých pohľadov najradšej. Máme tak možnosť sledovať viac dejových liniek naraz, čo znamená viac informácií, viac prekvapení a veľká dávka napätia. Presne toto dostanete od Piatej vlny.

Pozrel na mňa, chlácholivo sa usmial a povedal: "Všetko bude dobré," lebo presne to som od neho chcela počuť a to mi chcel povedať, a tak sa správate, keď padne na svet opona: vyslovíte vetu, ktorú chcú diváci počuť.
(str. 44)

Autor nás drží v napätí v podstate od samého začiatku až po koniec. Prostredníctvom hlavnej hrdinky Cassie sa dozvedáme, ako sa to všetko začalo a po úvodnom oboznámení sa začne akcia, respektíve boj o život. Nikto nevie či príde piata vlna a ak áno, ako bude vyzerať? Vzťahy medzi ľuďmi, sa vyostrujú, dej postupne graduje a na konci prichádza veľké vyvrcholenie, nie však rozuzlenie. Koniec prvej časti tejto trilógie sa nesie v podaní akcie a napätia a, samozrejme, dostávame odpovede na niektoré otázky. Keďže je to ale prvý diel trilógie, nemôžeme očakávať odpovede na všetko a vyriešenie celého problému.

Fanúšikovia romantiky sa nemusia báť, že budú ukrátený, pretože love story v knihe určite nechýba. Nie je to však taká obyčajná, sladká láska. Ide skôr o to, naučiť sa niekomu dôverovať v čase, kedy si to ľudia už veľmi nemôžu dovoliť.

Staré príslovie hovorí, že pravda človeka oslobodzuje. Neverte tomu. Niekedy vám pravda zabuchne dvere cely a zamkne vás na tisíc zámok.
(str. 258)

V Piatej vlne sa to postavami len tak hemží, ale ani jedna mi neprišla zbytočná. Okrem štyroch hlavných postáv, vďaka ktorým sledujeme priebeh celého príbehu sa stretávame hlavne s postavami figurujúcimi vo vojsku - ide hlavne o nadriadených, ktorí rozdávajú rozkazy a mládež, ktorú cvičia na boj proti nepriateľovi. Je niekoľko postáv, ktoré si určite obľúbite a iné budete skrátka neznášať, ale tak to proste býva. Každá postava má svoje plusy a mínusy a vďaka autorovým schopnostiam pôsobí každá reálne. Autor sa s nimi zahráva rovnako ako so svojím čitateľom. Niekedy je ťažké odhadnúť, či ide o skutočného človeka, alebo tých druhých.

Piatu vlnu odporúčam každému, kto má rád sci-fi a nie len im. V knihe nájdete všetko od romantiky, cez akciu až po samotný boj o život. Verím, že si knihu užijete rovnako ako ja. Odo mňa dostáva plný počet hviezdičiek, čiže päť a už teraz sa teším na moment, kedy budem čítať pokračovanie.

| Poznámka: Určite vám neušlo, že je podľa knihy natočený aj film. Ak vám môžem poradiť, pred pozretím si určite prečítajte najskôr knihu, pretože filmové spracovanie za veľa nestojí. Kniha je podľa mňa jedna z najlepších z tohto žánru, ale ak by ste si najskôr pozreli film môže sa stať, že sa knihe radšej vyhnete. Môže za to hlavne to, že aj keď sa filmové spracovanie snaží držať knižnej predlohy, veľmi to nefunguje. Vo filme je veľa zmenených vecí od rôznych scén až po postavy. A herecké výkony to tiež nejak extra nezachraňujú. Preto odporúčam prečítať najskôr knihu a film pozrieť po dočítaní na vlastné riziko. Knihu si určite obľúbite, čo sa o filmovom spracovaní povedať nedá. |

| Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem vydavateľstvu Tatran. |
| Knihu si môžete kúpiť TU. |
| Pokračovanie trilógie Nekonečné more si môžete kúpiť TU a záverečný diel Posledná hviezda TU. |