Recenzia: Petra Stehlíková - Naslouchač

3. srpna 2016 v 11:39 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Naslouchač
Autorka knihy: Petra Stehlíková
Jazky: český jazyk
Počet strán: 374 strán
Vydalo vydavateľstvo: Host

Velká válka rozdělila svět na dvě části, z nichž jedna je obyvatelná a druhá zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokážou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Energetické pole štítu odsuzuje sklenaře k životu ve středověkých podmínkách, lidé z nížin je zotročili a těžba sklenitu jim způsobuje nemoci a znetvoření.
Třináctiletá Ilan se jako jedna z mála narodila bez deformací a navíc se vzácným darem - dokáže naslouchat sklenitu. Aby ji neodvedli od rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v masce a hábitu, které musejí sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky svému daru by snad mohla mít o něco lepší život, protože se může vyučit sklenařským brusičem.
Jenže její schopnosti jsou už teď tak výjimečné, že si ji vybere kapitán pětadvacítky, družiny, která chrání sklenařská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveného vzduchu za štítem.
Ilan ví, že musí své tajemství před pětadvaceti bojovníky za každou cenu uchránit. Jsou to přece nepřátelé a život sklenaře pro ně nic neznamená. Nebo se mýlí?

Petra Stehlíková sa narodila v roku 1976. Vyštudovala strednú zdravotnícku školu - odbor zdravotný laborant. Vystriedala niekoľko zamestnaní, naposledy pracovala ako hotelová recepčná. Svoje knihy najskôr vydávala vlastným nákladom (napr. trilógia Zrozena z popela). Román Naslouchač vychádzal od roku 2014 na internete. Autorka žije v Prahe, v súčasnosti je na materskej dovolenke. (Zdroj: kniha Naslouchač)

Musím sa priznať, že keď som prvýkrát videla obálku, myslela som si, že sa príbeh bude odohrávať niekde na púšti a že hlavným hrdinom príbehu bude nejaký arab, alebo iná postava podobnej národnosti. Teraz sa na tom dobre smejem, pretože po prečítaní anotácie som si uvedomila, že som bola úplne vedľa. Každopádne, kniha si ma svojou obálkou získala, upútala moju pozornosť a môžem pokojne napísať, že sa mi páči. Dúfam, že ak bude pokračovanie, obálka bude vyzerať podobne ako prvá.

Ocitáme sa v budúcnosti, v roku 2346, vo svete, ktorý už nie je takým, akým býval. Po objavení nového nerastu - sklenitu, začala vojna, ktorá rozdelila ľudí do dvoch skupín. Víťazom sa dostalo pohodlného života a z porazených sa stali otroci. Ilan, hlavná hrdinka príbehu o tom vie svoje. Keďže sa narodila ako čistá, bez jedinej deformácie, celý život sa vydáva za chlapca. Vďaka jej daru a práci so sklenitom má nádej na lepší život, no po tom, ako si ju prenajme kapitán dvadsaťpäť člennej družiny ako svojho nového brusiča o tom začína pochybovať. Dozvedá sa pravdu o svete, bojuje o svoj život a chráni svoje tajomstvo.

Vzpomínky pro nás byly velice důležité. Museli jsme si zapamatovat, že to, co jsme teď, je jen důsledek lidské chamtivosti.
(str. 13)

Čítaním Nasluchača sa ponoríte do úplne nového sveta. Autorka vytvorila svet, ktorý je prepracovaný do najmenšieho detailu. Má svoju históriu, pravidlá a aj svoj vlastný jazyk. Zo začiatku som síce mala trochu zmätok vo všetkých tých nových pojmoch, ale stačila len chvíľa čítania a zvykla som si na ne. Na konci knihy sa dokonca nachádza aj slovníček. Nemusíte sa báť, že by ste v ňom našli nejaký spoiler, ako to pri niektorých knihách býva. Nájdete v ňom naozaj iba vysvetlenie daného pojmu, takže si ho pokojne môžete prelistovať ešte pred tým, ako začnete čítať samotný príbeh. Klobúk dole za to, že si autorka dala takú námahu a toto všetko vytvorila. Vznikol tak naozaj zaujímavý svet a jeho spoznávanie bolo pre mňa veľmi vzrušujúce.

V prvej štvrtine knihy sa prostredníctvom hlavnej postavy dozvedáme všetky dôležité veci ohľadne histórie sveta, v ktorom žije. Oboznamujeme sa s novými pojmami, pravidlami a do ôsmej kapitoly sledujeme rast Ilan - hlavne jej pokroky pri práci so sklenitom a vývoj jej daru. Od deviatej kapitoly sa ocitáme v "súčasnosti", kde má Ilan 12 rokov. Veľa čitateľov sa na túto štvrtinu knihy sťažuje, ale ja osobne si myslím, že je veľmi dôležitá. Pri každej novej knihe si predsa musíme zvyknúť na nové prostredie. Všetky informácie, ktoré prvá štvrtina knihy obsahuje nám majú len pomôcť lepšie pochopiť nový svet.

Ako som už písala vyššie, príbeh je písaný z pohľadu hlavnej postavy Ilan. Po zoznámení sa s novým jazykom sa príbeh číta ľahko a stránky sa míňajú pomerne rýchlo. Myslím, že štýl autorkinho písania by mal vyhovovať každému. Do príbehu sa ľahko začítate a pocit, že toho stále neviete dosť vás bude držať pri čítaní aj naďalej. S Ilan prežijete veľké dobrodružstvo, ktoré touto knihou (snáď) ani zďaleka nekončí. Jej príbeh vo vás vyvolá hneď niekoľko pocitov. Od začiatku to bude určite ľútosť, napätie a strach a ďalej záleží na každom, čo si z príbehu zoberie. Hlavným bodom celého príbehu je ale priateľstvo a dôvera. Dôverovať niekomu, kto vás zotročil síce nie je ľahké, ale ani nemožné.

Co na tom, že jsem byla jednou z mála obdarovaných. Dar svobody mi dán nebyl.
(str. 134)

Ilan má síce len dvanásť rokov, ale od začiatku mi bola sympatická. Je to veľmi bystré dievča a hlavne zvedavé. Možno až príliš. Ale je to práve jej zvedavosť, čomu vďačíme za všetky informácie, o ktorých sa v knihe dočítame. Takže jej túto vlastnosť nevyčítam. Len ma zaujíma, respektíve, skôr sa neviem dočkať momentu, keď sa všetci dozvedia, že Ilan nie je žiadny chlapec. A naozaj dúfam, že ten moment príde čoskoro.

Kapitána Joela som si obľúbila okamžite, rovnako ako to bolo pri Ilan. A jeho pobočníka Vargasa tiež. Samozrejme, bolo to hlavne vďaka ich konaniu a ochote pomôcť Ilan. Najväčším prekvapením bola pre mňa postava Ravena, ktorý v druhej polovici príbehu urobil jedno zásadné rozhodnutie. Priznám sa, že dovtedy som ho ani veľmi nevnímala, no nakoniec v knihe zohral väčšiu úlohu. Čo sa ostatných bojovníkov dvadsaťpäť člennej družiny týka, okrem pár vtipných poznámok a boja s Duvalskými mečmi veľmi nevynikli. Viem, že v jednej knihe sa nedá všetko naraz, preto verím, že v ďalšej knihe sa im bude autorka venovať viac.

V dávnych příbězích hrdinové nikdy nežebrali o milost. Bojovali do posledního dechu. Jenomže jáj sem hrdina nebyla.
(str. 343)

Na záver recenzie môžem spokojne napísať, že Nasluchač je skvelá kniha, ktorej dávam plný počet hviezdičiek. Určite neváhajte a knihu si prečítajte. Táto kniha po mnohých stránkach prekonala aj niektoré zahraničné knihy. Ja osobne som mala od knihy vysoké očakávania, ale nakoniec príbeh prekonal aj tie. Upozorňujem však, že to, že má hlavná hrdinka 12 rokov neznamená, že je kniha pre deti.

| Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem autorke knihy. |
| Knihu si môžete objednať TU, alebo TU! Ako e-knihu TU! |