Recenzia: Madeleine Rouxová - Sanctum

13. června 2016 v 21:08 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Sanctum
Originálny názov: Sanctum
Autorka knihy: Madeleine Rouxová

Dan, Abby a Jordan, které známe z knihy Asylum, se snaží zapomenout na to, co prožili na letní přípravce v New Hampshire College. Hrůzné zážitky je pronásledují ve snech i v každodenním životě, ač si nepřejí nic víc než zapomenout. Leč neúspěšně. Někdo (či něco?) je kontaktuje (příznačně prostřednictvím moderních technologií, ale i "staromódní" poštou) a dává najevo, že "ještě není konec". Danovi se do rukou dostává část fotografie, která vytvoří jeden celek s bizarními černobílými snímky, které již dříve dostali Jordan a Abby. Jordan vyluští význam čísel na rubu fotografie - jedná se o souřadnice míst v Camfordu, městečku, v němž sídlí kampus NHC. A je jasné, co musí následovat!
Trojice přátel se vrací na známá místa, aby odhalila tajemství, které, jak doufají, je jednou provždy osvobodí od minulosti. Odlupují jednotlivé vrstvy záhady jako cibuli (a občas je to skutečně i k pláči!), aby zjistili… Ale to už je na čtenářích.
Napínavé pokračování knihy Asylum vás zavede na známá místa, ale ukáže je v novém světle. Vyprávění je opět ozvláštněno dobovými fotografiemi, které pomáhají navodit atmosféru, kdy se tři přátelé pohybují na tenké hranici mezi minulostí a současností, genialitou a šílenstvím.

Madeleine sa narodila v Minnesote, teraz žije a pracuje vo Wisconsine. Získala bakalársky titul na Beloit College v roku 2008 (odbor tvorivé písanie a herectvo). Na jar roku 2009 Madeleine dokončila s vyznamenaním Beloit College, navrhovanie, písanie a prezentáciu historického románu a beletrie.
Okrem knihy Asylum a Sanctum vydala ďalšie dva romány - Allison Hewitt je v pasci (Allison Hewitt Is Trapped, 2011) a Saddie Walker je v úzkych (Saddie Walker Is Stranded, 2012). Jej knihy sa predávajú nielen v USA, ale tiež v Británii, Francúzsku, Austrálii a na Tchaj-wane. Na internete sa s ňou môžete stretnúť na adrese madeleine-roux.com.

Obálka tejto knihy zaujme a vystraší zároveň. Ani sa tomu nečudujem, veď rovnako to bolo aj pri knihe Asylum. A presne to knihu vystihuje. Okrem toho, že obálka krásne ladí s obálkou prvého dielu, naženie vám husiu kožu a vám sa to bude páčiť. Veď kto by sa nechcel báť?

Dan sa s priateľmi snaží zabudnúť na udalosti z letnej školy, ale čím viac sa o to snaží, tým ťažšie to pre neho je. Brookline už síce opustili, to však neznamená, že sa všetko vráti do starých koľají. Všetci traja dostali fotky, ktoré jasne naznačujú, že ešte nič neskončilo. A tak sa opäť musia vrátiť na miesto, ktoré ich spojilo, aby našli odpovede na mnohé nezodpovedané otázky.

Prvý diel tejto série som si všimla hlavne vďaka vizuálnej stránke knihy a po prečítaní anotácie a následne aj celej knihy som ho ohodnotila štyrmi hviezdičkami. Asylum som v recenzii v podstate len chválila a ani teraz to nebude inak.

Zvláštní pomyšlení, že tak nebezpečné místo jako Brookline je svedlo dohromady, a normálni život je od sebe odděluje.
(str. 12)

Ako je už mojím zvykom, na začiatku recenzie chválim grafickú stránku knihy. Že sa mi páči obálka, to už viete, ale to nie je všetko. Rovnako ako v prvej knihe aj tu dopĺňajú príbeh fotografie, ktoré mu dodávajú strašidelnú a tajuplnú atmosféru. Takéto spracovania kníh sa mi páčia stále viac a viac. Často to vyzerá tak, že príbeh je zostavený práve podľa týchto fotiek. A oni pritom iba dotvárajú tú správnu atmosféru.

Vďaka fotkám som sa však trochu zmýlila v hlavnej zápletke. Fotky sú skôr zamerané na cirkus a práve vďaka tomu som si myslela, že aj hlavná zápletka sa bude týkať cirkusu, alebo niečoho podobného. Nakoniec šlo v knihe o niečo úplne iné. Nedá sa povedať, že by som bola sklamaná, pretože príbeh bol zaujímavý, len som bola trochu prekvapená, pretože som čakala niečo iné. Nakoniec som ale nemala žiadny problém s tým, ako sa príbeh vyvíjal. Bolo v ňom niekoľko strašidelných momentov, ale aj vtipných. Niekedy som bola prekvapená, pretože sa stalo niečo, čo som nečakala. Raz som bola dokonca zhrozená (ak niekto knihu už čítal, potom myslím tú záležitosť s Micahom - nechcem veľmi spoilerovať).

"Sanctum, svaté či posvátne místo," četla. "Co může být posvátnejšího než vlastnit moc svých vlastních myšlenek?"
(str. 291)

Na začiatku bol síce (podľa mňa) trochu pomalší rozbeh, ale príbeh postupne gradoval a bol napínavý. Stačí keď sa do príbehu začítate a dostanete všetko, čo by ste od dobrej knihy čakali. A, samozrejme, nechýba ani samotná akcia. Dokonca by som mohla povedať, že jej je oproti prvému dielu viac, čo je len dobre.

Postavy sa oproti prvému dielu nijak extra nezmenili. Jordan má stále na všetko nejakú odpoveď (často krát aj vtipnú), Abby je tá, ktorá pôsobí roztomilo a Dan ich drží pohromade. Prišlo mi, že z celého tria sa asi najviac zmenil práve Dan. Často sa stávalo, že jeho myšlienky blúdili rôznymi smermi až som si myslela, že mu z toho celého naozaj preskakuje. Našťastie bola pri ňom Abby, ktorá ho vždy podržala a podporila ho.

Ticho dávalo stínům a temnotě moc.
(str. 128)

Ak ste čítali Asylum, potom neváhajte a prečítajte si aj Sanctum. A ak ste náhodou o tejto sérii ešte nepočuli, potom by ste sa s ňou mali veľmi rýchlo zoznámiť. Prečítate si zaujímavý príbeh, zoznámite sa so skvelými postavami a okrem toho sa môžete kochať vizuálnou stránkou knihy. Kedykoľvek ju môžete otvoriť, znova sa začítať, alebo si prezrieť fotografie, ktoré vám naženú husiu kožu. Ale pozor! Neručím vám za to, že nebudete mať zlé sny.

Knihe dávam štyri hviezdičky, ale iba z toho dôvodu, že si piatu šetrím na posledný diel. Knihy, ktoré sú po vizuálnej stránke prepracované a, samozrejme, príbeh má zaujímavú zápletku som si vážne zamilovala. Ak aj vás kniha zaujala, rozhodne neváhajte a kúpte si ju. Tiež vám môžem odporučiť knihu Ve stínu černých ptáků od Cat Winters, alebo trilógiu Sirotčinec slečny Peregrinové, ktorú napísal Ransom Riggs.

| Recenzia na prvý diel (Asylum) TU! |
| Asylum si môžete kúpiť TU! |
| Sanctum si môžete kúpiť TU! |