Recenzia: Karen Marie Moning - Horečka Dananů

5. června 2016 v 18:27 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Horečka Dananů
Originálny názov: Faefever
Autorka knihy: Karen Marie Moning
Počet strán: 432 strán

Kniha přibližuje další osudy MacKayly Laneové, dívky z malého jižanského města, jejíž bezstarostný život končí ve chvíli, kdy v Dublinu najdou tělo její mrtvé sestry a ona se rozhodne vypátrat jejího vraha. Vyráží do Irska, kde chce mimo jiné najít záhadnou knihu, o níž se zmínila sestra v poslední zprávě. Setkává se s tajemným Jerichem Barronsem a záhadnými bytostmi z tisíce let staré říše Dananů, která dlouho existovala vedle světa lidí, ale nyní jej začíná ohrožovat. Zabředá do složitého přediva vztahů a postupně si stále jasněji uvědomuje svou zodpovědnost v boji za zachování lidského rodu. Se střídavými úspěchy odolává nástrahám sil zla a snaží se najít nové spojence, neboť si uvědomuje, že sama nemá naději na úspěch.
Na počátku třetího dílu potkáváme Mac nedlouho poté, co s Barronsovou pomocí unikla z podzemního vězení jednoho ze svých úhlavních nepřátel. Nyní již sice ví, kdo zabil její sestru Alinu - nebo si to alespoň myslí -, nijak ji to však nepřibližuje vytoužené pomstě. Snaží se získat další informace o světě Dananů a usiluje o jejich posvátné nástroje moci. Proniká stále hlouběji pod povrch, ale otázek, na které nezná odpověď, neubývá. Spíše naopak. Mac rozvíjí své schopnosti a dozvídá se víc o postavách z předchozích dílů, zejména vládkyni vidoucích Roweně a nebezpečně přitažlivém V'lanovi. Horečka Dananů je plná akce a napětí, ale také erotických scén, na jejichž pozadí pokračuje boj mezi dobrem a zlem.

Karen Marie Moning je autorkou dvanástich úspešných románov, z ktorých mnohé sa dostali na prvé miesto rebríčka najpredávanejších kníh New York Times, a je držiteľkou prestížnej ceny RITA, udeľovanej v trinástich kategóriách romantickej literatúry. Jej knihy boli preložené do 21 jazykov a získali si srdcia fanúšikov po celom svete. Do povedomia čitateľov sa zapísala príbehmi zo škótskej vysočiny, ale postupne ju začala stále viac zaujímať keltská mytológia. Z dedinského prostredia sa presunula do írskeho Dublinu a do sveta tajomných Dananov, dávneho národa nesmrteľných bytostí, ktoré žijú tisíce rokov nepozorovane po boku ľudí. So svojím manželom žije striedavo v horách Georgie a na floridských plážach.

K obálke v podstate nemám žiadne pripomienky, len toľko, že najviac sa mi páči obálka prvého dielu. Ale inak som rada, že spolu všetky tri krásne ladia.

MacKayla Laneová má neustále nejaké problémy. Že je ešte stále nažive má jeden dôvod. Vlastne dva - Jericho Barrons a V´lane. Jeden je dananský princ a o druhom nevie vôbec nič. Obaja ju však potrebujú, pretože vďaka svojím schopnostiam dokáže nájsť Sinsar Dubh - knihu, po ktorej túžia nielen oni dvaja. Mac má ale aj iné záujmy. Do Dublinu prišla hlavne preto, aby našla vraha svojej sestry a pomstila ju. Ako má ale dosiahnuť svoj cieľ, keď nevie komu má veriť? A čo je horšie, zdá sa, že na obzore je väčší problém ako pomsta.

Už po prečítaní prvého dielu som si bola vedomá toho, že táto séria si ma získala. Či už to bolo, prostredím, v ktorom sa príbeh odohrával, postavy, alebo samotný príbeh. Neprekážal mi ani otvorený koniec, pri ktorom mi stávali vlasy dupkom. Práve naopak, vyhecoval ma dostatočne na to, aby som čo najskôr pokračovala v čítaní tejto série. A druhý diel to všetko iba potvrdil. Bohužiaľ mi ale nejaký čas trvalo, kým som sa nakoniec dostala k tretej knihe. Ako vždy, to ale stálo za to. Neviem ako to tá autorka robí, ale žeriem každé jej slovo.

Na začiatku je vždy zhrnutie toho, čo sa stalo v predchádzajúcich knihách. S niečím takým som sa stretla už pri iných sériách a popravde, nie vždy mi to vyhovovalo. Na jednej strane je to dobré na osvieženie pamäti, ak ste predchádzajúci diel čítali dávnejšie, ale na druhej to zasa zdržuje. Vo väčšine prípadov je to u mňa skôr tá druhá možnosť. Hlavne, ak to autorka podáva takým tým otravným spôsobom. V tomto prípade to ale vôbec neplatí. Nie som si teraz istá, ale myslím, že som o tom písala aj v recenzii na druhý diel. Moningová nám pripomína predchádzajúce udalosti prostredníctvom Mac, hlavnej postavy a aj vďaka tomu je to z časti vtipné. Autorkin štýl písania, spôsob, ako sa Mac vyjadruje mi úplne sadol. Je jedno, či práve čítam dialóg, alebo len nejaký opis. Túto sériu som jednoducho zhltla aj s navijakom.

A jak už to býva, nejzmatenější jsme ve chvílích, kdy se nás hlava snaží přesvědčit o něčem, co srdce prohlašuje za lež.
(str. 326)

Autorka nás v tretej knihe nijako nešetrí. Ale to, nakoniec, nerobila ani v predchádzajúcich dieloch. Sú časti, kedy sa zasmejete, sú časti, kedy vám naopak príde Mac ľúto, a potom tie, pri ktorých vám tlak stúpa a klesá a to všetko sa opakuje stále dookola. Ak patríte k skupine čitateľov, ktorý "rád" všetko "prežíva" ako ja, tak vám neodporúčam čítať túto sériu niekde na verejnosti. Garantujem vám, že vás strčia do blázninca.

Mac je jedna z mála hrdiniek, ktorá robí veľké pokroky. Z rozmaznanej slečinky sa dokázala zmeniť na Mac, ktorá je silná a odhodlaná niečo robiť. Nech je to čokoľvek. Nesedí len tak so založenými rukami a nečaká, že za ňu niekto vyrieši všetky jej problémy. Myslím, že práve v tretej knihe tejto série to môžeme vidieť najlepšie. Keďže nevie komu má veriť, začína konať aj poza chrbát svojich "ochrancov". Jej nápady síce nie sú vždy najlepšie, ale pri spôsobe, ako ich podáva sa minimálne pobavíte.

"Myslím, že teď už mně bude poslouchat," řekl spokojeně.
Poslouchat? Klidně bych pro něj zemřela.
(str. 406)

Naopak, o Barronsovi sa dá povedať veľa vecí, len nie to, že je vtipný. Dobre, nájdu sa prípady kedy sa zasmejete aj na jeho nápadoch, ale v tomto prípade ide iba o jeho postoj k Mac. Ani presne neviem ako by som ho mala opísať. S istotou ale viem, že v tom čo Barrons robí sa dobre vyžíva. To, čo medzi nimi je sa asi vzťahom nedá nazvať (zatiaľ), ale chémia rozhodne funguje. A ja Barronsa jednoducho zbožňujem!

Čo nemôžem tvrdiť o V´lanovi. Samozrejme, aj on je super a sexy, ale nedvíha sa mi pri ňom tlak, ako je to pri Barronsovi. Okrem Mac ale robí nejaké pokroky aj on. Ak sa teda dá pokladať to, že sa ju nesnaží vzrušovať za pokrok.

Zeď se hroutila a celý vesmír úpěl bolestí; dříve oddělené říše se prolínaly, spojovaly se v nový svět.
(str. 387)

Myslím, nie som si istá, že toto je jedna z najlepších sérií, aké som kedy čítala. Keď začnem čítať, už niet cesty späť. Kniha ma baví od začiatku až po koniec. Na konči každej kapitoly s napätím očakávam, čo sa bude diať ďalej, nehovoriac o konci knihy. A teraz, v momente kedy by som normálne napísala, že si musím čo najskôr zohnať ďalší diel nastáva problém. Vydavateľstvo Jota sa rozhodlo, že ďalšie diely z tejto série už vydávať nebude. Mne nezostáva nič iné, len sa vyplakať a siahnuť po originály. Bude to krutý boj, ale táto séria za to stojí.

| Recenzia na prvý diel - Temná horečka. |
| Recenzia na druhý diel - Krvavá horečka. |