27. června 2016 v 20:28 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Osud
Séria: Hľadači duší
Originálny názov: Fated
Autorka knihy: Alyson Noel
Počet strán: 368 strán
Jazyk: slovesnký

Daire Santosová asi nemá všetkých päť pokope. Posmievajú sa jej havrany, prenasledujú ju zvláštne žiariaci ľudia, čas sa okolo nej bez varovania zastavuje a v snoch ju máta neuveriteľne nádherný chlapec s nebesky modrými očami. Dairina matka sa bojí o mentálne zdravie svojej dcéry, a tak ju posiela k starej mame, ktorú nikdy v živote nestretla. K žene, ktorá v jej predstavách a snoch rozozná volanie jej osudu. Daire je totiž Hľadačka duší, dokáže prechádzať svetom živých i mŕtvych. V zabudnutej dedine v Novom Mexiku sa Daire vydáva na cestu za svojím mystickým dedičstvom. Celý jej svet sa otriasa, keď stretne Dacea - chlapca zo svojich snov. A je len na Daire, aby zistila, či je Dace ten, s ktorým ju spojil osud, alebo je spojencom nepriateľa, ktorého je jej súdené zničiť.

Alyson Noel sa narodila 3. decembra 1965. S manželom žije v Kalifornii. Jej najobľúbenejším mestom je Paríž, a keby mohla cestovať v čase, chcela by žiť v renesančnej Florencii - ale len ak by si mohla so sebou vziať modernú kúpeľňu. Žila na gréckom ostrove Mykonos a dlhé roky pracovala ako letuška, až sa napokon odhodlala a dopísala svoj prvý román, na ktorom s prestávkami pracovala 16 rokov. Je autorkou celosvetovej úspešnej šesťdielnej série Nesmrteľní, ktorá vychádza v 35 krajinách a uchvátila srdcia miliónov čitateľov. Okrem toho je autorkou série Život Riley Bloomovej a šiestich románov.

Obálka tejto knihy určite ulahodí viac ako jej samotný obsah. Vďaka nej som si všimla knihu v kníhkupectve takmer okamžite. Presne toto je ale ten prípad kedy platí, že pekná obálka neznamená dobrý príbeh.

Daire je dievča, ktoré nemá skutočný domov. Jej matka pracuje ako maskérka pre filmový štáb a preto neustále cestujú z jedného miesta na druhé. Jedného dňa však Daire zastihnú "halucinácie" a všetci si myslia, že sa zbláznila. Vtedy sa objavuje jej stará mama, jediná osoba, ktorá jej údajne dokáže pomôcť. Daire nie je blázon. Je Hľadačka duší. Ale čo to vlastne znamená?

"V živote sú momenty, keď všetko zastane."
(str. 17)

Už ani neviem, ako by som vám príbeh opísala v skratke. Ide vlastne o to, že Daire odíde do Nového Mexika k starej mame, kde sa dozvedá, kto v skutočnosti je. Musí sa toho veľa naučiť, prejsť skúškami a hlavne sa dozvedieť pravdu o svojom pôvode. V celej knihe sa v podstate dozvedáme samé nové informácie, ktoré ťažko chápe nie len Daire, ale aj čitateľ. Pri čítaní toho bolo buď zrazu veľa, alebo zrazu niečo ďalšie a moja reakcia bola len "ešte aj toto?". Niekedy som mala pocit, že ma už ani nezaujíma kto Daire vlastne je, len som proste chcela vedieť, čo sa stane. A potom sa do toho všetkého zamiešal ešte aj chlapec. Vlastne dvaja...

Keď som si knihu kupovala, myslela som na to, že má peknú obálku a anotácia znie zaujímavo. Prečítala som si prvé strany a naozaj ma to chytilo. Keď som sa však doma začítala, každou ďalšou stranou moje nadšenie opadávalo. Nejde ani tak o príbeh, ten je naozaj zaujímavý. Myšlienka je super a má veľký potencionál. Škoda len, že na ňom autorka poriadne nezapracovala. Pretože to čo som prečítala mi pripomínalo moje vlastné slohové práce zo strednej školy.

"Musíš sa prispôsobiť tme, aby si ťa mohlo nájsť svetlo."
(str. 24)

Kniha je síce určená pre vekovú kategóriu od 15 plus, ale mne to skrátka nedá. Je to snáď prvý raz čo mi v knihe vadili dialógy viac ako opisy. Krútila som hlavou takmer pri každom rozhovore a ešte teraz neviem pochopiť, čo som to vlastne čítala. Vážne napísala túto knihu autorka, ktorá ma za sebou už nejaké série? Dialógy obsahovali tak otrepané frázy až mi celá táto kniha miestami pripomínala zlú americkú komédiu.

Daire som mala zo začiatku rada, dokonca mi jej na chvíľu prišlo aj ľúto. Potom ma zaujímalo čo sa to s ňou deje a kto v skutočnosti je. A potom ma zrazu nezaujímala vôbec. Bolo to ako na horskej dráhe. Ako keď idete pomaly, pomaličky hore. Keď dlho naťahujú moment, kedy budete na samom vrchu a keď ste už tam letíte dolu tak rýchlo, že si o chvíľu už ani nepamätáte, že ste na nejakej dráhe boli. Presne takto môžem opísať môj vzťah k hlavnej hrdinke tejto knihy. A myslím, že viac slov k tomu už ani dodávať nemusím.

"Ak ti niekto urobí niečo zlé, musíš sa naučiť nastaviť mu druhé líce."
(str. 147)

Čo sa týka starej mamy, celý čas sa tvárila, že má všetko pod kontrolou a nakoniec sa ukázalo, že jediný kto musí byť zachraňovaný je vlastne ona. Až mi to prišlo vtipné. Jennika - Dairina mama je typický rodič, ktorý sa z života svojho dieťaťa na chvíľu stratí a keď sa opäť objaví, robí všelijaké tie rodičovské scény, po ktorých zostane akurát tak hanba. Ani sa Daire nečudujem, tiež by som sa hanbila keby ma mama zhodila pred chlapcom, ktorý sa mi páči (škodoradostný smiech).

A čo je teda zač ten "úchvatný" chlapec? Krásny modrooký Dace je v knihe asi jediným pozitívom, ale aj to treba brať s rezervou. Čo mi trošku nesedelo je rozvíjajúca sa láska medzi ním a Daire. Chvíľu sa len oťukávali, potom sa zrazu stretli v nejakej inej dimenzii a zrazu si padli do náručia. A je to, láska na celý život...

"Vždy, keď v hneve na niekoho ukážeš prstom, zvyšné tri ukazujú späť na teba."
(str. 148)

Príde mi to zvláštne, ale po dlhej dobe hodnotím knihu iba dvoma hviezdičkami. Mala som od knihy veľké očakávania, no bohužiaľ, tie sa ani zďaleka nenaplnili. A pritom to mohla byť naozaj super kniha. Na moment mi napadlo, že je táto recenzia asi až moc negatívna a v skutočnosti to také zlé ani nebolo. Uhm, obávam sa však, že to také zlé naozaj je. Potvrdzuje to aj fakt, že som posledné štyri kapitoly už ani nedočítala, len som ich prelistovala, aby som vedela, aký bol koniec. Už som na túto knihu nemala viac náladu a čo najskôr som sa chcela pustiť do niečoho, čo mi nebude pripadať ako práca od školáka. Je mi to ľúto, ale je to tak.
Len tak mimochodom, pokračovanie tejto knihy (Echo) zrejme tiež vyšlo, ale nie som si tým istá, pretože som knihu našla iba na Gorila.sk a titul je vraj už vypredaný. Škoda, pretože ako sa poznám, určite by som tomu dala ešte druhú šancu a chcela si overiť, či je to naozaj také zlé, alebo naopak, možno by som bola prekvapená, ako by sa to nakoniec vyvinulo. Ale to sa už evidentne nedozviem.