Recenzia: Julianna Baggottová - Oheň

7. května 2016 v 23:02 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Oheň
Originálny názov: Burn
Autorka knihy: Julianna Baggottová
Diel: 3 z 3
Počet strán: 438 strán

Po otcově smrti se Partridge ujímá vlády v Dómu, jednom z posledních útočišť v jinak zničené pustině, jíž se Země stala. Původně si mladý muž předsevzal, že Čistým odhalí všechny otcovy lži, svrhne nelítostný řád Dómu a sjednotí jeho obyvatele se znetvořenými Starými žijícími za jeho silnými zdmi. Jenomže s ohromnou mocí, kterou má nyní v rukou, je vše mnohem složitější a potenciálně nebezpečnější, než si kdy vůbec dokázal představit.
Skupina přeživších Starých se vydává na mimořádně náročnou cestu k Dómu. Pressia získala klíč ke spáse, a když se jí podaří ho dopravit až do Dómu, Staří se snad vyléčí a všechny hrůzy se již stanou minulostí. Jenomže Bradwell tak snadno odpouštět nedokáže a navzdory Pressiiným prosbám je odhodlán zničit Dóm a potrestat jeho obyvatele za to, že se podíleli na zkáze okolního světa. Bývalý vůdce rebelů El Capitan stojí na Pressiině straně a chce zachránit tolik lidských životů, kolik to jen půjde, ale je pro něj mimořádně náročné se vypořádat se svou temnou minulostí plnou násilí.
Bývalí spojenci a přátelé se stávají možnými nepřáteli na život a na smrt - a osud světa je nejistější než kdy dřív. Zřítí se lidstvo do záhuby? Nebo z všudypřítomného popela přece jenom vyvstane nový svět?

Obálka knihy opäť ladí s predchádzajúcimi dielmi a mne sa to páči. Zo všetkých troch sa mi ale najviac páči obálka prvého dielu.

Partridge prebral po svojom otcovi velenie Dómu a Pressia má látku, ktorá môže pomôcť ľuďom. Zdá sa, že nakoniec by sa mohlo všetko vyriešiť. Zdanie však klame. Ani jeden z nich nevie, čo všetko sa ešte môže pokaziť...

Věděl, jak bude vypadat konec. Viděl ho skoro stejně zřetelně jako předtím začátek.
(str. 7)

Ani ja som to nevedela. Divím sa, ako je možné, že autorka dokázala vždy napísať niečo, čo sa ani trochu nepodobalo môjmu očakávaniu. Aj keď som si niekedy myslela, že sa už-už niečo stane, aj tak to vždy dopadlo úplne inak. V recenziách na prvé dva diely som písala, že je príbeh nepredvídateľný, ale to, čo sa dialo v poslednej knihe snáď ani nemalo hranice. Som smutná z toho, že je to už koniec, no zároveň som rada, lebo neviem, kam až by autorka bola ochotná zájsť.

"Oni onemocněli, protože se popíchali o trny, ale tvůj případ je v jistém směru vážnější. Ty máš nemocné srdce. (...) Je třeba, aby ses vyléčila uvnitř."
(str. 19)

Pri záverečnom diely som si prešla asi všetkým čo sa dalo, i keď najviac dominovala hystéria a na konci padla aj nejaká slza. Áno, koniec ma naozaj dojal. Ešte aj teraz, pri písaní tejto recenzie je mi z toho do plaču. Stále nemôžem uveriť ako to dopadlo. Ako mi to tá autorka mohla urobiť?

"Vy chcete, aby vás lidi měli rádi prostě takového, jaký jste? Jeden by čekal, že už jste z takové naivity mezitím vyrostl."
(str. 295)

Túto knihu som tento rok radila v svojom zozname medzi najočakávanejšie a potom, keď som ju už mala, prečítala som ju za dva dni. Od toho sa proste nedá odtrhnúť. A už vôbec nie pri tom, čo sa tam deje. Po prečítaní s vami ale zostane ešte dlhú dobu. To napätie, ktoré sa s vami vlečie pri každej obrátenej stránke a nakoniec to vyvrcholenie... toho sa tak ľahko nezbavíte. A ani po poslednej vete v knihe neprestanete veriť...

"Myslíš, že se ještě někdy zamiluješ?"
"Rozhodně doufám, že ne."
(str. 294)

Autorka mala všetko skvele premyslené. A to sa týka aj postáv. Od prvého dielu boli prepracované, každá bola iná a ja som si ich všetky obľúbila. Každá vo mne vyvolala nejaké pocity, niečo čím si ma získala. O to ťažšie sa mi teraz s nimi lúčilo. A nepridáva tomu ani fakt, že niektoré z nich to ani neprežili. Ja sa s tým skrátka asi nikdy nezmierim.

"Láska nevydrží. Je vrtkavá."
(str. 271)

Keby som mala tú moc, každému by som nakázala povinne túto sériu prečítať. A vy by ste mi nakoniec za to ešte aj poďakovali. Pretože svet, ktorý v nej nájdete je síce v katastrofálnom stave, ale nájdete v ňom všetko od lásky, priateľstva, odvahy až po ľútosť, strach či nenávisť. A popri tom všetkom by ste mali stále nádej, že všetko dobre dopadne. A potom by prišla krutá pravda, pretože nech sa na koniec pozriete z akéhokoľvek uhla, happy end tam nenájdete. A vám zostanú len oči pre plač. No nakoniec za ne budete aj tak vďačný... A práve preto radím túto sériu medzi tie najlepšie, ktoré som doteraz čítala.

| Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Jota. |
| Recenzia na prvý diel TU! (Čistý) |
| Recenzia na druhý diel TU! (Splynutí) |