Recenzia: Marianne Courleyová - Avena | Skrytá

5. února 2016 v 17:51 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Avena: Skrytá
Originálny názov: Hidden
Autorka knihy: Marianne Curleyová
Počet strán: 288 strán

Tři srdce, dva světy, jedno tajemství.
Ebony vždycky věděla, že je jiná. Odlišovala se svýma fialovýma očima a její úzkostliví rodiče ji po celé dětství drželi na farmě v odlehlém údolí, kde ji i sami vzdělávali, chránili ji před každým nebezpečím - skoro jako by ji skrývali. Jenže teď se v Ebony něco mění. Něco, co se skrýt nedá. Dívka září, každým dnem je o něco krásnější a silnější. Když jedné osudové noci potká zvláštního, citlivého Jordana, něco uvnitř ní vybuchne - něco, co je vidět z nebes, něco, co od základů promění její dosavadní život. Ebony zatím neví, že je uloupený anděl, ukrytý na zemi. Jenže teď, když ji nebesa našla, budou ji chtít zpátky.

Marianne Curleyová sa narodila 20. mája 1959. Je to austrálska spisovateľka, ktorá sa najviac preslávila svojou trilógiou Strážci času a románom Dávna kliatba. S knihami sa zoznámila v školskom veku, jej prvý román, ktorý prečítala bol Oliver Twist od Charlesa Dickensa. V súčastnosti žije v štáte Coffis Harbour v Novom Južnom Walese s manželom a tromi deťmi.
Oficiálna stránka autorky: www.mariannecurley7.com

Vďaka obálke som knihu zaregistrovala v našom kníhkupectve. Pierko? Vravela som si, že to bude mať niečo spoločné s anjelmi. A naozaj som sa nemýlila. Netrvalo mi dlho, kým som sa rozhodla, že si knihu kúpim. :D Ale k obálke. Páči sa mi kombinácia čiernej a modrej. Vlastne sa mi páči celá obálka. Len je trochu škoda, že pierko prekrýva oči. Mohli byť krásne fialové, ako ich má hlavná hrdinka knihy.

Ebony má 16 a pripadá si divná. Zvláštnosti, ktorými sa líši od normálneho človeka stále pribúdajú a ona nevie čo s tým. Niekto iný v tom má zasa jasno. Ebony je anjel, ktorý sa musí vrátiť na miesto, odkiaľ pochádza, do Aveny. K tomu ju má doviesť Jordan, chlapec, ktorý žije vďaka tejto úlohe. Vysvetliť jej pôvod a zároveň mu uveriť sú však dve rozdielne veci. Stihne Jordan presvedčiť Ebony o tom kto je skôr, ako ju nájde Temný princ?

Taky se občas koukáte na svůj odraz a říkate si, kdo že je ta osoba, která vám váš pohled oplácí? Kam až moje paměť sahá, vždycky jsem si připadala odlišná, cítila sama v sobě nesoulad.
(str. 9)

Pred tým, než sa dostanem k samotnému príbehu, musím ešte poznamenať niečo ku grafickej úprave. Len taká poznámka, že na začiatku každej kapitoly z pohľadu Ebony je pekný "ornament". Neviem, ako presne by som to mala pomenovať. Ale páči sa mi, keď sú kapitoly v knihách doplnené niečím takým. Na druhú stranu, je škoda, že niečo také nie je aj pri kapitolách z Jordanovho pohľadu.

Čo sa prekladu týka, nemala som s ním žiadny problém. Skôr som sem-tam zaregistrovala nejakú chybu v texte. Niekde chýbala bodka, inde bolo vymenené písmenko za iné. Našťastie sa chyby neobjavovali často. Nakoniec, všetci sme len ľudia.

Lidi vykládají, jaký je tohle báječný svět. No, z tho místa, odkud se na něj zrovna koukám, mi to připadá jenom jako hromada blbejch kydů. Houby, tenhle svět je hnusný. Je krutý a nepředvídatelný.
(str. 14)
Ako vám už zrejme došlo, kniha je písaná z viacerých pohľadov. Teda, z dvoch - Jordana a Ebony. Zastávam názor, že knihy písané z viacerých pohľadov sú super. Nie že by kniha, ktorá je napísaná iba z pohľadu jednej postavy nebola super. Ale sledovať situáciu z viacerých uhlov mi príde omnoho zaujímavejšie. Dostáva sa nám možnosť zistiť, čo okrem hlavnej postavy cíti aj niekto iný. To, že je kniha napísaná z pohľadov dvoch postáv teda hodnotím veľmi pozitívne.

Pozitívne tiež hodnotím niektoré vety/myšlienky, ktoré sa v knihe objavili. Nejednu som si zapísala do svojej knihy citátov.

Lidská chyba ze strany těch, na které se spolehl v čase největší tísne! Může být něco smutnějšího?
(str. 49)

K samotnému príbehu nemám extra výhrady. O anjeloch som už čítala kadečo, ale toto radím k tomu lepšiemu. Aby som ale len nechválila, nejak som sa nemohla zmieriť s rýchlim Jordanovým zotavením. Jeden deň umieral a druhý už cvičil a trénoval. Áno, chápem, že mu k zotaveniu dopomáhal anjel, ale aj tak mi to nešlo do hlavy. To je asi jediná vec, ktorú som si zaznamenala na stranu "zlé".

Mimochodom, po prečítaní tejto knihy mám opäť nový pohľad na anjelov. Vždy keď prečítam nejakú knihu o anjeloch, vždy sa zmení. Teraz si budem s anjelmi spájať nádherné oči. Každý anjel v tejto knihe má totižto krásne oči, vrátane hlavnej hrdinky Ebony, ktorá uchvátila Jordana práve jej fialovými očami. Páčilo sa mi, ako si postavy vymieňali pohľady a ako z nich bola Ebony zakaždým uchvátená. Palec hore!

S postavami je to už trošku inak ako s dejom. S Ebony som nejako extra problém nemala. Samozrejme, niektoré veci jej dochádzali maximálne pomaly, alebo, v horšom prípade vôbec. Celú dobu sa na to však dalo pozerať s prižmúrenými očami, no jedna záležitosť na konci knihy je jednoducho neprehliadnuteľná. Niečo, čo vám došlo možno už v polovici knihy ona jednoducho nepochopí a musia jej to povedať polopatisticky. Jordan bol na tom viac-menej podobne. S tým rozdielom, že vo mne vyvolal ešte nejakú tú ľútosť, čo sa Ebony nepodarilo. A potom sa objavil Nathaniel, ktorý je stelesnením všetkého dobrého a skvelého. Úprimne, na začiatku som si nemyslela, že bude v príbehu zastávať až takú dôležitú úlohu, ako sa ukázalo. Nakoniec však môžem povedať, že som ho mala rada, nie však radšej ako Jordana.

Smrt je něco definitívniho, návrat smrtelného těla do země, aby se atomy, které nás tvoří, mohly přenést zpátky do vesmíru a začít znovu. Je to prosté a krásne, ale nedokážu vztáhnout tuhle představu na mámu a tátu. Copak je to možné, že jsou dva lidé v jednom okamžiku tady a v dalším už pryč?
(str. 112)

Teraz k tomu horšiemu. Kamarátka Amber a jej rodičia mi neuveriteľne pili krv. Chápem, že sa snažili byť za každú cenu milí, ochotní, snažili sa Ebony pomáhať, podporovať ju, či dokonca ochraňovať. Ale tá ich ochota niekedy dosiahla maximum a prišlo mi to absolútne neuveriteľné. Skôr, než ma napadlo, akí sú starostlivý mi prišlo na um, že všetko preháňajú a dramatizujú. Ešte musím spomenúť rodičov samotnej Ebony, ktorí neboli oveľa odlišnejší od rodičov Amber. Nakoniec som bola aj rada, že tak "záhadne" zmizli.

Kniha má svoje pozitívne stránky, rovnako ako tie negatívne. Celkový dojem nebol taký zlý, ako to možno vyznelo. Myšlienka, s ktorou autorka prišla bola fajn a ak si odmyslím pár vecí, tak aj jej prevedenie. Keď sa do knihy začítate, stránky sa míňajú pomerne rýchlo. Nakoniec hodnotím knihu štyrmi hviezdičkami. Mrzí ma len, že vydavateľstvo nevydalo pokračovanie tejto trilógie.