31. prosince 2015 v 13:42 | Marry |  Recenzie
Originálny názov: The Secret of the Eternal Rose 1: Venom
Séria: Temné vody
Diel: 1 z 3
Autorka knihy: Fiona Paul
Počet strán: 360 strán

Tajomstvá môžu byť mocné a smrteľne nebezpečné - ako jed!
Cassandra Caravellová patrí v renesančných Benátkach k spoločenskej elite. Má všetko, čo si len dievča môže želať: elegantné šaty, klenoty, pozvánky na tie najlepšie večierky a pekného bohatého snúbenca. Túži však po niečom inom. Po smrti svojich rodičov sa cíti ako v pasci, sama v meste vybudovanom na morskej lagúne, kde temný labyrint vodných kanálov šepká o úteku.
Potom však Cassandra narazí na mŕtve telo ženy s vyrytým krvavým písmenom X a postupne sa dostáva do nebezpečného sveta tajných spoločenstiev, kurtizán a zabijakov. Navyše sa zaľúbi do Falca, chudobného maliara so zvodným úsmevom... a zvykom dostávať sa do problémov.
Cassandra sa rozhodne vypátrať vraha mŕtvej ženy. Nájde ho skôr ako on ju? A zostane verná snúbencovi alebo podľahne citom k Falcovi, ktoré sa jej začínajú vymykať spod kontroly?

Fiona Paul je spisovateľka a pútnička so slobodným duchom. Vyštudovala psychológiu a pedagogiku. Precestovala celý svet a mnohé scény v knihe Jed boli inšpirované skúsenosťami z reálneho života (aj keď nechce prezradiť ktorými). Teraz žije v St. Louis v USA. Jej budúce plány zahŕňajú potápanie so žralokom bielym a písanie ďalších kníh.

Obálka podľa mňa určite zaujme. Verím, že ju tak nevnímam len ja. Nemôžem povedať, že by som ju hneď radila k tím najkrajším, ale krásna určite je.

Cassandra má všetko po čom ženy túžia. Jediné čo jej ku šťastiu chýba je láska, ktorú zatiaľ nenašla ani vo svojom snúbencovi. Keď však stretne Falca, zdá sa, že svoju lásku konečne našla. Má to však háčik - Falco je len chudobný maliar. A problémov akosi pribúda. Keď navštívi hrobku svojej mŕtvej priateľky zistí, že telo, ktoré sa v nej nachádza patrí inej žene. Spolu s Falcom sa snaží prísť na to, čo sa v Benátkach deje, avšak čím viac toho zisťuje, tým zamotanejšie sa to zdá byť. Čo ak za to môže niekto, koho veľmi dobre pozná? Alebo za tým stojí muž, ktorého miluje?

"V ľudskej prirodzenosti je báť sa mŕtvych, ale sú to práve živí ľudia, ktorí sú schopní nenávisti, zla a úplnej skazy."
(str. 4)

V prvom rade chcem pochváliť grafickú úpravu knihy. Nielen obálka je krásna, ale aj to, čo sa nachádza vo vnútri. Vnútorný okraj je na každej strane zdobený ornamentami a každá kapitola začína krátkym úryvkom z "Knihy večnej ruže". Celé to na mňa pôsobilo veľmi príjemným dojmom.

"Šialenstvo oslabuje myseľ a choroba oslabuje telo, ale nič nezničí dušu tak ako strata skutočnej lásky."
(str. 184)

Za ďalšie pozitívum pokladám prostredie v ktorom sa príbeh odohráva. Renesančné Benátky boli skvelou voľbou. Benátky sú miesto, ktoré je samo o sebe zaujímavé. Vo väčšine kníh sa však stretávam s tým, že sa pri opise prostredia nudím. V tomto prípade sa nič také nestalo. Autorka ho opisovala veľmi pútavo a nie raz som mala pocit, že sa sama plavím na gondole jedným z mnohých benátskych kanálov.

To isté môžem povedať aj o celkovom štýle písania autorky. Ani raz sa mi nestalo, že by som sa pri niečom začala nudiť. Paulová napísala knihu veľmi pútavo, často som sa od nej nemohla odtrhnúť a čítala som aj dlhšie do noci, len aby som vedela, ako to všetko dopadne. Štýl písania mi teda sadol a to aj napriek tomu, že je kniha písaná v tretej osobe. Mám radšej, keď je kniha písaná v prvej osobe, ale hneď ako som sa začítala, prestala som to vnímať.

"Tak ako oblečenie vyjadruje príslušnosť k určitej spoločenskej vrstve, odráža sa na ľudskom tele jeho duša. Zdanie však niekedy klame."
(str. 175)

S postavami som v podstate spokojná, možno až na pár maličkostí. Čo sa hlavnej hrdinky týka, nemala som s ňou nejaký extra problém, ale niekedy som sa pozastavila nad tým, aká "rebelka" sa z nej stala. Na jednej strane sa mi to páčilo, ale na druhej... neviem, myslím, že v dobe v ktorej sa príbeh odohráva malo všetko nejaké svoje pravidlá. Cass možno bola odvážna, ale jej odvaha mi niekedy neprišla veľmi uveriteľná. Dobre, je to len kniha... ale mne to naozaj nejako nešlo do hlavy...

"Dúfam, že sa ti ten obraz páči. Ber ho ako svadobný dar. Bolo odo mňa pochabé zamilovať sa do teba. Ale bol to krásny príbeh, však?"
(str. 291)

Falca som si (samozrejme) hneď obľúbila. Od prvého momentu bol drzý, často vtipný a roztomilý. Autorka sa ale rozhodla, že sa s nami bude zahrávať a chvíľu som sa teda nevedela rozhodnúť, či je to kladná, alebo záporná postava. Že je zlatý je jedna vec, ale keď začal vyťahovať jedno tajomstvo za druhým, bolo to viac než divné. Nakoniec som ale rada za to ako to dopadlo.

Zato Cassandrin snúbenec Luca bol podľa mňa taký nemastný, neslaný. Celý čas bol preč, zrazu sa vráti, nikto nevie kam chodí, čo robí... Nemôžem povedať, že by som ho nemala rada, ale nie som si v tom taká istá. Tak nejak chápem, prečo Cass stále hľadala cestu k Falcovi...

Všetky tie úsmevy, bozky, nežné slová! Všetko to boli klamstvá. Lenže nedokázala zabudnúť na to, čo k nemu cítila - a náhle si uvedomila, že to isté k nemu cíti aj teraz. Zároveň však trvala na všetkom, čo mu povedala. Ešte nikdy sa necítila tak bezradne. Prvý raz od chvíle, keď doňho vrazila na Livianinom pohrebe, sama sebe priznala, že sa možno zamilovala do vraha.
(str. 214)

Jednou z dôležitých postáv je aj Cassandrina kamarátka Madalena ku ktorej som si však žiadnu cestu nenašla. Nech som sa na ňu pozrela z akejkoľvek strany, nikdy to nebolo lepšie. Zastávala úlohu najlepšej kamarátky, no viac sa zaujímala o seba ako o Cass. Zaujímali ju klebety, šaty, šperky a okrem svojej pripravovanej svadby sa v podstate ničomu inému ani nevenovala.

Až na pár vecí som ale s knihou spokojná. Bola vtipná, napínavá, nepredvídateľná... v podstate som do konca nevedela, kto za všetkým stojí. Knihu hodnotím štyrmi hviezdičkami a ak bude druhý diel vyzerať minimálne tak ako prvý, budem opäť hodnotiť pozitívne.