7. září 2015 v 14:17 | Marry |  Recenzie

Preklad: Bronislava Grygová
Počet strán: 358 strán
Väzba: pebná s prebalom

TAJEMNÝ OSTROV
OPUŠTĚNÝ SIROTČINEC
ZVLÁŠTNÍ SBÍRKA VELICE PODIVNÝCH FOTOGRAFIÍ

To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, bizarním románu, kde děj a děsivé fotografie přinášejí jedinečná čtenářsky zážitek. Náš příběh začína hrůzostrašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, zjišťuje, že děti slečny Peregrinové nebyly jen podivné. Byly zřejmě nebezpečné. A třebaže to zní fantasticky - jsou možná stále naživu.

Ransom Riggs sa narodil na dvesto rokov starej farme v Marylande, kde chcel ako dieťa zostať a stať sa farmárom, v piatich rokoch sa však s rodičmi presťahoval na Floridu. V súčastnosti má svoj domov v kraji podivných detí - v Los Angeles. Dosiaľ stačil nazbierať diplomy na Kenyon College a na Fakulte filmovej a televíznej tvorby University of Southern California, oženiť sa a natočiť niekoľko cenami hodnotených krátkych filmov. Venuje sa blogovaniu a cestovaniu. Jeho eseje z ciest Strange Geographies nájdete na adrese mentalfloss.com alebo ransomriggs.com. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti je jeho prvý román.

Obálka ma zaujala na prvý pohľad. Svojím spôsobom je divná, ale to predsa k tejto knihe úplne sedí. Najskôr som si myslela, že je škoda, že nie je farebnejšia, ale teraz viem, že je dokonalá. V skutočnosti totižto vyzerá lepšie než na obrázku.

Jacob Portman je úplne obyčajný chlapec. Žije s rodičmi na Floride a jeho najlepším priateľom je jeho dedko Abraham. Ten ho počas dospievania zásoboval príbehmi o deťoch, ktoré sú divné a údajne aj skutočné. Príbehy o divných deťoch, ktoré počas druhej svetovej vojny žili v sirotinci Jacoba úplne pohltili. Keď však jeho dedko náhle zomrie, rozhodne sa zistiť, či sú jeho príbehy naozaj pravdivé. Aby si overil, že jeho milovaný dedko nebol blázon, vydáva sa na ostrov, kde akoby zastal čas - do Cairnholmu.

Ještě fantastištější byly jeho příběhy o životě ve velšském sirotčinci. Bylo to čarovné místo, říkal, které vzniklo, aby ochraňovalo děti před netvory, na ostrově, kde každý den svítilo slunce a nikdo nikdy neonemocněl ani neumřel. Všichni žili společně ve velkém domě, který chránil starý moudrý pták - anebo tak nějak to vyprávěl. Ovšem, jak jsem rostl, začal jsem pochybovat.
(str. 11)

Už keď táto kniha vychádzala, bolo okolo nej veľké haló. Dobrá reklama a tiež pozitívne recenzie vo mne vyvolali veľké očakávania. Nakoniec však môžem s radosťou oznámiť, že táto kniha naplnila moje očakávania.

Autor si dal veľkú námahu a s knihou sa vážne pohral. Jeho nápad je originálny a spracovanie snáď ešte lepšie. Jeho príbeh má skvelú zápletku, kniha je zaujímavá a chytľavá. Do príbehu som sa ľahko začítala a potom som ho nemohla odložiť. Hltala som stranu za stranou, až som nakoniec celú knihu prečítala behom dvoch dní.

Hvězdy jsou také cestovateli v čase. Kolik z těchto dávných světelných bodů je už jen posledními ozvěnami sluncí, jež jsou už dávno mrtvá? Kolik z nich se už narodilo, ale jejich světlo k nám ještě nedoputovalo? Kdyby se všechna slunce kromě našeho dnes večer zhroutila, kolik generací by nám trvalo, než bychom si uvědomili, že jsem sami? Vždycky jsem věděl, že obloha je plná záhad - ale až teď jsem si uvědomil, kolik jich skrýva naše Země.
(str. 340)

Jeho príbeh doplňujú úžasné dobové fotografie detí, ktoré dotvárajú atmosféru celého príbehu. Miestami som mala dokonca pocit, akoby svoj príbeh vystaval práve na týchto fotografiách. Všetko do seba dokonale zapadlo až z toho vzniklo úžasné dielo.
Jedna vec mi ale predsa len chýbala. Napriek tomu, aké úžasné to bolo, čakala som viac strachu. Samozrejme, bolo tu pár momentov kedy mi "tuhla krv v žilách", ale myslela som, že toho bude o niečo viac. To už ale asi záleží na každom, kde má svoju hranicu strachu.

Hlavná postava Jacob mi svojím spôsobom skvelo sadla. Nebál sa ísť do niečoho, o čom vôbec nič nevedel a hádam, že práve tým si ma získal. V istom momente však prišla časť, kedy sa riešil jeho psychický stav a boli tu momenty, ktoré by mohli na niekoho pôsobiť trochu deprimujúco. Ja osobne som s tým nemala žiadny problém, takéto "záležitosti" mám rada, ale niekomu inému to možno nebude vyhovovať.

Kdysi jsem snil o tom, že uniknu svému obyčejnému životu, ale můj život nebyl nikdy obyčejný. Prostě jsem si jenom nevšiml, jak mimořádny byl.
(str. 349)

Čo sa ostatných postáv týka, každá mala svoju osobnosť a nejaký svoj poznávací znak. Určite si niektoré z divných detí zamilujete, rovnako ako ja. Dokonca som chvíľu mala pocit, že chcem byť jednou z nich. Byť divná, svojim spôsobom úžasná a nikdy nevyrásť. To znie skoro ako Peter Pan, nie?

O knihe som premýšľala ešte dlho po tom, čo som ju dočítala. Vravím si, bol to silný príbeh. A nie len to. Kniha je sama o sebe skvostom pre oči. Je naozaj vidieť, ako sa autor snažil a výsledok je skvelý. Nakoniec som sa však rozhodla pre štyri hviezdičky a to iba z toho dôvodu, že verím, že pokračovanie tejto série bude ešte lepšie. Už teraz sa teším na pokračovanie Jacobovho dobrodružstva.

| Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Jota. |
| Ak vás táto kniha zaujala, mohla by vás tiež zaujať kniha Ve stínu černých ptáků a Asylum. |
| Obrázky použité v recenzii sú z pripravovaného filmu Miss Peregrine´s Home for Peculiar Children. Natáčania sa ujal Tim Burton a film by mal mať premiéru v marci 2016. |