4. července 2015 v 23:11 | Marry |  Recenzie
Originálny názov: The Lives We Lost
Autorka knihy: Megan Creweová
Preložila: Dana Nová
Kniha: 2 z 3
Počet strán: 268 strán

Druhá časť dystopickej trilógie, pokračovanie knihy Tak padne náš svet.

Tajomný vírus takmer zničil malú ostrovnú komunitu, v ktorej Kaelyn doteraz žila. Po mesiacoch prísnej karantény pripláva k ostrovu prvá loď z pevniny. Ale hoci má Kaelyn veľkú radosť, že opäť vidí svojho priateľa Lea, správy, ktoré prináša, nie sú dobré. Vírus zdecimoval aj pevninu a ľudia tam potrebujú pomoc rovnako zúfalo ako ostrovania.

Megan Crewe sa narodila v kanadskom Toronte okolo konca roka 1980 a vyrastala tu s rodičmi a mladším bratom. Vždycky milovala príbehy - keď bola malá, prosila otca aby jej čítal z obľúbenej knihy "s hlasmi," čo znamenalo, že každá postava mala iný hlas. A tak nebolo prekvapením, že netrvalo dlho, než začala tvoriť svoje vlastné príbehy. Fantasy, sci-fi a nadprirodzeno ju fascinovalo celý život, čo je pravdepodobne dôvod, prečo tieto žánre sú u jej kníh najčastejšie. Dokončila svoj titul z psychológie na York University, ale celý čas vedela, že romány sú to, na čo sa naozaj chce sústrediť.
Teraz stále žije v Toronte, s manželom a tromi mačkami. Pracuje ako behaviorálna terapeutka pre deti a mládež so špeciálnymi potrebami. Vo voľnom čase cvičí kung-fu a rada cestuje. Už cestovala do Veľkej Británie, Číny, Talianska, Japonska, Francúzska, Holandska a Turecka.
Oficiálna stránka autorky: megancrewe.com

Už pri recenzii na prvý diel som písala, že obálky typu "iba písmená na obálke" nemusím, ale tieto sa mi vážne páčia. Páčila sa mi obálka prvého dielu a druhý na tom nieje inak. Ten strom a snehové vločky sú podľa mňa úplne super. Jedine by som sa možno zaobišla bez tích postáv, ale zas nemôžem povedať, že by mi tam nejak extra vadili (to zas ja len vymýšľam).

Kaelyn si vždy priala, aby s rodinou miesto na ostrove, žili na pevnine. Keď ostrov napadol vírus a bola naň uvalená karanténa, všetci sa snažili nekonečne dlhé mesiace prežiť. Zásoby jedla sa míňali, živých ľudí ubúdalo... až napokon bolo ich najväčšou prioritou dostať sa na pevninu. Jedného dňa priplávala k ostrovu loď a Kaelyn sa znovu stretla so svojím priateľom Leom. Keď sa zdalo, že budú konečne zachránení, situácia sa zhoršila ešte viac. Ani pevnina už nieje čo bývala. A jediná možnosť ako prežiť je nájsť liek.

"Tak takto vyzerá koniec sveta. Chlapec, ktorý býval môj najlepší priateľ, vystupuje z trajektu, vlasy dlhé a strapaté, schudnutá tvár. Díva sa na mňa, akoby si ani nebol istý, kto som. Akoby si nebol istý už vôbec ničím."
(str. 8)

Prvý diel bol napísaný formou listou, ktoré Kaelyn písala pre svojho priateľa Lea. Ten sa však na konci vrátil a tak sme sa s touto formou v druhej knihe mohli rozlúčiť. To však nič nemení na tom, že kniha zostáva písaná v prvej osobe. O všetkom sa opäť dozvedáme z pohľadu Kaelyn. Kniha sa mi čítala ľahko, so štýlom písania som nemala žiadny problém. Myslím, že by s týmto nemal mať problém nikto.

"Lekárom na pevnine sa nepodarilo udržať epidémiu pod kontrolou o nič lepšie ako tu. Na opačnej strane úžiny sú na tom ľudia rovnako mizerne ako my. Nikto sem nemieri, aby nám obnovil dodávky elektriny a vody alebo aby nám priviezol jedlo. Všetky nádeje, na ktoré sa mi darilo upínať, sú preč. "
(str. 9)

Druhý diel série je popravde viac menej o niečom inom, ako ten prvý. V prvom diely sa celí dej odohrával na ostrove a hlavný hrdinovia v podstate čakali, že ich príde niekto zachrániť. To sa však nestalo a tak sa druhý diel zmenil na skutočný boj o život.

Hlavný hrdinovia sa museli postaviť pred prvé dôležité rozhodnutia a museli konať čo najrýchlejšie. Teraz však už nešlo iba o záchranu ich životov, ale aj záchranu možno celého ľudstva. Kaelyn mala v rukách niečo, čo mohlo zabrániť šíreniu vírusu a vyliečiť nakazených. Našla vakcínu, ktorú po sebe zanechal jej otec. Aby mohla ľuďom pomôcť, musela vakcínu dostať k odborníkom. Tomu však bránil nielen všadeprítomný sneh, ale aj ľudia, ktorí sa snažili získať vakcínu iba pre seba.

V druhom diely sa teda dočkáme viac akcie a teda aj viac napätia. Okrem toho tu nastalo niekoľko vecí, ktoré viedli k nečakaným zvratom. Aj keď som pár vecí naozaj dalo čakať, nemôžem povedať, že by bola kniha predvídateľná. Priznávam, že som bola prekvapená viac krát, ako som čakala.

"Možno som zatiaľ nenašla, čo hľadám, a svet je v háji a nikdy už nebude ako predtým. Ale pár ľudí na ňom stále stojí za to, aby človek bojoval. Ešte sme neprišli o všetko."
(str. 266)

V prvej knihe som mala Kaelyn rada, ale teraz som si chvíľkami nebola istá. Niekedy som akosi nechápala čo robí, alebo skôr som nechápala prečo robí to, čo robí. Boli miesta, kedy by som sa na jej mieste zachovala úplne inak, no nakoniec to dopadlo tak, ako to dopadlo. Ale to neznamená, že by som ju teraz nemala rada. Viac som však bola prekvapená z Gava. V prvom diely vystupoval ako hrdina, ktorý sa snaží zachrániť celí ostrov a v druhom na mňa pôsobil skôr ako tichý pozorovateľ. Teda, samozrejme, že sa zapájal a tak, ale už to nebolo to, na čo som bola od neho zvyknutá v prvom diely. No, nakoniec mi ho bolo ľúto asi najviac zo všetkých. Uhm, dobre, viac neprezradím - žiadny spoiler nebude! A ak si myslíte, že zomrel, tak nie, nezomrel! (Smiech)
Inak, na scénu sa dostal Leo! Pri prvom diely som bola trochu nespokojná s tým, že Kaelyn niekomu píše listy a my sa s tým niekým ani nestretneme. Teraz sa karta obrátila. A Leo je taký, taký... taký. No, ako by som to povedala? Vlastne ani neviem. Na začiatok by som mala poznamenať, že ho mám rada, áno, obľúbila som si ho. Ale, nepozdávalo sa mi ako sa stále točil okolo Kaelyn, keď mal ešte aj priateľku. No dobre, teraz kecám ako nikdy. (Smiech) V skutočnosti sa mi to páčilo a keď som to čítala, mala som na tvári uličnícky úsmev. Akurát, že ma potom trápil Gav - tichý pozorovateľ. No, tak uvidíme, ako to medzi hlavným triom nakoniec dopadne. Popravde neviem, pre koho by som sa rozhodla ja. Uvidíme, ako sa zachová Kaelyn, snáď si to dobre premyslí.

Nakoniec ale knihu hodnotím veľmi pozitívne. Ako som už písala, bolo v nej omnoho viac akcie, aj samotného napätia ako prvom diely. Pri postavách som bola chvíľu nalomená, ale konečne som sa stretla s Leom "osobne". Myslím, že každí, kto čítal prvý diel, by si mal určite prečítať aj druhý, pretože by prišiel o veľa. A ak ste sa so sériou ešte náhodou nestretli, tak by ste to mali napraviť. Možno od nej nečakáte nič veľké, ale pravda je, že by si zaslúžila oveľa viac pozornosti. Popravde, ani ja som jej na začiatku nedávala veľké nádeje, pritom už na konci prvej knihy som chcela oveľa viac. Úprimne, som veľmi zvedavá, ako to všetko nakoniec dopadne a veľmi sa na záver série teším. Našťastie som sa nedávno dozvedela, že by posledný diel mal vyjsť budúci rok. Uvidíme, ale ja som rozhodne za!