27. července 2015 v 21:06 | Marry |  Recenzie
Autorka knihy: Maggie Stiefvaterová
Séria: Havraní bratrstvo
Diel: 1/3
Originálny názov: The Raven Boys
Počet strán: 332 strán
Vydalo vydavateľstvo: Argo

Lila Sargentová se narodila do rodiny vědem, jasnovidek a vykladaček karet působících v malém městečku ve Virginii. Sama sice žádne okultní schopnosti nemá, dokáže však pouhou svou přítomností tvýraznit vídění druhých.
Od své matky odjakživa slýchala, že pokud políbí svou pravou lásku, dotyčný zemře. Proto se rozhodla, že se raději nikdy líbat nebude, a už vůbec ne s nikým z Havraního bratrstva, jak v jejich městě přezdívají studentům místní elitní školy.
K nim patří také zámožný Gansey. Osudy obou hrdinů se prolnou jedné noci, kdy Lila pomáha tetě navázat spojení s dušemi lidí, kteří do roka a do dne zemřou. K jejjímu překvapení je mezi nimi i Ganseyho duch.
Od té chvíle se mladík do jejího života stále víc a víc vplétá. A nejen on, i jeho přátelé - ponurý a výbušný Ronan, richý a nenápadný Noah, sympatický a hezký Adam. Všichni společně pátrají po geomantické linii, na níž by měl podle pověsti odpočívat bájný král Glendower a sním i pohádkové bohatství. Jenomže o Glendowera se zajíma ješté někdo jiný... V městečku se tak pomalu rozpoutává smršť nečekaných a děsivých událostí.

Maggie Stiefvaterová je uznávaná americká spisovateľka, zameriavajúca sa najmä na fantasy pre dospievajúcich. Narodila sa v roku 1981 vo Virgínii, kde dodnes žije so svojím manželom, dvoma deťmi, dvoma psami a jednou mačkou. Svoj prvý veľký úspech slávila v roku 2009, keď vyšiel jej román Mrazenie, prvá časť trilógie Vlci z Mercy Falls, ktorý sa dlhú dobu držal na popredných miestach rebríčka najpredávanejších kníh. Nasledovalo pokračovanie Váhanie a Splynutie. V roku 2011 Stiefvaterová vydala román V znamení Škorpióna, ktorý je vystavaný na bájach o rýchlych, nádherných, ale nebezpečných vodných koňoch.
Román Havraní bratstvo - Osudný polibek je prvou časťou novej tetralógie.
Okrem písania sa Maggie venuje hre na niekoľko hudobných nástrojov (napr. gajdy, harfu alebo klavír), miluje tiež čítanie a staré autá.

Obálka vyzerá zaujímavo. Mňa zaujala okamžite, aj keď väčší záujem som dostala po tom, čo som si všimla, kto knihu napísal. Stiefvaterovú skrátka zbožňujem!

Lila žije v dome s niekoľkými vešticami a svojou prítomnosťou zosilňuje rôzne magické schopnosti. Gansey dostal druhú šancu na život a odvtedy pátra po bájnom kráľovi Glendowerovi. Ich cesty sa navzájom pretnú a už nič nie je, ako bývalo. Na to sa deje príliš veľa čudných vecí. Vznikajú však nové priateľstvá pre ktoré sa možno oplatí riskovať. Záleží však na tom, čo sú ochotný obetovať.

Po knihe som chňapla v prvom momente, ako moje oči zhliadli na Facebook-u. V momente, ako som si uvedomila, že ju napísala Stiefvaterová, musela som ju mať! A potom takmer pol roka ležala na poličke, lebo som sa obávala toho, že budem sklamaná, pretože jej sériu Vlci z Mercy Falls som si veľmi obľúbila. Aby som si nepokazila mienku o skvelej spisovateľke, oddaľovala som čítanie najviac ako sa dalo. A potom prišla moja spolužiačka a povedala, že si to musím prečítať lebo Gansey je top! Tak som sa pustila do čítania...

"Podívejte se, jsme tady všichni dospělí," řekl.
Calla nesouhlasně protáhla obličej.
Gansey vypjal prsa a pokračoval: "Myslím, že si zasloužíme znát pravdu. Jednoduše přiznejte, že něco víte, ale nechcete mi pomáhat, jestli je to takhle. Jenom mi nelžete."
Byla to od něho docela odvaha a tak drzost. Možná mezi tím není velký rozdíl. Všichni se podívali na Mauru.
"Něco o tom vím, ale nechci vám pomáhat," prohlásila.
Calla se už podruhé toho dne zatvářila spokojeně. Lila otevřela pusu. Pak ji zase zavřela.
(str. 128)

Prológ a prvá kapitola ma fakt bavili. Začiatky kníh sú síce časti, ktoré ma bavia vždy, lebo neviem čo očakávať, ale tu som ešte dostala niečo, čo mi hovorilo, že to bude odlišné a nové, než čo som čítala v najbližšom čase. Tak som sa začala tešiť, ale zrejme som sa tešila až príliš, lebo moje očakávania sa v prvej časti knihy vôbec nenaplnili. Takmer celých sto strán som čakala, kedy sa bude niečo diať, pretože dovtedy sa nedialo vôbec nič, čo by ma zaujalo. Možno až na nejaký ten incident s Ronanom, ktorý robil neustále nejaké problémy.

Takže takou prvou tretinou som bola taká otrávená, že som ani nevnímala čo sa vlastne deje. Ešte aj tie geomantické línie som čítala ako geomagnetické. Ani neviem, čo ma to napadlo. A ani som nechápala wocogo. Celá tá prvá tretina mi prišla náročná na čítanie, miestami som mala pocit, že zo mňa chcú tie opisy vymámiť dušu. Po prečítaní Vlkov z Mercy Falls som bola zvyknutá na štýl písania Stiefvaterovej. Ale s touto knihou mi akosi nesedel. Vôbec mi nesedel. A ja som mala pocit, akoby to ani nepísala ona. Bola som nalomená položiť knihy späť na poličku a už nikdy sa jej nedotknúť. Ale keďže je to Stiefvaterová, zahryzla som si do jazyka a verila jej do poslednej chvíle. A nakoniec sa oplatilo.

Gansey se otočil na Lilu. Celou dobu se zdvořile usmíval, ale najednoju mu úsměv zamrzl na rtech.
"Ahoj," pozdravil. "Tak to je docela trapas."
"Vy už se znáte?" Maura po Lile střelila vyčítavým pohledem. Lily se to nespravedlivé obvinění dotklo.
"Ano," odpověděl Gansey důstojně. "Vedli jsme spolu debatu o tom, jaké mají dnešní ženy možnosti profesního uplatnění. Nevěděl jsem, že je to vaše dcera. Adame?"
Podíval se na Adama taky skoro vyčítavě. Adam měl vytřeštěné oči.
(str. 119)

Po tom, ako sa Gansey a Lila oficiálne spoznali sa konečne začali diať veci. Prišli chvíle, kedy som rozmýšľala, čo sa to vlastne deje (v tom dobrom), prišli chvíle kedy som sa zasmiala... niektoré dialógy boli vážne super a ja som sa z chuti zasmiala. Nič mi nedávalo zmysel, ale pomaly sa všetko vysvetľovalo. Kniha ma napínala do poslednej chvíle. Dokonca som v nej od konca prvej tretiny spoznala aj starý známy (skvelý) štýl písania Stiefvaterovej. Uvedomila som si, prečo milujem túto autorku. Zas a znova.

Priznávam, že nielen že som sa dlho nudila, ale ja som mala dlhý čas aj chaos v postavách. Vlastne to trvalo celú tú prvú tretinu, ktorú som sa snažila pochopiť, ale nedarilo sa. Našťastie potom všetko nabralo na obrátkach a ja som sa konečne začala orientovať, kto, čo, kde, prečo...
Po tom, ako mi spolužiačka vychválila Ganseyho, mala som celkom vysokú mienku. Nedá sa povedať, že by ma sklamal, ale jeho chovanie mi niekedy prišlo decké, nehovoriac o jeho vyjadrovaní, ktoré ma často vytáčalo. Správal sa ako dieťa a hovoril ako sto ročný dedko. Ale nebolo to tak vždy, takže som si ho nakoniec aj obľúbila.

"Kámo, nehodláš si vážne nechat narůst bradku, že ne? Myslel jsem, že si děláš srandu." (...) Ronan se na Ganseyho podíval přes rameno. Strniště, které mu ostýchavě vyrašilo, si on může nechat narůst, kdydoliv si zamane. "Nesnaž se. Vypadá to jako vyrážka."
"No a co. Prostě to neroste. Vždycky budu vypadat jako nedochůdče."
"Jestli hodláš používat slova jako nedochůdče, skončili jsme," řekl Ronan.
(str. 133)

To len, že aj Ronanovi to vyjadrovanie evidentne liezlo krkom. (Smiech) Oveľa viac ako Ganseyho som si ale obľúbila Adama. Bol to sympaťák, ešte k tomu zapálený pre správnu vec. Dobre, na konci to tak trochu pohnojil, ale aj tak som mu fandila. Potom je tu Ronan. Chalanisko, ktoré musí robiť problémy za každú cenu. Typický drsňák, všetko by riešil päsťami. Hm, ale predsa mal niečo, čím si ma aspoň trochu získal. Aj keď som si miestami myslela, že je to dajaký cvok, ktorý sa utápa v alkohole. Nehovoriac o momente, kedy prišlo na scénu jeho nové domáce zvieratko...
Ešte nesmiem zabudnúť na Noaha. Chudák chlapec, že nejaký Noah existuje mi došlo až vo chvíli, kedy sa začal konečne nejako angažovať. Vlastne som si jeho prítomnosť uvedomila až keď boli všetci v lese a on hovoril niečo užitočné. Bolo mi ho ľúto a tak, ale že by to mnou nejak extra trklo, to nemôžem povedať. Prvotný dojem síce vo mne vyvolal šok, ale potom som ho nejak zatlačila do úzadia. No čo, skrátka tichý a nevýrazný Noah.
Lila na mňa pôsobila... hm, no ja vlastne ani neviem. Pri tej hŕbe chalanov sa zdala byť celkom v pohode. Hm, neštvala ma, asi preto neviem čo o nej napísať. Myslím, že som sa ešte docela nerozhodla, čo si o nej myslieť. Rozhodne ale nebola hlúpa. Alebo si to aspoň myslím. Už síce neviem, ako som k tejto myšlienke prišla, ale naozaj si nespomínam na nejakú situáciu, kde by mi liezla na nervy. Skrátka také normálne dievča. Až na to, že ona normálna nie je. A tiež som si nie celkom istá, do akej miery jej "nenormálnosť" siaha. Snáď sa to dozviem v ďalšom diely.

"Dávno před tím, než ses narodila, jsme se já, Calla a Persefona zapletly s věcma, se kterýma jsme se neměly zaplésť - "
"S drogama?"
"S rituálama. Zapletla ses ty snad s drogama?"
"Ne, ale nejspíš s rituálama."
"Drogy by byly lepší."
(str. 302)

Napriek počiatočným "komplikáciám" pri čítaní sa mi kniha vážne páčila. Som rada, že som nemusela svoju obľúbenú autorku zavrhnúť. Nakoniec táto kniha bola super nápad a až na tú prvú tretinu bol aj dobre spracovaný. Kniha bola dokonca aj z viacerých pohľadov, takže sa tam dialo viac vecí. Uznávam, že som z toho mala mišung, ale vážne iba na začiatku. Príbeh ma nakoniec bavil a hltala som každú stranu. Dúfam len, že čas do vydania druhého dielu ubehne rýchlo, pretože chcem vedieť, ako bude všetko pokračovať. A budem sa modliť, aby vydavateľstvo Agro vydalo celú sériu, nie len polovicu, alebo len dva diely, ako to majú niektoré vydavateľstvá vo zvyku. Havranímu bratrstvu dávam štyri hviezdičky a každému ho odporúčam.