Recenzia: Madeleine Rouxová - Asylum | Ústav pro duševně choré

5. července 2015 v 21:52 | Marry |  Recenzie
Názov: Asylum
Originálny názov: Asylum
Autorka knihy: Madeleine Rouxová
Preložil: Ján Kozák
Počet strán: 304 strán

Pro šestnáctiletého Dana Crawforda je letní kurz pro nadané studenty životní šancí. Spolužákům na střední škole připadá spíš divný se svým až fanatickým zájmem o dějepis a vědní obory, ale studijní program na přípravné škole New Hampshire College je pro takové podivíny jako stvořený.
Hned po příjezdu se Dan dozvídá, že koleje jsou uzavřené a studenti budou letos bydlet ve zchátralé ubytovně Brookline - někdejší psychiatrické léčebně. Se svými novými kamarády Abby a Jordanem začne zvídavý mladík zkoumat spletité chodby Brooklinu s jeho utajeným suterénem. Před očima jim vyvstávají strašidelná tajemství… tajemství, která Dana a jeho přátele spojují s temnou minulostí blázince. Postupně vychází najevo, že Brookline nebyl jen tak obyčejný ústav… A jistá tajemství se derou na povrch.
Originální kniha vyvolává mrazení v zádech a připraví čtenáři nejeden šok, až se mu před očima začnou stírat hranice mezi minulostí a současností, přátelstvím a posedlostí, genialitou a šílenstvím.

Madeleine sa narodila v Minnesote. Teraz žije a pracuje vo Wisconsine.
Madeleine Roux získala bakalársky titul v tvorivom písaní a herectvo na Beloit College v roku 2008. Na jar roku 2009 Madeleine dokončila s vyznamenaním Beloit College, navrhovanie, písanie a prezentáciu historického románu a beletrie.
Okrem knihy Asylum vydala ďalšie dva romány - Allison Hewitt je v pasci (Allison Hewitt Is Trapped, 2011) a Saddie Walker je v úzkych (Saddie Walker Is Stranded, 2012). Jej knihy sa predávajú nielen v USA, ale tiež v Británii, Francúzsku, Austrálii a na Tchaj-wane. Na internete sa s ňou môžete stretnúť na adrese madeleine-roux.com.

Ak by som mala opísať obálku jedným slovom, zvolím slovo strašidelná. Čo je však podstatnejšie, čo sa obálky týka je, že ona v tme svieti. No chápete to? Obálka knihy, ktorá v tme svieti. Keď som sa toto dozvedela prvý krát, moja reakcia bola, že ju musím mať! A tak sa stalo. Knihu som si zaobstarala a prvé čo som večer urobila bolo, že som ju pretŕčala pred svetlom a potom s ňou utekala do kúpeľne, kde som v tme obdivovala, ako svieti. Poviem vám, ako malé decko. Milujem tú obálku!

Dan Crawford je niečo ako šestnásťročný génius. Má rád históriu a vedné odbory, a aj kvôli tomu, ho majú na škole za čudáka. Keď sa však naskytne možnosť zúčastniť sa študijného programu na prípravnej škole New Hampshire College, okamžite v tom vidí príležitosť stráviť prázdniny s ľuďmi, medzi ktorých zapadá. Hneď po príjazde do školy zisťuje, že v ubytovaní nastal menší problém. Ten, kto ho riešil bol však veľmi vynaliezavý a študentov ubytoval do Brooklinu - bývalého blázninca. Na začiatku sa zdá byť všetko v poriadku, no čoskoro sa začnú diať čudné veci. Aké tajomstvo skrývajú múry bývalej liečebne?

"Brookline - léčba, či naopak výroba duševně chorých?"
(str. 46)

Pre kúpu tejto knihy som sa rozhodla hlavne vďaka obálke, ktorá je podľa mňa úplne super, ale samozrejme zaujala ma aj svojou anotáciou. No a potom je tu samotná grafická úprava, ktorá je úžasná. Vážne, milujem knihy, ktoré sú po vizuálnej stránke poriadne prepracované. Fotky, ktoré sa v knihe objavujú dodávajú príbehu správnu atmosféru. Aj teraz, keď mám knihu už dávno prečítanú ju niekedy len tak otvorím a prezerám si fotky. myslím, že toto ma nikdy neomrzí.

Nejde však iba o grafickú stránku knihy, ale pochopiteľne, o príbeh. Priznávam, že po prečítaní anotácie a po prečítaní množstva recenzií som mala od knihy veľké očakávania. Viac menej som ju prirovnávala ku knihe Ve stínu černých ptáků, ktorá sa mi veľmi páčila. V skutočnosti sú tieto dve knihy úplne odlišné, ale skvelé sú takmer rovnako.

Kniha sa mi čítala dobre, štýl písania autorky mi sadol. Od knihy som sa takmer neodtrhla, bola napínavá od začiatku až do konca a dokonca v nej nastalo niekoľko zvratov, ktoré som nečakala.
Autorka podľa mňa vytvorila zaujímavý príbeh, ktorý dotvárala taká zvláštna, pochmúrna (?) atmosféra. No, neviem či som sa vyjadrila práve najlepšie. Chcem tým jednoducho povedať, že atmosféra, ktorú autorka vytvorila sa mi páčila. Pri čítaní ma niekoľko krát napadlo, ako to v takej liečebni asi muselo vyzerať a čo tam tým ľuďom asi robili. Následne mi ich prišlo veľmi ľúto a tieto myšlienky som veľmi rýchlo zahnala, pretože mi prešiel mráz po chrbte.

"Hele," řekla, "chceš znát můj trik, když potřebuju usnout?"
"Povídej."
"No tak zavřu oči, jo? Bez toho to nejde, že. No tak zavřu oči a uvlním se a představím si, že jsem strom - "
Dan najednou vyprskl, a když ho Abby plácla po rameni, uckl.
"Strom?"
"Sklapni! Funguje to!"
"Fajn, ty chytrolíne. Tak ti teda neprozradím svoje tajemství."
(str. 66)

Postavy mi na začiatku čítania prišli veľmi mladé. Šestnásť rokov mi pre tento príbeh prišlo málo, ale postupne ako som sa začítala som si túto skutočnosť ani neuvedomovala. Danova zvedavosť sa mi páčila. v podstate, keby jej nebolo, nebolo by ničoho. (Smiech) Obľúbila som si ho a každú chvíľu som čakala, čo zasa vymyslí. Abby som mala ešte radšej. Bolo to milé dievča a popravde, závidela som jej tú odvahu. Byť na jej mieste, do "tmy" by ma nikto nedostal. Je tu ale aj ďalší Danov kamarát, ktorý mi zas a ž tak úžasný neprišiel. Práveže Jordan mi miestami liezol neskutočne na nervy. Jeho postoj k veci sa mi veru nepozdával. Nakoniec tu bol Felix, ktorý v príbehu zohrával dôležitú úlohu. Jeho som nemala nejak v obľube, ale keď sa to tak vezme, za svoje správanie vlastne ani nemohol. A tak teda ani neviem, čo si mám o ňom myslieť. Prišiel mi ako zbytočný typ postavy a pritom bol dôležitý. To je ale zrejme tým, že takmer do konca knihy nevieme, čo sa deje a kto za všetkým stojí.

Keď som na internete čítala recenzie, stretla som sa aj s takými, ktoré neboli práve najlepšie. Teraz sa čudujem ľuďom, ktorím sa kniha nepáčila. Áno, síce bolo miestami vidieť, že je situácia trochu mimo a začína vznikať menší zmätok, ale podľa mňa sa z toho autorka zakaždým vedela dobre dostať. Vždy sa stalo niečo, čo ma zo zmätku vytrhlo a o chvíľu som ani nevedela, že sa niečo také vôbec stalo. Ale ako sa hovorí, sto ľudí, sto chutí. Nie každému kniha sadne, ale základ je, dať jej šancu. Možno to ani nečakáte a bude sa vám páčiť rovnako ako mne. Ja hodnotím knihu štyrmi hviezdičkami a už teraz viem, že ak sa dočkáme ďalšieho prekladu nejakej knihy od Rouxovej, určite si ho prečítam.