28. července 2015 v 21:34 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Andělé noci
Originálny názov: Strange Angels
Autorka knihy: Lili St. Crow
Preložila: Gisela Kubrichtová
Počet strán: 272 strán
Vydalo vydavateľstvo: BB/art

Skutočný svet je plný hrôz. Len sa opýtajte šestnásťročnej osirelej Dru Andersonovej, drsňáčky, ktorá sama dala dole slušnú porciu zloduchov. Je ozbrojená, nebezpečná a pripravená najskôr zabíjať a až potom sa pýtať. Takže jej chvíľu potrvá, než príde na to, komu môže dôverovať ...
Dru Andersonová je "divná", kam až jej pamäť siaha. Cestuje s otcom od mesta k mestu a loví strašidelné nočné potvory. Je to zvláštny život, ale dobrý - kým všetko nevybuchne v ľadovom, schátralom meste v Dakote, keď sa jej kuchynskými dverami vláme do domu hladný zombie. Osamotená a k smrti vydesená Dru sa ocitne v pasci, a bude potrebovať všetok svoj dôvtip a skúsenosti získané pri tréningu, aby vyviazla živá. Príšery sa rozhodli oplatiť svojim prenasledovateľom rovnakú mincu, a tentoraz je na programe dňa Dru. Šanca na prežitie? Mizivá až žiadna. Ak nevydrží do svitania, je po všetkom ...

Lili St. Crow je pseudonym americkej autorky Lilith Saintcrow (1976), ktorá napísala cez dvadsať románov. Kniha Andělé noci je prvý diel z päťdielnej série pre mládež. Spisovateľka žije vo Washingtone so svojím manželom a deťmi, v domácnosti plnej mačiek. Navštívte jej stránku www.lilistcrow.com a dozviete sa viac.

Obálka knihy je podľa mňa vydarená. Trochu som sa obávala toho, aby mi po čase neprišla slečna na nej nesympatická, ale našťastie sa tak nestalo. Dokonca mi nevadí ani jej "drsný" pohľad, ktorý hovorí "pohni sa a zabijem ťa"... Čo sa mi však nepáči je text. Konkrétne ten spodný, pretože to čo sa tam píše, nie je tak celkom pravda...

Šestnásťročná Dru Andersonová žije iba so svojím otcom, ktorý po nociach loví príšery, o ktorých nemajú ľudia ani šajnu. Každú chvíľu sa sťahujú z mesta do mesta, no Dakote sa "púť" Dru náhle skončí. Jej otec sa totižto nevrátil z lovu. No, v skutočnosti sa vrátil, ale už to nebol on. Bola z neho chodiaca mŕtvola a chúďa Dru ho musela zneškodniť. Následne pred ňou stál veľký otáznik. Čo bude teraz robiť?

Po tejto sérii som pokukovala už dlhšiu dobu a bolo to hlavne vďaka obálke. Keď som si prečítala anotáciu, bola som zvedavá, či je Dru vážne tak odvážna a drsná hrdinka. Potom som si spomenula na Rose z VA a mala som celkom vysoké očakávanie. Nakoniec som si povedala "why not?" a knihu si prečítala. Uhm, nie, Dru nie je ani zďaleka taká odvážna, ako Rose, ba ani len drsná, ako sa to píše na obálke. Ale dobre k Dru sa vrátim neskôr.

Od knihy som mala celkovo trochu vyššie očakávania. Nemôžem povedať, že by ma sklamala, ale nepadla som z nej ani na zadok. Taký typ knihy, ktorý si prečítate a potom idete skrátka ďalej. No nedá sa povedať, že by som na ňu aj čo chvíľa zabudla. Mala niečo do seba, čo vám bude našepkávať, aby ste si prečítali aj druhý diel. Ja si ho určite prečítam, ale nie som si istá, či to nie je len tým, že chcem vedieť čo sa bude diať ďalej.

Kniha začína tým, že otec Dru odchádza na lov. Samozrejme bez Dru. Tá sa na ďalší deň ocitá v škole a ja som sa trochu zľakla, že sa bude dej odohrávať na strednej škole, kde bude musieť hlavná hrdinka tajiť, aká "práca" napĺňa jej život. Našťastie sme sa ocitli iba na jednej hodine dejepisu, kde sa Dru zaoberala otravnou učiteľkou a gotickým spolužiakom, ktorý sedel pred ňou. Najskôr som si myslela, že boli tie stránky zbytočné, ale potom prišla chvíľa, kedy mi začalo dochádzať, že ten gotický spolužiak bude v príbehu zastávať asi dôležitú úlohu. Okay.

V krku mi vyrostl knedlík. "Tak jo. Tak já teda jdu. Čau." Nenech se zabít.
Odešla jsem s hlavou sklopenou a rukama zaraženejma do kapes.
Víckrát jsem tátu živýho neviděla.
(str. 12-13)

Potom prišla chvíľa, kedy sa "vrátil" milovaný ocinko.Samozrejme Dru mi bolo ľúto, už len samotná predstava, že musela (znova?) zabiť svojho otca je hrozná. Ale nevyvolalo to vo mne až také pocity, ako som očakávala. Čo je škoda.
Vlastne celá táto knihe vo mne nevyvolávala pocity, ktoré som očakávala. Pri tých strašidlách a akcii som si myslela, že sa budem aspoň trošku báť, minimálne toho čo príde. Ale som ňou to nijak zvlášť nepohlo. Áno, bola som chvíľami napätá, ale nič viac sa nedialo. Dokonca som sa pri čítaní ani nezasmiala. Dobre, nieje to kniha na pobavenie, to je každému jasné, ale z pár dialógov som mala pocit, že by mali čitateľa aspoň trochu pobaviť. U mňa sa tak bohužiaľ nestalo.

Vrhnem sa rovno na Dru. Podľa obálky je Dru Andersonová drsná, nebezpečná a sexi. Je mojou úlohou vyviesť vás z tohto omylu! Po tom všetkom čo ju jej otec naučil som myslela, že bude zdatná bojovníčka. Ale opak je pravdou. Na obálke sa píše, že loví v noci, vrhá nože a láme srdce. Uhm, ani jediný raz som sa v knihe nedočítala nič o tom, že by naša drahá Dru vrhala nože, nieto ešte niekoho lovila, alebo niekomu lámala srdce. Veď ona nebola ani len drsná! Alebo sa za drsnosť pokladá jej hystericky krik, ktorý vydávala vždy, keď bola nútená niekoho, respektíve niečo zabiť? "Nebezpečná a sexy." Nebezpečné bolo akurát tak to, že Dru v ruke vôbec držala zbraň. A čo bolo "sexy"? Nič! O hrdinke, ktorá neustále spomína, že jej tečie sopeľ z nosa akoby to bolo niečo nadpozemské si rozhodne nemyslím, že je sexy. Z Dru bol v skutočnosti veľký strachopud. Celý čas iba polemizovala o tom, že je jej otec mŕtvi a že nevie čo bude teraz robiť, že ju kŕmi chalan, ktorého nesmie do ničoho namočiť, pritom ho takmer sama odbachne. Z údajnej lovkyňe sa vyhrabal zbabelec, ktorý pred všetkým uteká a barikáduje sa v dome. Takže nie, rozhodne nie je Dru taká, ako sa píše na obálke!

Bylo to jako plesknutí studený vody do ksichtu a já jsem si uvědomila, že fakt strašně brečím a že jsem obalená špinavým sněhem. Byla jsem si celkem jistá, že mám každou ponožku jinou, bolelo mě celý tělo a už dva dny jsem si nemyla vlasy. Připadala jsem si umaštěná a odporná, záda jsem měla v jednom ohni a ta zátěž v mý tašce rozhodně nebyla zrovna nejchytřejším tahem.
Chovala jsem se jako naprostej debil. Tohle poznání mě probralo z veškerý tuposti, ve který jsem se teď pár dní pohybovala.
"Proč já nemůžu mít normální holku?" ptal se vzduchu nad svoji hlavou. "Konečně potkám jednu, která se mi líbí, a vyklube se z ní pošuk. No nic."
(str. 164)

Graves si ma rozhodne získal viac, ako hlavná hrdinka. Miestami sa mi dokonca zdalo, že má viac odvahy ako Dru. Z čítania som síce mala pocit, že vrieskal rovnako ako baba, ale keďže o "skutočnom svete" (ako tomu hovorila Dru) nič nevedel, odpustila som mu to. Mal na to úplne právo.
Okrem Gravesa máme možnosť spoznať aj Christophera. Síce som nepochopila prečo vonia ako štrúdľa, ale keďže to nechápala ani Dru, po čase som sa s tým prestala zaoberať. A vlastne mi to liezlo na nervy vždy keď to Dru spomenula. Inak k nemu nemám čo povedať. A to je vlastne všetko o postavách, pretože viac ich tam ani nebolo. Respektíve sa im nevenovala väčšia pozornosť. Ako napríklad nejakému známemu z New Yorku, ktorého poznal otec Dru. Možno by som mohla spomenúť, že som mala rada jej otca, aj keď sa dlho nezdržal. Možno to bolo nakoniec práve tým...

Takže, ako vlastne dopadla táto kniha? Dávam jej tri hviezdičky. Nedostala som síce to, čo sľubuje obálka a všetko to bolo veľmi nízko pod mojimi očakávaniami, ale nápad autorky nebol zlý. Aj keď som vďaka Dru často čítala blbosti, nedá sa povedať, že by som sa extra nudila. Dokonca sa mi páčil aj štýl písania, kniha sa mi čítala ľahko. A aj keď mi hlavná hrdinka väčšinu času liezla na nervy, dúfam, že v druhom diely sa to zlepší. A že veci, ktoré som nepochopila sa konečne vysvetlia. Alebo aspoň väčšina z nich.