8. května 2015 v 14:57 | Marry |  Recenzie

Názov knihy: Nejkrásnější | Příběh Levany
Originálny názov: Fairest
Autorka knihy: Marissa Meyerová
Séria: Mesačné kroniky
Počet strán: 192 strán
Vyšlo v roku: 2015

Čiré zlo má své jméno, skrývá se za maskou klamu a používá "osobní romantické kouzlo", aby získalo moc nad ostatními. Ale kdo je doopravdy královna Levana? Dlouho předtím, než jí cestu zkřížily Cinder, Scarlet a Cress v Měsíčních kronikách, žila Levana úplně jiný příběh - příběh, který nebyl nikdy vyprávěn… až dosud.
Marissa Meyerová, autorka ságy Měsíční kroniky, odhaluje v knize Nejkrásnější ze všech život své magnetizující záporné hrdinky, nezapomenutelný příběh o lásce a válce, zradě a smrti.

Obálky tejto série sú jednoducho nádherné a ak o tom niekto pochybuje, mal by sa dobre zamyslieť. Pri pohľade na ne sa neviem vynadívať a Nejkrásnější rozhodne nie je výnimka. Neviem kam tí ľudia na tie obálky chodia, ale sú skrátka úžasné. Perfektne sedí k predchádzajúcim knihám série. Originálna obálka je síce fajn, ale mne osobne príde trošku strašidelná. Česká obálka je proste "nejkrásnější".

V knihách Cinder, Scarlet a Cress sme mali možnosť spoznať zákernú a bezcitnú kráľovnú Levanu. Počas čítania týchto troch kníh som sa usvedčila, že ju, nie že nemám rada, ale priam ju neznášam. Všetko čo urobila, každý jej krok ma iba rozčuľoval. Teraz mi jej je ale ľúto. Nikdy som si nemyslela, že sa pri čítaní jej príbehu budem cítiť tak ľútostivo. Táto kniha ma jednoducho donútila zmeniť názor. Alebo sa na Levanu pozrieť minimálne v inom svetle.

"Láska!" zakřičela dolů do tanečního sálu tak hlasitě, až polekala několik hudebníku a hudba se na okamžik zadrhla, než opět začala naplno hrát. "Láska je dobývání! Láska je válka!" Několik lidí dole přestalo tančit a civěli na svou vyšinutou královnu. Levana od ní ucouvla.
"Tohle si o lásce myslím já!"
(str. 82)

Na začiatku recenzie by som chcela poznamenať, že séria Měsíční kroniky je moja najobľúbenejšia séria vôbec. A druhá vec je, že keď som sa dozvedela, že vydavateľstvo Egmont vydá k sérii aj túto poviedku, skoro som sa rozplakala od šťastia. A taký dodatok... akosi som popri škole pozabudla kedy presne kniha vyjde. A potom jedného dňa mi moja spolužiačka povedala, že je už nejaký ten týždeň na svete. Ľudia, to ste mali vidieť ten stav, keď som letela do kníhkupectva (smiech). A teraz už len k veci.

Po tom všetkom, čo kráľovná Levana urobila, som ju neznášala zo všetkých najviac, čo je vlastne pochopiteľné. Ale po prečítaní tejto knihy sa cítim veľmi zvláštne. Od začiatku som mala zmiešané pocity, ale ako som ďalej čítala, normálne sa mi chcelo plakať. Ešte teraz nemôžem uveriť tomu, akú veľkú ľútosť vo mne kniha vyvolala. Neviem či je to proste len spôsobom písania autorky - ktorý je mimochodom skvelý, ale zožrala som jej každé jedno slovo.
V tejto knihe som Levanu vôbec nevnímala, ako tú známu bezcitnú mrchu. Vlastne mi zo všetkých prišla najzraniteľnejšia. Škoda bola iba v tom, že bola naivná. A mala veľké sny. Horšie však je, že ich reálne začala plniť. Keď mala Levana šestnásť rokov, bola zaľúbená do jedného zo svojich strážcov - Evreta. A to nie len preto, že sa jej páčil, ale bol jediný, kto sa k nej správal milo, ako priateľ.

"Netvrďte mi, že o mě nestojíte. Po tom dárku k narozeninám a přání. Po tom... jak jste se na mě vždycky usmíval, a..."
"U všech hvězd, princezno, snažil jsem se být milý."
"Milujete mě! Nepopírejte to."
"Jste dítě."
(str. 76)

Levana to však videla úplne inak. Jeho chovanie si vyložila úplne zle. Ale tak to predsa býva. My zamilovaný vidíme presne to, čo vidieť chceme. A práve preto bola pre ňu veľká rana keď zistila, že Evret má ženu. A ešte k tomu čakajú aj dieťa. Práve v tomto momente prišiel prvý nával ľútosti. Po veľkom sklamaní sa však všetko začalo meniť v Levanin prospech. Alebo to tak aspoň vyzeralo.

V knihe sa inak vysvetľuje mnoho vecí, ktoré sú v sérií podstatne dôležité. Tak napríklad spoznávame Cinderinu matku a vlastne sa dozvedáme, že je to riadne rozmaznané dievča. Zvláštne, neznášala som ju viac, ako Levanu (ale iba v tejto knihe). A dokonca vieme, ako prišla Cinder na svet. A vlastne... to bolo celé... zvláštne. Teda, nemyslím tú knihu, ale tá situácia. Jej matku som naozaj nemala rada.

A potom, dvacátého prvního prosince sto devátého roku třetí éry, královna Channary porodila holčičku. Dostala oficiální jméno princezna Selene Channary Jannali Blackburnová z Měsíce...
(str. 108)

Tiež sa v knihe dozvedáme, ako vlastne vznikla letumóza a Levanina vlčia armáda. Odpovede na otázky, ktoré som nenašla v predchádzajúcich knihách boli práve v tejto knihe. Ale hlavne sa samozrejme dozvedáme, ako sa z mladej a nevinnej Levany postupne stávala beštia, ktorú určite väčšina z nás nemôže vystáť.

Levana Selene jemně houpala a prohlížela si tvář své budoucí královny. Přemýšlela, jestli z téhle holčičky vyroste rozmazlená a nevzdělaná žena, jako je její matka, která se víc zajímala o květinovou výzdobu než o politiku.
"Byla bych lepší královna než tvoje matka," zašeptala.
"Byla bych lepší královna než ty."
(str. 111)

Hlavnou postavou tejto knihy je (pochopiteľne) Levana. Zvláštne, že to napíšem, ale je to jedna z najúžasnejších postáv. Dobre, to je blbosť. Každá postava v tejto sérií je úžasná. Ale tak, chápete čo tým chcem povedať, nie? Ide o to, že všetko, čo som si doteraz o nej myslela sa úplne zmenilo. A ja sa vážne začínam báť toho, že keď budem v rukách držať posledný diel, nebudem ju vnímať ako tú najväčšiu beštiu. Keď bola mladá všetci sa jej smiali, nebrali ju vážne, ranili ju. Hlavne jej sestra. A práve preto sa z nej stala taká vypočítateľná ženská.
Na druhej strane tu bola jej veľká láska, Evret. Milovala ho tak veľmi, že sa ho nehodlala vzdať. Aj keď som ho mala rada a vedela som, že s ním Levana iba manipuluje, vyčítala som mu, ako sa k nej správa. Celí čas som si bola plne vedomá celej situácie, ale aj napriek tomu som dúfala, že sa aspoň pokúsi o to, aby bolo všetko lepšie. Bože, začínam si pripadať ako Levana. Samozrejme sa tu stretávame aj s malou Winter a Cinder (alebo teda Selene). Tie deti som zbožňovala. Či išlo o Cinder, alebo Winter - každú som mala rovnako rada. O to viac mi bolo ľúto, ako to celé dopadlo.

Všichni se smáli a tleskali a Levana upírala pohled na černý proužek dýmu stoupající ke stropu a najednou vědéla, jak to provede.
Udělá tomu dítěti to, co udělala Channary jí.
Pojď sem, sestřičko. Neco ti ukážu.
Ale na rozdíl od Channary, ona se slituje. Nebude to dítě nutit žít dál.
(str. 130)

Za všetko môže v podstate jej vlastná sestra - Channary. Och, ako som tú neznášala. Až sa divím, že je matkou Cinder. Bola bezcitná, vypočítavá, hrubá, detinská... no neviem čo všetko ešte. Absolútne ju nezaujímalo, že je kráľovná a má sa starať o svojich ľudí. Jediné čo ju zaujímalo, bola ona sama. Ako v dectve, tak aj v dospelosti. A Levana to všetko musela znášať.
Mimochodom, v knihe sa objavila aj Sybil Mira a tiež doktor Sage Darnel. Síce sa tam len pár krát okrajovo mihli, ale každý, kto už Měsíční kroniky čítal určite vie, že každá postava má svoju úlohu.

Levana semkla rty a vypnula obrazovku.
Věděla, že to bude muset udělat. Pro svůj lid. Pro jejich budoucnost. Pro Měsíc.
Pro celou Zemi.
(str. 183)

Ako mám ešte po miliónty krát napísať, že túto sériu úplne zbožňujem? Prvé tri knihy som prečítala už minimálne šesť krát, a teraz pribudol príbeh o Levane. Mám pocit, že kým vyjde posledná kniha, tak asi zošaliem. Marissu Meyerovú veľmi obdivujem a klaniam sa jej za to, aký úžasný príbeh dokázala napísať. Všetko má premyslené do najmenšieho detailu a ja nechápem, ako to vlastne robí?! Knihe dávam pochopiteľne päť hviezdičiek, veď si ich aj zaslúži. Nedovolila by som si dať ani o jednu menej. Sériu odporúčam prečítať úplne každému. Vlastne by som ju zaradila do povinného čítania na každej škole!