25. listopadu 2014 v 13:16 | Marry |  Recenzie
Autorka knihy: Gayle Formanová
Preložila: Miriam Ghaniová
Originálny názov: If I Stay
Počet strán: 175
Rok vydania: 2014; 2010
Vydalo vydavateľstvo:Yoli; Ikar

Talentovaná violončelistka Mia má sedemnásť rokov a vlastne všetko, po čom jej srdce piští - trochu otravnú, ale milujúcu rodinu, priateľa rockera Adama, bezstarostný život. Keď ju prijmú na prestížnu umeleckú školu na opačnom konci krajiny, čaká ju prvé vážne rozhodnutie - láska a rodina, alebo vytúžené štúdium hudby?
V jedno februárové ráno je odrazu všetko inak. Na rodinnom výlete s rodičmi a bratom na okamih spokojná zavrie oči, a keď ich otvorí, ocitne sa v priekope pri ceste. Na jej okraji vidí havarované auto a mŕtvych rodičov, počuje Beethovenovu sonátu. Krátko na to zbadá ďalšie telo. S úžasom zistí, že hľadí sama na seba, a nevyhnutne si musí položiť otázku: Som mŕtva?
Ešte včera mala veľa možností, ako sa jej život mohol uberať ďalej. Nič z toho už neplatí a Mia stojí pred novou, oveľa osudovejšou otázkou: Zostanem?
Sú tu členovia rodiny, oddaný Adam, super kamoška Kim, hudba. Ale aj jej dochrámané telo a duša s oveľa početnejšími ranami.
V tomto divadle je režisékou len ona.

Gayle Formanová je úspešná americká spisovateľka a novinárka, ktorej články sa objavujú v mnohých známych periodikách. Je autorku bestselleru If I Stay (Ak zostanem), Where She Went (Kam odišla), Iba jeden deň, Iba jeden rok a ďalších. S rodinou žije v Brooklyne.
Mimoriadny čitateľský úspech knihy Ak zostanem inšpiroval filmových tvorcov a výsledkom je film s názvom Zostaň so mnou v hlavnej úlohe s Chloe Mortzovou, ktorý sa objavil aj v naších kinách.

To je jasné ako facka. To, že som obľubovateľkou filmových obálok už asi niektorý z vás vedia. A tak nemôžem povedať nič iné len to, že sa mi páči. Filmové obálky som vždy mohla. A Chloe je okrem toho veľmi sympatická a na obálke vyzerá super. Lepšia voľba ani nemohla byť. - btw. obálka je také najväčšie pozitívum knihy...

Príbeh je o mladom dievčati Mii, ktorej sa behom jednej sekundy zrútil celí svet. Rodičia s bratom jej zomreli počas havárie, ktorej súčasťou bola aj ona. Mia nie je mŕtva, ale takmer ani živá. Pri živote ju udržuje húf rôznych hadičiek a prístrojov, slová jej rodiny, priateľa a priateľky. Ona sa však stále rozhoduje či zostať, alebo nie. Týchto päť viet je v podstate zhrnutie celej knihy, pretože okrem toho že si stále na niečo spomína sa tam deje stále to isté. Očakávania boli veľké a sklamanie ešte väčšie...

Ak zostanem. Ak prežijem. Záleží to na mne.
Iba lekári sa nevzdávajp, že kóma sa dá ovplyvniť. Od nich to vôbec nezávisí. Nezávisí to ani od neprítomných anjelov. Nezávisí to ani od Boha, ak existuje, ale ani jeho nevidím niekde nablízku. Závisí to len odo mňa.

Priznávam, že o knihe som počula už dávnejšie, ale kúpiť ju som sa rozhodla až po tom, čo som videla prvý trailer na film a obálku nového vydania. Vtedy som si povedala: "To si musím prečítať". Z príbehu, o ktorom som si myslela, že ma dojme sa nakoniec ale stalo ... no nič. Iba jedno prekvapenie za druhým. Prvé prišlo keď som knihu kupovala ... aká je tenka?! Druhé keď som zistila, že je to tým, že je to prvý diel ... ono to ma viac dielov? Pokračovanie? Alebo to pokračovanie nemá? What? Ja neviem. Tretie keď som si po rozčítaní knihy prečítala anotáciu (aj keď som dávno vedela o čom to je) a uvedomila som si, že ani len tá mi neprišla zaujímavá. Veta " Na rodinnom výlete s rodičmi a bratom na okamih spokojná zavrie oči, a keď ich otvorí, ocitne sa v priekope pri ceste. " ma rozosmiala ako nikdy. To - ocitne sa v priekope pri ceste - mi proste prišlo vtipné. A potom " Krátko na to zbadá ďalšie telo. S úžasom zistí, že hľadí sama na seba, a nevyhnutne si musí položiť otázku: Som mŕtva?." No neviem či by som sama na seba pozerala s úžasom. Povedala som si ale, že budem knihu čítať aj ďalej, že sa to len rozbieha - ale vzhľadom k tomu, aká je kniha tenká, nádej bola len veľmi malá.
Viete koľko mi trvalo túto knihu prečítať? Čítala som ju vyše mesiaca. Chápete to? 600 stranovú bichľu prečítam do týždňa a tenunkú knihu ani nie za mesiac? A po prečítaní som si nakoniec uvedomila, že jediné čo ma počas čítania zaujalo bolo ... no koniec. A pocit, že knihu môžem konečne odložiť do bezpečia svojej knižnice, odkiaľ sa už asi nikdy nedostane von. Iba ak by som sa chcela pozrieť na obálu. Začínam si myslieť, že takú obálku si táto kniha ani nezaslúžila...

Dobre, dobre, prvé slová - hnusné slová. Nechcem aby ma tu niekto zrúbal za kritiku, ale mne to vážne nesadlo. Prišlo mi to proste celé zle. Tak ako niekto pohŕda 50 odtieňmi neviem čoho všetkého, alebo ohŕňa nosom nad knihou Na vine sú hviezdy - a niektorý to vôbec nechápu, tak ja frflem nad týmto.

Dobre, pozitíva knihy: nápad/myšlienka! Nápad autorky sa mi naozaj páči. Len to, ako to podala ma akosi nezaujalo. Páči sa mi myšlienka prečítať si knihu o dievčati, ktorej sa niečo stalo a teraz bojuje o svoj život. Páči sa mi čítať o tom ako ju všetci podporujú a ako sa jej priateľ snaží byť jej nablízku... ... ale nepáči sa mi ako som si to prečítala v tejto knihe. Takže autorku za nápad uznávam, za realizáciu nie.
Ďalšie pozitívum? Akosi ma už nič nenapadá. No dobre, ešte ten koniec. Z celej knihy mi prišla zaujímavá iba posledná kapitola. Smutné, že to končí v tom najlepšom. Smutné, že sa nedozviem, čo sa stane ďalej, pretože o pokračovní ani len neuvažujem (ak teda nejaké je).

Ja jednoducho neviem čím to je, ale mne prišli naozaj také nemastné, neslané. Mii mi bolo ľúto, to áno, ale ... nemôžem povedať, že by ma nejako oslovila. Jej zmýšľanie sa mi páčilo, ale to je tak všetko. V knihe bolo toho celkom dosť na to, aby sme spoznali každú postavu, ale tým, že sa tam dialo stále to isté mi to akosi uniklo a nevedela som sa naladiť na správne vlny. To isté platí aj o Adamovi. Prišiel mi ako fajn chalan, ale nijako zvlášť ma nezaujal. Páči sa mi keď čítam ako sa dve hlavné postavy zoznamujú a postupne sa k sebe dostávajú bližšie a bližšie. Tu som sa síce dočítala o tom ako sa zoznámili a podobne, ale nič som z toho necítila. Žiadnu chémiu. Prišlo mi to také umelé, ako hamburgery v McDonalde. K zvyšným postavám ani nemám čo povedať, iba ak k Teddymu. Podľa toho, ako o ňom Mia hovorila (ako naň spomínala) môžem povedať, že je to jediná postava, ktorú som si obľúbila aspoň trochu. Autorka ho vykreslila ako celkom zábavne dieťa, ktoré by som za súrodenca brala asi aj ja. Viac citov k niekomu v knihe som v sebe akosi nenašla.

Ako by som to zhrnula? Celá táto recenzia mi príde ako jedno veľké zhrnutie. Proste ma kniha sklamala. Možno je to autorkyním štýlom písania, možno tým, že som nemala väčší priestor niekoho si viac obľúbiť,alebo tým že Miine spomienky mi v niektorých chvíľach prišli úplne zbytočné. Možno je to nakoniec len tým, že som mala veľké očakávania (alebo príliž vysoké?). Naozaj môžem povedať, že jediná časť, ktorá ma bavila bola chvíľa opísaná na posledných ... 4 či 5 stranách?! Inak som sa dosť nudila. ALE! To neznamená, že niekomu inému sa kniha nemôže páčiť. Odporúčam ju prečítať, pretože toto je čisto len môj pohľad na vec a to, že mňa kniha neoslovila, respektíve mi nesadla neznamená, že to tak bude u každého. Pred kúpou odporúčam prečítať ešte nejaké recenzie (pokiaľ možno tie lepšie), spraviť si svoj názor a potom kúpiť.
No u mňa je to len pekná obálka na poličke a inak vyhodené peniaze ... Ale za nápad, posledné strany a obálku prižmúrim jedno oko a knihe dám dve hviezdičky. To je všetko, čo k tomu môžem povedať...