1. srpna 2014 v 19:53 | Marry |  Recenzie

Čistého spálíš a jeho popel vdechneš
Střeva si kolem krku zavěsíš
Vyrveš mu vlasy a provaz si z nich spleteš
Z kostí si polívku navaříš
Raz dva tři, tohleto mu patří
Raz dva tři a Čistí jsme teď my!

Pressia si toho z Explózií ani zo života Predtým moc nepamätá. Prespáva ukrytá v skrinke v ruinách starého holičstva, kde žije so svojím dedkom, a myslí na to všetko, čo je pre ňu nenávratne stratené. Zo sveta zábavných parkov, kín, narodeninových osláv, oteckov a mamičiek zostal len popol a prach, jazvy, trvalé popáleniny a zdeformované ľudské telá. Lenže teraz, keď dospela do veku, kedy sa musia všetci hlásiť k milíciu, kde z nich buď vycvičia vojakov, alebo ich, ak sú príliš postihnutí a slabí, využijú ako živé ciele, už Pressia nemôže ďalej predstierať, že je malé dieťa. A rozhodne sa pre útek.
Existujú však aj takí, ktorí apokalypsu prečkali bez postihnutia. Čistí. Prežívajú v bezpečnom úkryte za múrmi Dómu, ktorý chráni ich zdravé, umelo zdokonaľované tela. Lenže Partridge, ktorého otec je jedným z najvplyvnejších ľudí v Dóme, si pripadá izolovaný a osamelý. Iný. Aj jeho trápi pocit straty - možno preto, že sa jeho rodina rozpadla, otec je emocionálne odťažitý, brat spáchal samovraždu a matke sa do tohto útočisko vôbec dostať nepodarilo. Alebo za to snáď môže jeho klaustrofóbia: pocit, že tento Dóm sa stáva kolískou mimoriadne bezohľadného režimu. Takže keď z jednej nechtiac prehodenej poznámky vyvodí, že jeho matka možno stále ešte žije, rozhodne sa Partridge dať svoj ​​život v stávku a utiecť z Dómu, aby ju našiel.

Obálka je jednoducho krásna, ale to vidí zrejme každý. Keď vojdete do kníhkupectva určite vás hneď zaujme. Svojím spôsobom je aj strašidelná a to hlavne zadnou stranou obálky. O príbehu sa z nej veľa nedozviete a práve vďaka tomu ju vezmete do rúk a zistíte to samy.

Pressia je dievča, ktoré prežilo niečo, čo mnohý iný nie - Explózie. Po nich sa zmenil nielen jej život, ale aj celí svet.

"Nic nezbylo, všechno bylo srovnáno se zemí nebo smeteno požáry, kaluže potemněly černým deštěm. Někteří se té vody napili a umřeli na to."

Na život Predtým si takmer vôbec nespomína, zato na Explózie jej zostala doživotná spomienka - hlava bábiky, ktorá sa stala súčasťou jej tela. A to je len jedna z mnohých mutácií, ktoré po Explóziách nastali. Ľudia hromadne umierali, alebo začali mutovať. Splynuli s predmetmi, ktoré boli v ich blízkosti, alebo rovno s miestom, kde sa práve nachádzali. Neexistujú žiadne adresy, pretože už nie je ničoho, čo by na nich stálo. Všetko je zničené a jediné čo im zostalo je boj o život.

Ale sú tu aj taký, ktorý mali šťastie a Explózií sa akoby zázrakom vyhli. Partridge je chlapec, ktorý žije v Dóme. A nielen on. Žije tam celá hŕba ľudí, ktorý boli "vyvolený" a dostali možnosť skryť sa pred "nečakanou" katastrofou. Týchto ľudí volajú Čistý - bez poškvrny, bez akejkoľvek známky toho, že svet za múrmi Dómu prestal existovať. Na prvý pohľad sa zdá, že títo dvaja ľudia nemajú nič spoločné, ale zdanie klame. Keď sa Partridge stretne s otcom je presvedčení o tom, že jeho matka stále žije a nie že je mŕtva, tak ako ho celí čas presviedčali. Rozhodne sa, že Dóm opustí a nájde ju. Týmto rozhodnutím zmení život nielen sebe, ale aj Presii.

Príbeh je písaný z niekoľkých pohľadov, čo je hneď jedno veľké plus. Máme tu celkom 4 pohľady na svet: Pressiin, Partridgov, Lydin a El Capitana. Najskôr som si myslela, že v tom budem mať mierny mišmaš, ale nestalo sa mi, že by som pri čítaní mala v niečom chaos. Aj napriek tomu, že som si musela zopár vecí prečítať dvakrát, aby som ich lepšie pochopila, kniha sa čítala ľahko.

Okrem toho má kniha zaujímavý začiatok - mne taký prišiel. Celí prológ bol myslím z pohľadu ehm, ehm, niekoho matky. Koho? Prepáčte ale to by bol taký spoiler, že až. Ale priznávam, že ma tak trochu aj dojal. Hlavne jeho koncom. Vnímala som to ako znamenie, že celá kniha bude rovnako dobrá, ako jej začiatok. A že aj bola!
Takže príbeh je chytľavý hneď od začiatku, obsahuje veľa prekvapivých situácií a veľa napätia - čo sú samé plusy. Všade samé mutácie a potvory, nad ktorými som sa priznávam, že aj dlho zamýšľala. Ľudia, ktorý splynuli s predmetmi, ľudia, ktorý splynuli so zvieratami, alebo ľudia, ktorý splynuli s inými ľuďmi. Neviete si to predstaviť? Najskôr som si nad tým lámala hlavu aj ja, ale potom som zapla google a našla taký obrázok, ako môžete vidieť napravo. Tak takto nejako vyzerajú ľudia, ktorý spolu splynuli, ale v skutočnosti je to ešte hrôzostrašnejšie. Poviem vám, predstavovať si väčšinu tých zmutovaných postáv bolo divné. Obzvlášť, keď som sa na druhý deň ráno zobudila a uvedomila si, že sa mi snívalo o zmutovaných ľuďoch. Akože, táto kniha sa vám dostane nie len pod kožu, ale aj do hlavy.

Našťastie na vyváženie používa autorka rozvíjajúce sa vzťahy medzi postavami a hlavne jeden taký TOP! Najskôr akože veľmi si lezieme na nervy a potom to už ide len a len jedným smerom. (*uličnícky smiech*) Nedá sa povedať, žeby kniha bola predvídateľná, čo je len dobre, aj keď uznávam, že sa našla nejaká tá vec, ktorá mi došla skôr, ako hlavnej hrdinke. Ale to sa niekedy stáva.

Nemôžem si pomôcť, jedna vec ma hrozne pobavila (aj keď to v skutočnosti ani nie je smiešne). Proste, prišla časť, kedy sa všetci dostali do problémov, ktoré bolo nutné ihneď riešiť. Nič zvláštne by na tom nebolo, keby to nebolo ako z kaluže do blata. Jeden vo väčšom probléme než druhý a pritom sa navzájom zachraňovali. Takže nie, pri tejto knihe naozaj nemôžete vedieť, čo vás čaká.

Každá postava má svoj charakter s ktorým sa, podľa mňa autorka dobre pohrala. Každá sa správa inak, má iné názory... Pressia má čerstvých 16, ale aj napriek tomu mi pripadá ako múdre dievča. Prišlo mi, že vždy vedela čo robí a nie, že sa len tak neuvážene do niečoho vrhá. Jediné čo ma tak trošku iritovalo bolo, že v kuse spomínala na život Predtým aj keď si z neho v skutočnosti takmer nič nepamätala. Zato Partridge si išiel za svojím a vôbec ho nezaujímalo, čo bude, keď. Na jednej strane ho uznávam za to, že ušiel z Dómu, ale ruku na srdce, urobil by to niekto normálny? Ale aj tak som ho mala rada. Čo už sním, no. Iná vec je jeho meno. Partridge je len jeho prezývka, alebo také niečo. V skutočnosti sa volá Ripkard. Neviem či som to nejako nepostrehla, ale fakt neviem, prečo ho nevolali vlastným menom. A vôbec, čo je to Partridge za skomoleninu? Veď sa to ešte aj ťažko vyslovuje. Autorka pre nás pripravila príjemný čitateľský zážitok, ale kde na tie mená prišla... Nasleduje môj obľúbenec - Bradwell. On je proste taký, ách. To sa nedá opísať. Jediné čo ľutujem je, že autorka nám neposkytla niektoré kapitoly z jeho pohľadu. Za zmienku pravdaže stojí aj El Capitan, ktorého som si tiež obľúbila aj keď neviem presne čím to bolo. Možno to bolo z ľútosti? Predstavte si, že by ste splynuli s vlastným súrodencom. Áno, určite to bola ľútosťou, ale aj tak, on bol taká tá správna kladná postava. A Lyda? Na jednej strane mi jej prišlo ľúto, na druhej nie. Také dievča, nad ktorým len pokrútite hlavou a idete ďalej. Ale to boli len tí dobrý! Partridgov otec - Ellery je hlava celého problému. V mojich poznámkach som si poznamenala, že je to idiot. A aj je. Ale ešte väčší je Ingership - muž, ktorý si myslí, že bez neho by sa všetci zbláznili. On je blázon sám o sebe (neberte to tak doslovne, to len ja som ním nadmieru pohoršená *cha cha cha*). Záporná postava bude vždy len zápornou postavou.

Tejto knihe dávam rovných 5 hviezdičiek, pretože si to jednoducho zaslúži. Ja som si pri čítaní prišla na svoje a som toho názoru, že to bolo lepšie než som očakávala. Je tam akcia, napätie, láska a vôbec všetko, čo by dobrá kniha mala mať. A hlavne tie prekvapenia, ktoré nastanú. Dokonca ma to prinútilo zamyslieť sa nad naším svetom, nad tým ako žijeme a že sme v skutočnosti len pár krôčikov od toho, aby náš svet vyzeral rovnako, ako v tejto knihe. Posledné čo napíšem je, že čakať na druhý diel bude ťažké, pretože po tom ako skončil Čistý chcem jednoducho viac!
| Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Jota. |