13. července 2014 v 21:57 | Marry |  Recenzie
Počet strán: 420
Rok vydania: 28. 01. 2014

Keď všetci klamú, komu sa dá veriť?

Allie neznáša školu. Jej brat utiekol z domova. Práve skončila vo väzení. Opäť. A teraz ju rodičia posielajú preč na internátnu školu. Keď všetci klamú, komu má veriť?
Ale na svoje prekvapenie, namiesto aby internátnu školu nenávidela, Allie je spokojná. Nájde si priateľov. A spozná Cartera, zádumčivého samotára, ktorý ju od začiatku priťahuje.
Krymská akadémia však nie je obyčajná škola. Študenti - a dosť možno aj niektorí učitelia - skrývajú tajomstvo. A zo školy sa pre Allie čoskoro stane veľmi nebezpečné miesto ...

C. J. Daughertyová mala 22 rokov, keď po prvý krát videla mŕtve telo. Aj keď neskôr opustila svet reportáži o zločinoch, aby miesto toho redigovala knihy o cestovaní, nikdy ju neprestalo fascinovať to, čo prijme niektorých ľudí k tomu, aby spáchali ohavné veci. Práve tak ju zaujíma ten typ ľudí, ktorý sa ich snaží zastaviť. Noční škola je do istej miery výsledkom tejto fascinácie. C. J. Daughertyová žije s manželom a malým zverincom domácich maznáčikov na juhu Anglicka. Viac o nej zistíte na stránke www.cjdaugherty.com.

Myslím, že obálka tejto knihy nikoho neurazí. Mňa určite neurazila. Nie je gýčová a čo je hlavné dokáže zaujať. Možno sa nájde niekto, kto práve takýto štýl obálok nemusí, ale táto séria má niekoľko dielov a teraz si predstavte, ako budú vyzerať všetky pokope. Mne sa to zdá ako pekná predstava.

Allie je dievča, ktoré malo takmer bezproblémový život. Všetko sa však zmenilo v jeden deň, keď jej brat z ničoho nič zmizol a jediné čo po sebe zanechal bol odkaz, ktorý obsahoval srdcervúce slová.

"Odcházím. Nejsem zraněný ani neberu drogy. Prostě už jenom nechci být součástí téhle rodiny. Nemám vás rád. Nikoho z vás. Nepátrejte po mně. Nesnažte se mě najít. Nepotřebuju vaši pomoc. Už mě nikdy neuvidíte."

Vtedy sa všetko zmenilo. Mama sa správala inak, otec sa správal inak a Allie... zrazu sa cítila sama a zradená. A so samotou prišli aj všetky problémy. Pitie alkoholu a nesprávni ľudia okolo nej ju dostali až do vezenia. A to dokonca tri krát za jeden rok. Keď si jej rodičia konečne uvedomili, že s Allie si tak ľahko neporadia, urobili jedno veľké rozhodnutie - poslali ju na Krymskú akadémiu, internátnu školu ďaleko od domova, ďaleko od jej priateľov, bez akejkoľvek možnosti spojiť sa s vonkajším svetom. A tak na mieste, kde sú telefóny, počítače a iná technika prísne zakázané začína Allie žiť úplne iný život. Ale čo ak jej nový život nebude o nič lepší ako ten predchádzajúci?

Na začiatku recenzie chcem učiniť veľké priznanie a to, že keď som sa pustila do čítania tejto knihy, vôbec som si neuvedomovala, že ja absolútne neviem o čom kniha vlastne je. Nestáva sa mi často, že by som sa púšťala do knihy o ktorej neviem ani Ň. Áno, to čo som sa dočítala v anotácií (že hlavná hrdinka neznáša školu, ako každý normálny človek, že jej brat utiekol a ona z toho nesrší nadšením, že ju rodičia odvedú "na koniec sveta" do školy a že sa tam všetci správajú čudne) je síce pekné a zaujalo ma to, ale takmer trištvrte knihy som žila vo veľkom omyle. Teraz mi to príde smiešne, ale keď som si uvedomila, že v tejto knihe nenájdem nič nadprirodzené, moja reakcia bola takáto:

Ja naozaj neviem prečo. No dobre, možno je to tým názvom Nočná škola a vďaka nej som pri čítaní každú chvíľu očakávala že so sexi Sylvaina bude upír, alebo aspoň niečo podobné. Ha ha ha, veľký smiech. Všetci v tejto knihe sú totiž to živý a zdravý. No, teda živí iba dovtedy, kým ich niekto nezabije. Skrátka nič čo by sa vymykalo ľudským zmyslom, nič nadprirodzené a ja som jednoducho "génius".

Týmto teraz nechcem naznačiť, že to bolo extra obrovské sklamanie a že tým kniha u mňa klesla. Vlastne je to úplne inak. Po (mojom) neočakávanom zistení som si uvedomila, že bolo načase dať si krátku pauzu od všetkého paranormálneho a nereálneho a že táto kniha bola pre mňa príjemným prekvapením. To, o čo sa tam vlastne jedná som sa dozvedela (ako som už napísala) takmer v trištvrte knihy. Celí čas som nevedela, čo sa to na tej škole deje a už vôbec nie, čo sa diať bude. Z toho plynie, že kniha je nepredvídateľná - veľké plus. Nemyslím si, že by každému hneď došlo, čo je vo veci a práve to je jedna z mnohých vecí, ktoré vás pri tejto knihe budú držať. Ďalšia z nich sú postavy a vzťahy medzi nimi, ale o tom až o chvíľu.

Kniha je síce písaná v tretej osobe (z nevysvetliteľných dôvodov mám radšej prvú osobu), ale aj napriek tomu sa ľahko číta a stránky sa míňajú pomerne rýchlo. Už na prvých stranách sa niečo deje a aj vďaka tomu sa dá do príbehu rýchlo a ľahko vžiť. Kniha má samozrejme aj nejaké tie svoje muchy, ako napríklad niektoré opisy či scény, ktoré mohla autorka pokojne vynechať. Našťastie som sa s tým stretla len zopárkrát a hneď nato prišla scéna, ktorá ma nútila zadržiavať dych. Tých tam bolo požehnane. Možno je to tými sexi chlapcami, alebo len autorka vie, čo robí. Najskôr akože nič a potom taký bum.

Nechcem veľmi spoilerovať, ale tak... niektoré situácie, ktoré v knihe nastali... no to sa proste nedá spomenúť. A potom, možno vás to zláka ku kúpe knihy. A možno aj nie. A možno je to jedno. Lebo on a ona, či ona a on ...

Tak napríklad letný ples - tam sa vždy niečo deje, nie? Nočné kúpanie pred letným plesom. To bolo niečo, ehm ehm. Akože nebolo by to nič zvláštne nebyť toho, keby každý nemusel byť nahý. A tým myslím doslova nahý. A potom Allie a jej záchvat. A Carter, ktorý ju zachránil. NAHÚ! A Sylvainovo správanie na plese; a potom niekto mŕtvy; a hlúpa Katie, ktorá mi nepretržite liezla na nervy; a znova Carter a Allie ... No proste:

Rôznorodé, veľmi rôznorodé. To je krátka verzia. A teraz tá dlhá. Allie je dievča, ktoré raz ľutujete, raz s ňou zdieľate nadšenie, raz smútok a hnev, niekedy nad ňou iba krútite hlavou - typické mladé dievča. Nedá sa povedať, že by som ju zaradila do rebríčka Najlepšie hlavné hrdinky, ale svojím spôsobom mi bola od začiatku sympatická a to je základ. A teraz sexi boys. Sylvain! Na začiatku celého diania mi prišiel ako sympatický francúzsky chlapec, ktorému by podľahlo nejedno dievča. Potom však prišiel letný ples a ja som zostala s otvorenými ústami.Vážne, to čo malo znamenať? Jediné na čo som dokázala v tej chvíli myslieť bolo NIEeeee...

Bohužiaľ, aj napriek tomu čo urobil svoj sexepíl nestratil. Práve naopak, bolo mi ho ľúto. Tak chápete to? On niečo vyvedie, niečo naozaj neospravedlniteľné a ja ho ešte ľutujem za to, že to urobil. Ale keď jeho skrátka nemôžete neznášať! Dobre, ďalší chlapec na holenie. Carter!

Dobre, nepredstavovala som si ho úplne takto, ale nemá to od neho ďaleko. On je proste sympatický, vtipný, milý a arogantný zároveň a vždy vie, čo treba povedať. Cartra proste budete zbožňovať aj keby ste nechceli. Presne ako Sylvaia.

A teraz to menej sexi. Alliina akože najlepšia kamarátka Jo - nie, k nej sa naozaj nebudem vyjadrovať! Prečo? Lebo je ťažké urobiť si o nej nejaký názor. Allie sama nevie, čo si o nej má myslieť a ja už duplom nie. Katie Zabudlasomjejpriezvisko je desná mrcha! No nie, vážne, pre ňu by som veľmi ľahko našla nejaký rebríček, ale iba tak pre tie najprotivnejšie vedľajšie postavy. Vždy keď sa objavila na scéne mala som sto chutí tresnúť knihu o zem (ešteže mám len jej elektronickú verziu). Takže, čo sa týka Katie, moja reakcia je takáto:

Okrem nej tu však máme aj postavy, ktoré buď jednoducho sú záporné, ale aj také o ktorých to ešte nevieme (keď som zistila o koho ide ...) a také o ktorých vlastne ani neviete, čo si máte myslieť. To viete, každý vám niečo rozpráva, vy viete svoje a pritom ešte aj tá postava sa správa inak. Tak kto sa v nej má potom vyznať?

Rozhodla som sa, že to zhrniem inak, ako je mojím zvykom. Takže, nádych ...

Začiatok knihy - spoznávanie hlavnej hrdinky, jej problémov a nasledovný nástup do školy.

Potom Sylvain, Carter, Sylvain, Carter...