Recenzia: Marissa Meyerová - Cress

23. června 2014 v 18:47 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Cress
Originálny názov: Cress
Séria: Měsíční kroniky
Autorka knihy: Marissa Meyerová
Počet strán: 616

Cress od detstva vyrastala sama uväznená v umelom satelite. Jedinú spoločnosť jej tu robia počítačové obrazovky. Vďaka času strávenému s počítačmi sa Cress vypracuje na špičkovú hackerku. Nanešťastie je však prinútená pracovať pre kráľovnú Levanu a práve dostala rozkazy vystopovať Cinder a jej pohľadného sprievodcu. Cinder a kapitán Thorne sú na úteku. Spoločne so Scarlet a Vlkom plánujú zvrhnúť kráľovnú Levanu a zabrániť jej armáde v invázií na Zemi. Práve Cress môže Cinder a jej spoločníkom pomôcť. Odvážny pokus zachrániť ju sa však nepodarí a celá skupina sa rozdelí. Cress má konečne svoju slobodu, ale musí za ňu zaplatiť vyššiu cenu, než si dokázala predstaviť. A kráľovná Levana nehodlá pripustiť, aby sa niekto postavil do cesty jej svadbe s cisárom Kaiom.
Aj keď sa Cress, Scarlet ani Cinder necítia byť povolané k záchrane sveta, zdá sa, že sú jedinou nádejou, ktorú svet má.

--> Zdroj

Obálky tejto série vychvaľujem vždy, keď je možnosť. Cinder je jednoducho krásna, rovnako ako aj Scarlet. Teraz v rukách držím Cress a znova neviem prísť na vhodné slová. Nemôžem si pomôcť, ale jedna obálka je krajšia ako druhá. A potom, keď sa pozerám na všetky tri knihy na raz, tak len slastne ochkám a achkám. Táto séria ma snáď nikdy neprestane prekvapovať, či už vzhľadom, alebo samotným príbehom. Som zvedavá na Winter. Už len trpezlivo čakať ...

Cress je dievča, ktoré sa narodilo na Mesiaci, ale keďže je "skořápka" nemá právo na normálny život. Keď sa jej vlastný rodičia vzdali, starala sa o ňu Sybil Mira. Jej starosť však spočívala iba v tom, že jej nosila pitnú vodu a jedlo na satelit, v ktorom Cress prežila 7 rokov svojho života. Na Mesiaci zostať nemohla a poslať ju na Zem nepripadalo do úvahy. Cress by boli možno zabili, ale od tohto osudu ju zachránil fakt, že je vynikajúcou programátorkou. Vďaka tomu ju Sybil uväznila medzi Mesiacou a Zemou v satelite, v ktorom plní rôzne úlohy kráľovnej Levany. Odpočúvanie kráľa Kaia, špehovanie, programovanie rôznych čipov - toto všetko robila pre kráľovnú. A nie len to. Tiež mala nájsť Cinder a keď sa jej to konečne podarilo, rozhodla sa, že už viac nechce trčať niekde medzi. Požiadala o pomoc najhľadanejšiu osobu v celom vesmíre.

"Když byla ještě malá holčička,
čarodějnice ji zavřela do věže,
kde nebyly žádné dveře ani schody."

Dostať do rúk túto knihu a nepustiť sa rovno do čítania je úplne nemožné. To, ako som hltala a doslova prežívala prvé dva diely ste mali možnosť prečítať si v recenziách na Cinder a Scarlet. Ale oproti tomu, čo som dovádzala pri Cress ... no, ... tomu sa proste nič nevyrovná.

Do čítania som sa pustila s veľkým (naozaj veľkým) očakávaním a musím priznať, že realita bola ešte lepšia. Celá táto kniha má jednoducho všetko čo dobrá kniha má mať. Na jednej strane boli chvíle, kedy som bola úplne vzrušená a zároveň som sa nevedela prestať usmievať a v niektorých prípadoch dokonca smiať. A na druhej strane boli zasa chvíle, kedy som cítila ľútosť voči niektorým postavám, bola som šokovaná tým čo sa dialo a bála som sa otočiť ďalšiu stranu, pretože to čo si na nás autorka tejto série pripravila nemá žiadne hranice. V jednej chvíli sa deje to a je to všetko v poriadku (v rámci možností) a potom otočíte stranu a máte chuť niečo niekam hodiť. Verte tomu, či sa vám chce, alebo nie, ale mne sa toto stalo. Nie raz sa mi stalo, že som počas čítania tresla rukou po stole, až všetko nadskočilo. Pri tejto sérií sa jednoducho prestanete ovládať, verte mi.

A potom Cress a Thorne ... a možno len Thorne! V prvej knihe sme sa s ním stretli až na konci, ak si dobre spomínam. A aj napriek tomu, že v druhom diely dostal svoj priestor, veľmi som ho neregistrovala. Urobila som veľkú chybu, pretože on je jednoducho boží! Takmer každá scéna s ním bola vtipná a ja som si niekedy nemohla pomôcť a čítala som ju aj viac krát za sebou. Od začiatku, až do konca som bola z neho úplne paf. Zakaždým, keď niečo povedal, stálo to naozaj za to.

Pouto, které nic nerozbije. Jejich oči se poprvé setkaly a z výrazu čirého úžasu v jeho tváři Cres vyčetla, že on to cítí taky.
Tváře jí zalilo horko. Ruce sej í začaly třást.
"U všech trumfů," zamumlal Carswell Thorne. Spustil nohy na podlahu a předklonil se, aby si ji lépe prohlédl. "To všechno jsou vlasy?"
Pouto se přerušilo, sen o jediné dokonalé lásce se rozplynul kolem ní.

Ale on nebol jediný, kto vypúšťal jednu vtipnú hlášku za druhou. Iko sa v tejto knihe tiež pekne vyznamenala.

No vždy po krátkej predstave toho, že by niečo mohlo vyjsť sa stalo znova niečo nepredvídateľné. Šok, šok, šok a ešte raz šok. V tejto knihe ma šokovala asi každá tretia strana. Miestami som až zadržiavala dych. Došla som k záveru, že autorka buď chce, aby sme pri čítaní skolabovali, alebo si jednoducho neuvedomuje, čo to robí s našou (mojou) psychikou. Klaniam sa jej!

Ja naozaj nemám čo vytknúť. Postavy sú tak prepracované, že by som ich s radosťou privítala aj v reálnom živote. Je úžasné, ako je kniha sama o sebe prepracovaná, každá postava má v príbehu svoju úlohu, svoje postavenie, svoj príbeh. A vždy, keď sa o nej dozvieme niečo nové, je to poriadky šok. U mňa to tak bolo zakaždým. Najväčším prekvapením v tejto knihe bol asi doktor Erland. A potom je tu samotná Cress, ktorá bola úžasná. Tým, že bola 7 rokov zatvorená v satelite, správala sa trochu inak, ako ostatné postavy. Celkovo na mňa pôsobila dobrým dojmom a dá sa povedať, že som si ju obľúbila hneď na začiatku. No a potom neskôr, keď sa už dostala do Thornovej spoločnosti, ... ach ... no dvojica jak vyšitá (smiech). S ostatnými postavami som tiež nemala žiadny problém. Proste každá postava je úžasná a všetky ich mám stále radšej a radšej. Avšak okrem tých, ktoré už dávno poznáme sa v knihe objavili aj niektoré nové. Tak napríklad sme mali možnosť stretnúť sa s princeznou Winter, o ktorej bude viac menej posledný diel. Stretla som sa s ňou asi v dvoch, možno troch scénach a musím poznamenať, že sa mi začína páčiť. V celku je taká ... no, zvláštna. A potom je tu Jacin, jej kamarát/priateľ (?). Ja fakt neviem, čo na nás zasa tá autorka chystá, ale verím, že po poslednom diely sa budem len ťažko spamätávať.
To naozaj potrebujete na záver čítať ešte nejaké slová, ktoré vás utvrdia v tom, aby ste si túto knihu, respektíve túto sériu kúpili? Tak fajn ... takže v skratke. Ešte raz, táto kniha vás minimálne po každej tretej strane šokuje, pretože je úplne nepredvídateľná. Deje sa tam toľko vecí naraz a pritom v tom nemáte pri čítaní žiadny chaos. Kniha je dobre napísaná, čiže sa aj dobre číta. Postavy sú skrátka tip-top a samotný príbeh je bez jedinej chybičky. Nie, naozaj to s tou chválou nepreháňam. Pri Scarlet som Meyerovú zaradila medzi svoje najobľúbenejšie autorky. A dnes môžem s hrdosťou vyhlásiť, že séria Mesačné kroniky je moja najobľúbenejšia séria. Nečítali ste ju? Skutočne neviete o čo prichádzate!
| Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Egmont ČR. |

P.S.: Keď som na konci knihy zaregistrovala, kedy vyjde Winter, prežila som srdcový infarkt.