Recenzia: Rachel Hartman - Serafína | Skrytá tvár

4. května 2014 v 17:39 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Serafína | Skrytá tvár
Pôvodný názov: Seraphina
Autorka knihy: Rachel Hartman
Počet strán: 356 strán
Väzba: viazaná kniha

V kráľovstve Goredd žijú ľudia s drakmi v mieri už štyridsať rokov, vzájomná nedôvera však pretrváva. Draci sú schopní brať na seba ľudskú podobu, ale napriek tomu, že majú neobyčajne prenikavý rozum, ľudské emócie pre nich zostávajú záhadou. Mladá Serafína, nadaná hudobníčka, neprechováva dôveru ani k jednej z oboch strán. Keď je zavraždený príslušník kráľovskej rodiny a podozrenie padne na drakov, v ohrození sa ocitá aj jej vlastné tajomstvo, ktoré by ju mohlo stáť život…

Rachel Hartman hrala v detstve na violončele a so sestrami naspievala na plejbek Mozartove opery. Slávna renesančná pieseň Mille Regretz ju ako prvá inšpirovala k napísania fantasy románu, ktorého ústredným motívom je hudba. No nezostalo len pri nej. Serafína vznikla, keď počúvala taliansku stredovekú polyfóniu, bretónske rockové gajdy, prog-metal, latinskoamerický barok a írske piesne v štýle sean nós. Rachel Hartman žije so svojou rodinou vo Vancouveri.
Oficálna stránka autorky: rachelhartmanbooks.com

Obálka knihy je podľa mňa nádherná. Je fakt, že je možno trochu gýčovitá, ale zas mne sa také veci páčia. A musím priznať, že Serafína vyzerá presne tak, ako som si ju predstavovala. U mňa obálka obstála s plným počtom bodov.

Moje pocity z kihy:
Serafína je dievča, ktoré žije vo svete v ktorom proti sebe stoja ľudia a draci. Aj napriek tomu, že medzi nimi vládne dlhoročný mier, mnohé veci svedčia o tom, že nie každý je s tým spokojný. Väčšina stojí na strane svojho vlastného druhu, no sú tu aj tí, ktorí sa musia skrývať - polodraci! Aj Serafína je jednou z nich. Jej otec je človek, čomu vďačí za svoj ľudský výzor. Drakom bola jej matka, ktorá jej zanechala množstvo spomienok, ale aj nádherný dar. No je tu aj malá nedokonalosť, ktorá jej môže spôsobiť veľké problémy. Jej telo zohavujú dva pásy dračích šupín. Nikto o tom nevie okrem jej otca a strýka, ktorý je tiež drakom. Všetko vychádzalo podľa jej plánu, svoje tajomstvo držala v tajnosti a tak to malo zostať aj naďalej. Avšak v jeden deň bol zavraždení princ a jeho smrť bola pripísaná k drakom.

Ako prvé chcem pochváliť nápad, ktorý autorka dostala. Áno, draci tú už boli, ale nespomínam si na žiadnych polodrakov. Svojím spôsobom je to niečo nové a už len práve preto som bola zvedavá, o čom táto kniha vôbec je. Začiatok mal síce trochu pomalý rozbeh, ale skôr sa prikláňam k tomu, že šlo o to, aby sme sa vžili do života, aký viedla hlavná hrdinka. Na začiatku sme sa totižto dozvedeli množstvo informácií, ktoré boli dosť podstatné a tak vlastne prišlo vhod, že sa nič konkrétne nedialo. Čitateľ by potom nemusel stíhať všetko spracovávať, ale takto malo všetko hlavu aj pätu.

Musím poznamenať, že autorka vytvorila krásny svet a čo je dôležité, premyslela všetko do najmenšieho detailu. Svedčí o tom aj množstvo nových výrazov, ktoré sa v knihe objavujú. Priznávam, že na začiatku čítania mi práve toto robilo veľké problémy, pretože som sa v tom akosi nevedela zorientovať. Ale kniha má jedno veľké plus. Na konci totižto nájdeme vysvetlivky v ktorých sa nachádza každý výraz. A nie len to. Nájdeme tam aj všetky postavy, s ktorými sa v príbehu stretávame. Po prečítaní týchto pár strán som bola dostatočne v obraze a potom mi už nič nebránilo v čítaní.

Ako som už spomínala, na začiatku sme sa väčšinou dočítali o veciach, ktoré sa už stali, ale potom dej začína naberať tie správne grády. Autorka nám hlavnú postavu vykreslila v úlohe detektívky, ktorá s pomocou princa Luciana Kiggsa zisťuje, kto zabil jeho strýka - princa Rufusa. Sledovať ich spoluprácu bolo podľa mňa viac než zaujímavé a miestami dosť napínavé. Niektoré scény mi dokonca prišli aj vtipné a naozaj som sa pri nich musela pousmiať. Samozrejme nejaký ten románik tiež nesmie chýbať. Nikto to už možno tuší - áno je to love story medzi drahou Serafínou a princom Kiggsom. Ale nie je to tak, že by sa hlavná hrdinka rozplývala pri každej príležitosti, kedy bola s princom, alebo že by stále za fňukala za to, že s ním nemôže byť. To, že ho miluje si poriadne neuvedomuje ani ona sama. A vo chvíli keď si to uvedomí, je to presne tak, ako by to byť malo. Nič viac, nič menej.

V príbehu sa preplietala súčasnosť so spomienkami, ktoré zanechala Serafíne jej matka. Taktiež sa tu stretávame s jej "imaginárnou" záhradou, v ktorej žije niekoľko príšerok. Každá z nich má v príbehu svoju úlohu, avšak v tejto knihe sa osobne stretávame len s niektorými z nich. Spočiatku sm nevedela ako im mám vôbec vnímať, nešlo mi do hlavy, čo nimi chcela autorka vlastne vyjadriť. Ale ako som postupne čítala ďalej, zisťovala som, že v živote Serafíny majú naozaj dôležitú úlohu.

Serafína je úžasná. Nestáva sa mi často, že by som si hlavnú hrdinku obľúbila už po štyroch stranách. A už vôbec nie, že ma zaujala vďaka prológu. V ňom sme sa dočítali, aké pocity mala keď sa narodila. Bolo to neopísateľné. Týchto pár stránok ma takmer dojalo k slzám. Hneď na začiatku som si Fínu obľúbila a zostalo to tak až do konca. Bola taká svojská, rovnaká a zároveň iná ako ostatný. Potom prišiel na scénu princ Kiggs a to som už začínala tušiť, že sa bude diať aj niečo iné ako pátranie po vrahovi. Autorka nám ho naservírovala úplne dokonale. Žiadna láska na prvý pohľad. Na začiatku som sa len čudovala, čo je vlastne zač a potom, stránka za stránkou som ho milovala viac a viac. No potom je tu aj jeho snúbenica - princezná Glisselda, ktorú som aj mala rada, aj nie. Bolo to také kolísavé. Na jednej strane som ju celkom obdivovala a na druhej mi pripadala strašne hlúpa a naivná. Taká typická princezná. Okrem nej tu však bol ešte celý kráľovský dvor - kráľovná, jej dcéra ... Musím priznať, že niekedy som v nich začínala mať chaos. Spomenúť musím aj Ormu - Fíninho strýka. V príbehu vystupoval ako jej učiteľ, aby sa neprišlo na to, že sú v skutočnosti rodina. Bol taký typický drak. Prišiel mi tvrdohlavý, ale svojím spôsobom úžasný. Fakt je, že každá postava bola úžasná. Každá bola úplne iná, či sa to týkalo jej správania ale postoja k určitým veciam. Serafínin otec, Jozef, gróf z Apsinu, lady Corongi, madam Okra Karmínová, Viridius - dvorný skladateľ, či ardmagar Comonot, aleb samotné Fínine príšerky. Všetkých, či už tých dobrých, alebo zlých som si obľúbila. Každá postava mala niečo do seba a každú nám autorka opísala tak dobre, že nebolo vôbec ťažké predstaviť si ju v skutočnom svete.

Všetko čo sa v príbehu dialo do seba dokonale zapadlo a vytáralo nádhernú mozaiku Serafíninho života. Je pravda, že mnohé veci zostali ešte neobjasnené, ale to by nám malo byť vysvetlené v ďalšej knihe. Autorka vraj pracuje na pokračovaní a som za to veľmi rada. Chcem vedieť, ako bude pokračovať Fínin život, ako sa bude vyvíjať jej vzťah s princom Kiggsom a vôbec, kto je vlastne vrahom jeho strýka Rúfusa? V knihe podľa mňa nájdete úplne všetko - napätie, nebezpečenstvo, ľútosť, lásku ... Knihu určite odporúčam prečítať. Každý by mal po nej siahnuť, či už mladí ľudia, alebo tá staršia generácia. Každý si v knihe nájde to svoje. Serafína vás vtiahne do svojho života a vy odtiaľ nebudete chcieť odísť.
| Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Fragment. |