17. dubna 2014 v 20:38 | Marry |  Recenzie
Pôvodný názov: In the Shadows of Blackbirds
Autorka knihy: Cat Wintersová
Počet strán: 352
Rok vydania: 12. 03. 2014

"Nekonvenčný a neohrozený pohľad na jednu z najtemnejších častí americkej histórie."
Booklist Online

V roku 1918 si v kalifornskom San Diegu vyberajú svoju daň smrtiaca chrípka a prvá svetová vojna. Šestnásťročná Mary Shelley Blacková, pomenovaná po slávnej autorke románu o Frankensteinovi, dievča s prírodovedným nadaním, ktorá sa ocitla bez rodičov, odchádza k svojej tete z Portlandu v Oregone do San Diega.
Zdesene sleduje, ako sa tu zúfalí pozostalí hrnú na seansy a k fotografom duchov, kde hľadajú útechu. Jedným z takých fotografov je aj brat jej milého Stephena Embersa Julius, ktorého Mary Shelley považuje za podvodníka.
Po Stephenovej smrti na vojnovom fronte vo Francúzsku sa Mary Shelley vystaví v búrke bleskom, je zasiahnutá a nakrátko umiera. Keď sa vráti medzi živých, má zvláštnu schopnosť - cítiť chuť emócií. Stephenov duch sa k nej v noci vracia a prosí ju o pomoc - nemôže odpočívať v pokoji, pretože ho mučia tajomní obrovskí čierni vtáci.
Uverí Mary Shelley v existenciu duchov? A podarí sa jej odhaliť dôvod Stephenovho utrpenia a pomôcť mu?

"Román strhujúcim spôsobom kombinuje prvky historickej fikcie, hororového príbehu, psychologického trileru a detektívky."
School Library Journal

Cat Wintersová sa narodila a vyrástla v Južnej Kalifornii, neďaleko Disneylandu, čo možno vysvetľuje jej obľubu v zámkoch, kde straší, dávno minulých čias a fantastických krajinách. Vytvorila suburbanvampire.blogspot.com a vedie corsetsandutlasses.wordpress.com, čo je skupinový blog predstavujúci autorov historickej beletrie pre mladých ľudí a staršie deti. Žije s rodinou v Portlande v Oregone.
Oficiálna stránka autorky: http://www.catwinters.com/
Oficiálna stránka knihy: http://www.blackbirdsnovel.com/

Poviem vám to takto. Otvorte si na internete samostatné okienko a vyhľadajte obálku knihy. Zväčšite si ju a pozorne sa na ňu pozrite. Nie je úžasná? Nechcem sa tu príliš rozpísať, ale o tom ako táto kniha vyzerá budete čítať ešte v recenzii. Nemôžem si to odpustiť. (Samozrejme, budem iba chváliť.)

Moje pocityz knihy:
Píše sa rok 1918 a vo svete zúri vojna. Mladý chlapci sa pripravujú na boj, zanechávajú za sebou svoje rodiny a dúfajú, že ich ešte niekedy v živote uvidia. Aby toho nebolo málo objaví sa španielska chrípka a každý kto sa ňou nakazí do pár dní umiera. Ulicami sa pohybujú ľudia s bielymi rúškami a všade cítiť zápach cibule, ktorá by mala chrániť pred baktériami. O tomto všetkom sa dočítame v knihe z pohľadu Mary Shelley Blackovej, ktorá po zatknutí svojho otca odchádza k svojej tete Eve do San Diega. Sú momenty, na ktoré by najradšej zabudla, ale na to, čo po príchode do San Diega prežije sa tak ľahko nezabúda.

Na začiatok sa ešte vrátim k tomu, ako kniha vyzerá. Obálka je naozaj nádherná . Vyžaruje z nej atmosféra, ktorú pri čítaní presne potrebujete. Okrem toho sa v knihe nachádzajú staré fotografie z dôb kedy prebiehala prvá svetová vojna a kedy si španielska chrípka brala svoje obete. Priznávam, že pri niektorých fotkách ma dokonca striaslo. Príbeh je tiež doplnení o listy, ktoré dostáva hlavná postava od svojej lásky z detstva - Stephena E. Embersa a tiež jej otca, ktorý je vo väzení za vlastizradu. Všetko je premyslené do najmenšieho detailu. Ten, kto knihu už vlastní určite vie o čom hovorím. A ten kto nie, nech si ju urýchlene zaobstará.

Ale teraz už k samotnému príbehu. Už zo samotnej anotácie sa vám môže zdať, že prakticky viete čo sa v knihe bude odohrávať. Ale verte mi, zdanie naozaj klame. Po tom ako otca Mary zatkli za vlastizradu, nemá inú možnosť a musí odísť k tete do San Diega. Je to miesto, kam sa v jeden deň odsťahoval jej dlhoročný priateľ z detstva Stephen aj s jeho rodinou. Pri jednej z návštev sme svedkami toho, že Mary Shelley a Stephen k sebe cítia istú náklonnosť. V jednej chvíli sú spolu šťastí, ale nič netrvá večne. A v ich prípade ani len päť minút. Krátko po tom, ako sa Mary dozvie, že jej milí odchádza na vojnu si prejavia navzájom svoje city, ale Julius - Stephenov brat všetko pokazí. Mary teda nezostáva nič iné ako dúfať, že jej láska sa vráti z vojny a že potom bude všetko v poriadku. To by bolo síce pekné, ale realita je trochu iná. A krutá. Vo vojne umiera veľmi veľa ľudí a na chrípku ešte viac. Pred domami sa povaľujú telá mŕtvol, všade cítiť zápach zatuchliny a cibule a v očiach ľudí vidieť strach, zúfalstvo a smútok. Jediný, kto z tejto situácie ťaží je práve Stephenov brat Julius. Po smrti ich otca prevzal fotoateliér a premenil ho na svoj biznis. Koho iného by pri svojej práci mohol lepšie využiť ako ľudí, ktorý smútia za mŕtvymi. A tak sa rozhodol fotografovať ľudí s duchmi. Doba je zlá, na každom rohu číha smrť a pozostalí chcú mať ešte jednu poslednú spomienku. Mary je však bystré dievča a presne tak, ako veril aj Stephen aj ona verí, že Julius je podvodník. V jeden deň sa však na fotke objaví duch Stephena a život Mary Shelley Blackovej sa otočí o 180 stupňov. Stephen je totižto naozaj mŕtvi. Ale čo ak príčinou jeho smrti nie je vojna?

Neviem ako presne by som mohla opísať túto knihu, pretože ja naozaj nenachádzam slov. Keď som sa dozvedela, že knihu vydá vydavateľstvo Jota, nemohla som sa dočkať. Už podľa samotnej obálky som vedela, že to nebude len tak hocijaký príbeh a anotácia moje tvrdenie len potvrdila. Vojna, chrípka, smrť, duchovia a sedenia, na ktorých sa s nimi ľudia snažia spojiť. Takéto témy ma vždy zaujímali a tak som si povedala, že túto knihu musím mať! Potom prišiel konkurz práve na túto knihu a ja som bola najšťastnejšia na svete. Pri otvorení knihy som prvé zaregistrovala fotografie, potom nasledovalo čítanie, ktoré sprevádzalo jedno prekvapenie za druhým a nakoniec ešte poznámka autorky, pri ktorej som si povedala "no ty kokos". Pri čítaní tejto knihy prežijete úplne všetko od priateľstva a lásky až po smútok zo straty najbližšieho, zúfalstva a zrady a hlavne prekvapení, ktoré je snáď v každej jednej kapitole. Je to úžasné, pretože aj keď si myslíte, že viete čo sa stalo, v skutočnosti je to úplne inak.

V knihe nie je veľké množstvo postáv, ale myslím, že každá je svojím spôsobom úžasná. Hlavná hrdinka Mary Shelley je sama o sebe super. V dobe, kedy je lepšie držať jazyk za zubami je to práve ona, ktorá s mnohými vecami nesúhlasí, na všetko ma svoj názor a nerobí jej problém dávať to najavo. Nie je to žiadne umrnčané dievča, ktoré by po smrti svojho milého nerobilo nič iné iba vyplakávalo a ľutovalo premárnený čas. Mary je dievča, ktoré nesedí so založenými rukami a okrem toho, že sa snaží prísť na to, čo sa stalo Stephenovi, rozhodne sa pomáhať ako dobrovoľníčka v nemocnici so zranenými vojakmi. Je to silné dievča a aj v tých najťažších chvíľach si ide za svojím.
Ďalej tu máme jej tetu Evu, ktorá zasa v mnohom s Mary nesúhlasí, ale aj napriek tomu sa jej snaží pomôcť. Aj keď to tak niekedy nevyzeralo. Potom ju však postihlo niečo kedy som sa vážne obávala toho, že milá teta Eva vypadne z hry. Našťastie to malo šťastný koniec. Ten ale veľkým oblúkom obišiel Stephenovho brata Julia, pri ktorom som sa jednoducho nevedela rozhodnúť či je dobrák, alebo naopak ten zlý. A potom prišiel na scénu pán Darning, ktorý odhaľoval falšovateľov fotiek s duchmi a mne tam skrátka stále niečo nesedelo. Ale ani po tom ako som prečítala trištvrte knihy by som nepovedala, že zlý bol práve ten, kto ... no veď nebudem vám kaziť radosť. Prídete na to aj sami. Ale až po tom, ako si to na vlastné oči prečítate. Samozrejme okrem nich sa v knihe stretneme aj s ďalšími postavami. Nezohrávali v príbehu síce až takú veľkú úlohu, ale môžem potvrdiť, že bez nich by to jednoducho nešlo. Vojaci v nemocnici, Juliov bratranec či žena, ktorá robí rôzne sedenia.

Na záver by som pár vetami mala zhrnúť čo si o knihe myslím. Je ťažké vyjadriť to len pár vetami. Kniha úžasne vyzerá, príbeh je fascinujúci a poznámka autora na konci knihy možno niektorým vyrazí dych (priznávam, že ja medzi takých ľudí patrím). Prvá svetová vojna je všetkým jasná rovnako ako španielska chrípka. Ale autorka využila aj množstvo iných informácií, ktoré do knihy úžasne zakomponovala. V pokoji si čítate, možno vás ani nenapadne, že by sa niečo také mohlo niekedy stať a na konci sa dozviete, že niečo také sa skutočne odohralo. Toto je jediná kniha vôbec, ktorá ma donútila presliediť všetky stránky týkajúce sa tohto príbehu. Preskúmala som každú stránku - od oficiálne stránky autorky až po rôzne odkazy, kde môžete nájsť veľké množstvo informácií o dobe, v ktorej sa príbeh odohráva. Vedela som, že táto kniha ma nesklame, ale ona zdvihla latku tak vysoko, že mám obavy vziať do ruky inú knihu. Ak by som vám mala odporučiť jednu jedinú knihu zo všetkých, ktoré som doteraz prečítala, bola by to určite táto. Ak niekto pochybuje o tom, či si knihu prečítať, alebo nie, robí veľkú chybu. Veď je to jasné - toto si jednoducho musíte prečítať!
| Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Jota. |
| Obrázky z fotenia obálky (postava Mary Shelley Blacková) nájdete na oficiálnej stránke knihy. (Odkaz v informáciách o autorke. ) |
| Kreslený obrázok je moja tvorba. Nie je to žiadne umelecké dielo, ale snaha bola. Prosím nekopírujte ho a keď tak, len s mojím odkazom. |