Recenzia: Veronica Rossi - Pod vražednou oblohou

24. ledna 2014 v 19:42 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Pod vražednou oblohou
Originálny názov: Under the Never Sky
Autorka knihy: Veronica Rossiová
Počet strán: 296
Väzba: pevná väzba s prebalom

Mesto, v ktorom žije sedemnásťročná Aria, sa volá Blaženosť. Azda preto, lebo jeho obyvatelia sú v ňom chránení pred nebezpečenstvom striehnucim mimo jeho dômyselného obranného systému. Svet sa totiž od základu zmenil: z oblohy z času na čas šľahajú ohnivé elektrické prúdy a spália všetko, čoho sa dotknú, hrozia aj epidémie smrteľných chorôb. Napriek tomu aj tam existuje život - v podobe "divochov" či iných záhadných tvorov. Mešťania a tí "zvonku" sa odjakživa nenávidia... Osudy dvoch mladých ľudí z rozdielnych svetov Arie a Sokola sa nečakane spojili, keď dievča nespravodlivo vyhostili z mesta, aby nemohlo svedčiť proti privilegovanému konzulovmu synovi. Prežila práve vďaka Sokolovi a "menejcenným" bytostiam z voľnej prírody. Spoločne sa vydali hľadať Ariinu nezvestnú matku. Aria postupne poznáva výnimočné schopnosti svojich spoločníkov - jeden má dokonalý sluch, iný čuch, ďalší zrak - a uvedomuje si aj vlastné dovtedy neodhalené zručnosti. Naučí sa prežiť v divočine, loviť, variť, hľadať pitnú vodu, unikať pred vlkmi a odhadovať, kedy na zem opäť udrie vražedný éter z oblohy. Láska k Sokolovi ju však postaví pred ťažké rozhodnutie - má sa pridať k divochom, alebo radšej k svojej rodine a spoločne napraviť krivdu?

Veronica Rossiová sa narodila v Riu de Janeiro v Brazílii. Vyrastala a žila v rôznych krajinách a mestách po celom svete, nakoniec sa s manželom a dvoma synmi usadila v severnej Kalifornii. Absolvovala bakalárske štúdium na univerzite v Los Angeles a potom v San Franciscu študovala výtvarné umenie.
Veronica mimoriadne úspešne debutovala postapokalyptickou sci-fi trilógiou pre mládež, ktorej prvá časť má názov Pod vražednou oblohou. Práva na jej vydanie sa priam rozchytali, vyjde vo viac ako dvadsiatke krajín.

No, akosi neviem, čo o nej napísať. Nechcem byť zlá a vyhlásiť, že sa mi nepáči, len mám trochu iný vkus. Dievčina v strede obálky mi vôbec nevadí, ale byť po mne, tak by som trošku zapracovala na pozadí. Na môj vkus je to skrátka príliš modré.

Aria je mladé a doslova neskúsené dievča. Žije v meste Blaženosť, kde sa ľudia ukrývajú pred vonkajším svetom. Nazývajú ho "Továreň na smrť" a to z jednoduchého dôvodu. Svet už nie je aký býval a nebo sa zmenilo na hroziace peklo. Kedykoľvek vás môže zastihnúť éterová búrka a nech sa snažíte akokoľvek, už nikdy jej neuniknete. Jednoducho vás usmaží ako špekáčiky. To ale nie je jediný dôvod ich strachu. Okrem éterových búrok vám môže vo vonkajšom svete odhniť koža, alebo si vás kanibali dajú na raňajky. A taktiež sú tam nebezpeční divosi. V tom všetkom vidia ľudia z Blaženosti nebezpečenstvo. No nie všetko, čo sa Aria v Blaženosti dozvedela je pravda. Tú však zistí až príliš neskoro.

Kniha je písaná z dvoch pohľadov. Príbeh nám rozprávajú dve hlavné postavy - Aria a Sokol. Takýto typ kníh mám najradšej, pretože máme možnosť nahliadnuť aj tam, kam by sme sa z pohľadu jednej postavy možno nedostali. No a v tejto knihe to veru platí. Na začiatku sa dozvedáme ako sa žije v Blaženosti. Aria nám rozpráva o doménach - imaginárnych svetoch, ktoré vymysleli vedci aby sa ľudia mohli nejako zabávať. Nehrozí im pri tom žiadne nebezpečenstvo a pritom môžu robiť všetko, čo ich napadne. Aria si iný život ani nevie predstaviť.
Všetko sa ale zmení vo chvíli, keď jej mama - vynikajúca vedkyňa odíde do Pohody. Už nejaký čas sa jej neozýva a to vôbec nie je jej zvykom. Aria si o mamu začne robiť starosť a jediná možnosť ako zistiť, čo sa s ňou stalo je Soren! Je to syn riaditeľa bezpečnosti, ktorý má veľké nadanie. Dokáže sa dostať snáď do každého systému. V jeden deň sa Soren s dvoma ďalšími chlapcami rozhodnú ísť do Agra 6 - kupole, ktorú zničila búrka. Aria v tom vidí príležitosť porozprávať sa s ním a tak neváha a aj s kamarátkou sa k nim pridajú. Nie, toto vôbec nebol dobrý nápad. Vo chvíli, keď vkročia do kupole a Soren deaktivuje ich multioči, aby sa o tom nikto nedozvedel, všetko sa zmení. Chlapci začnú besnieť a keďže nikto nevie, že sú na zakázanom mieste, nikto ich nemôže zastaviť. Až na jednu osobu! Nie, nie je to Aria. V čase keď sa naša hrdinka dostáva na zakázané miesto tam už totižto niekto je. A ten niekto je divoch Sokol.

Práve som sa tak nad tým zamyslela a nemohla som si odpustiť taký ten ironický smiech. Áno, je viac než jasné, že Sokol a Aria sa nakoniec dajú dokopy. Ale nie je to celkom obyčajný pár a už vôbec to medzi nimi nezaiskrí hneď na začiatku. Po tom, čo Ariu vyhostia z Blaženosti a hodia ju rovno do "Továrne na smrť" je jej jedinou nádejou práve Sokol. A ona si to veľmi
dobre uvedomuje. Zároveň ho však nenávidí a hnusí sa jej. Presne to isté si ale aj on myslí o nej. No obaja v sebe zároveň vidia príležitosť.
Sokol chce od Arie aby mu pomohla nájsť jeho synovca, ktorého uniesli ľudia z mesta a Aria zasa dúfa, že Sokol jej pomôže dostať sa do Pohody a nájsť jej mamu. A s oboma z nich ich spája len jedna vec - Ariine multioko. Iba cez to sa môžu spojiť s jej mamou a nájsť tak odpovede na ich otázky. Majú však jeden problém. Po tom, ako Soren Ariu napadol sa jej multioko bohužiaľ pokazilo. A tak im nezostáva nič iné, ako navštíviť Sokolovho priateľa, ktorý túto vzácnu vec dokáže opraviť. Čaká ich veľmi dlhá cesta.

Tak a teraz trošku inak. Kniha sa mi naozaj páčila. Príbeh ma zaujal a bod dostáva aj za to, že sa všetko netočilo len okolo romániku hlavných postáv, ako to je vo väčšine kníh zvykom. Spôsob, akým autorka túto knihu napísala dostáva ďalší bod, pretože je ľahko čitateľná a len niekedy sa stalo, že som sa nad niečím musela pozastaviť. Alebo je to len dobrým prekladom? Z čoho som bola viac prekvapená je, že aj keď je kniha písaná z dvoch pohľadov, stále je v 3. osobe. Osobne mám radšej knihy, ktoré sú napísané v 1. osobe, pretože čitateľ má tak väčšiu možnosť viac sa do príbehu vcítiť. Ale tento krát mi to až tak nevadilo. Vlastne takmer vôbec.
Dej stále viac a viac gradoval a často krát som bola vážne z mnohých situácií prekvapená. Ale v tom dobrom zmysle slova. Keď som si už myslela, že viem čo sa stane, aj tak sa stalo niečo úplne iné. To ma niekedy vytáča, ale zároveň je to úplne super. Veď kto by chcel čítať niečo, čo je už dávno predvídateľné, nie?

Nedá sa povedať, že by sme sa v knihe stretli s veľkým množstvom postáv. Práve naopak, trúfam si povedať, že by som ich dokázala spočítať na 10 prstoch. A nedá sa tiež povedať, že by mi to extra vadilo. Každá postava zohrávala v tomto príbehu svoju dôležitú úlohu a ja som s tým bola úplne spokojná. Extra veľký bod dostáva Aria, ktorá sa stále nerozplývala nad Sokolom. Ono to sa totižto stáva vo väčšine kníh. Hlavná hrdinka neprestáva slintať nad niekým, koho chce a nemôže mať. Takmer vždy to isté. A než sa nazdáte dočítate knihu. Až vtedy si uvedomíte, že ste sa vlastne nedočítali nič poriadne, okrem toho ako hlavná hrdinka celú knihu premrnčala. Nie! Tu to neplatí v žiadnom prípade. Ani Aria, ani Sokol - ani jeden z nich sa nad tým druhým nerozplýval do takej miery, že by to čitateľa začalo nudiť.

Knihu by som mohla odporučiť asi každému. Má zaujímavý dej, je ľahko čitateľná, s postavami sa dá ľahko stotožniť - skrátka, vidím v nej len samé plusy. Jediné čo ma dokázalo vážne vytočiť bol koniec. Taký otvorený, že si to jednoznačne žiada pokračovanie. A vďaka tomu už teraz môžem vyhlásiť, že druhý diel si zaobstarám už čoskoro. Kniha odo mňa dostáva 5 hviezdičiek z 5-tich.

POSLEDNÉ RECENZIE: