Recenzia: Stephanie Perkins - Polibek pro Annu

10. prosince 2013 v 14:48 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Polibek pro Annu
Originálny názov: Anna and the French Kiss
Autorka knihy: Stephanie Perkins
Počet strán: 336
Väzba: pevná bez prebalu

Sedemnásťročná Anna sa cíti podvedená. Jej rodičia ju totiž posielajú na ročné štúdium do Francúzska - cez polku planéty, do neznámeho prostredia, bez toho, aby navyše vedela slovko francúzsky. Musí tak opustiť svojich priateľov, potenciálnu lásku i všetko pohodlie amerického života a začať úplne nanovo. V romantickom Paríži, v meste, ktoré nikdy nespí, sa vrhá do nových vzťahov i skúseností a odhaľuje v sebe skryté vlastnosti. A tiež je tu jeden spolužiak, Étienne St. Clair, ktorý sa líši od všetkých chlapcov, ktoré kedy Anna stretla ...

Je autorkou kníh pre dospievajúcich čitateľov (a tiež pre dospelých, ktorí sa neboja priznať, že young adult knihy sú proste skvelé). Narodila sa v Južnej Karolíne, vyrástla v Arizone a na univerzitu chodila v San Franciscu a Atlante. Teraz žije v horách Asheville uprostred Severnej Karolíny so svojim mužom v dome, ktorý má takmer sto rokov a každá jeho izba je vymaľovaná inou farbou dúhy. Celý život pracovala s knihami - najprv ako predavačka, potom knihovníčka a teraz ako spisovateľka. Vo všedné dni ju spoľahlivo nájdete za stolom, ako píše a pije jednu šálku kávy alebo čaju za druhým. Cez víkend pozerá na filmy a čaká, až sa herci pobozkajú. Verí, že vo všetkých knihách a filmoch by malo byť bozkov čo najviac. Zdroj!

Obálka knihy sa mi veľmi páči. Anna na nej vyzerá sympaticky. Som rada, že nie je vidieť Étienna St. Claira, pretože vďaka tomu si môže každý vytvoriť svoju vlastnú predstavu o tom, ako asi vyzerá. Eiffelova vež v pozadí nám krásne prezrádza, kde sa príbeh bude odohrávať. Obzvlášť sa mi páči bočná strana knihy, kde ju vidíme v celej svojej kráse. Veľmi pekné ...

Sedemnásťročná Anna je so svojím životom viac menej spokojná. Veškerá harmónia v jej živote zmizne v okamihu, keď ju jej rodičia pošlú na ročné štúdium rovno do Paríža. Všetko by mohlo byť pre Annu dokonalé, keby však nemusela opustiť svoju rodinu, najlepšiu kamarátku a svojho priateľa. A ako čerešnička na torte - po francúzsky nevie ceknúť ani jedno slovo. Pre Annu to znamená totálnu katastrofu. A tak sa proti svojej vôli vydáva čeliť novým zážitkom, ktoré jej pomôžu nájsť svoju sebestačnosť. Sebestačnosť ale nie je jediná, ktorú Anna po roku "utrpenia" nájde. Na svojej novej škole totižto spozná chlapca, ktorý sa takmer okamžite stane jej najlepším kamarátom. Ale čo ak city, ktoré k nemu chová nie sú iba kamarátske?

Dostať sa do Paríža je snom mnohých dievčat, nehovoriac o celoročnom pobyte. Anna je jedno z tých dievčat, ktoré takéto šťastie mali - alebo skôr nešťastie? Na začiatku celého diania to bol pre ňu podraz dosť veľkých rozmerov. To, že bude musieť prejsť polovicu planéty len preto aby študovala od svojich rodičov vážne nečakala. Rodičov sa jej nepodarí obmäkčiť a tak jej nezostáva nič iné, ako poslúchnuť. Škola School of Amerika čaká! Úprimne, Anny mi bolo ľúto hneď na začiatku. Rozhodne by som nechcela dopadnúť tak ako ona, no na druhej strane - niečo zlé je na niečo dobré.

V škole, ktorú Anna navštevuje sa našťastie dorozumievajú po anglicky (je to predsa School of Amerika, nie?). To je prvá pozitívna vec, ktorú Anna zaznamenáva hneď po príchode do školy. A hneď v prvý večer stretáva svojich prvých priateľov. Jedným z nich je práve St. Claire, ktorý sa stane stredobodom jej záujmov. Avšak máme tu problém. Vo chvíli, keď sa ocitá pod jeho ochrannými krídielkami a uvedomuje si, že sa o neho zaujíma viac ako si myslela, zisťuje, že má priateľku. A to už dosť dlho. Okrem nej po ňom túži ale aj jej nová najlepšia kamarátka Meredith. No vážne, svet sa proti nej asi naozaj obrátil.

Napadá vás: Ďalší otrepaný román o tom, ako sa mladé dievča buchne do sexi chalana a nevie čo s tým? No, možno Anna skutočne nevie čo s tým, ale poviem vám, že tento román naberá úplne iné obrátky ako to, čo ste dosiaľ čítali. Kniha je síce o tom, ako dvaja ľudia k sebe hľadajú cestu (ale o tom predsa romány bývajú, nie?), no obsahuje aj množstvo vtipných situácií, ktoré mohla vymyslieť iba táto úžasná autorka. Musím priznať, že zo všetkých kníh, ktoré som doteraz prečítala, bola práve táto tá, ktorá ma najviac rozosmiala. A dokonca som objavila aj tak vtipnú/komickú situáciu, na ktorú tak ľahko nezabudnem.

Upozornenie: Ak nechcete prísť o prekvapenie pri čítaní tejto knihy, preskočte hrubo zvýraznený text.

"Máš mě ráda?" zeptá se St. Clair a podíva se na mě těma svýma velkýma hnědýma očima - který jsou, tak jo, trochu zarudlý z alkoholu a taky možná z nejakýho pláče - a srdce mi přestane tlouct.
Ano, St. Claire. Mám tě ráda.
Jenže nahlas to říct nemůžu, protože je můj kámoš. A kámoši nenechávají dělat svý opilý kámoše závazný prohlášení a nečekají od nich, že se podle nich budou druhý den řídit.
Jenže zase ... je to St. Clair. Krásny, dokonalý, nádherný...
A skvělý. To je fakt skvělý.
Pozvracel mě.
Str. 131

Ja si jednoducho nemôžem pomôcť. Keď som túto scénu čítala prvý raz, nemohla som uveriť tomu, čo je tam napísané. Tak som si to prečítala druhý raz. Vážne to tam je. Znova som si prečítala túto scénu aj s predchádzajúcou stranou a viac som to nevydržala. Proste som sa začala smiať - a veľmi veľa. Dvaja ľudia k sebe niečo cítia, jeden z nich je opitý - no, čakala som všeličo, ale toto ma dostalo. Palec hore!

Okrem zaujímavej love story a vtipných situácií v knihe narazíme aj na historické pamiatky, ktorých je viac, než dosť. Autorka nám dokonale opísala Paríž ako taký a nevynechala ani tie najzaujímavejšie pamiatky. Opísala ich tak dokonale, že si ich nejeden čitateľ bude chcieť osobne pozrieť. Francúzska atmosféra sa jednoducho nezaprie...

Postavám snáď ani nemám čo vytknúť. Jedna osoba mi tam síce prišla úplne od veci, ale to som sa zrejme iba ja nevedela naladiť na jej frekvencie. No ale inak ... Annu som si obľúbila už od začiatku (možno je to aj tým, že mám takmer rovnakú povahu ako ona). A St. Claire? Akože vážne k nemu mám niečo dodávať? Vtipný, chápavý, pohotový a sexi (viac sexi, teda sexi plus viac sexi je mega sexi?). Vedľajšie postavy ma ku podivu neunudili k smrti (pretože tak to u mňa väčšinou pri čítaní románov býva). Všetkých som si obľúbila a dokonca mi sadla aj St. Clairova (ex)priateľka - a to je už čo povedať. Vlastne som si práve teraz spomenula, že jeho otcovi som mala chuť klepnúť kladivom po hlave (v každej situácií). Dúfam, že to tak bolo/bude u viacerých, chi chi.

Ak na tejto zemi ešte existuje niekto, kto túto knihu nečítal, potom by to mal veľmi rýchlo napraviť. Román vás prekvapí, možno v niektorých situáciách aj zaskočí, ale aj náramne pobaví. U mňa to tak veru bolo a knihe dávam päť hviezdičiek z piatich. A čo na román hovoríte vy?