4. října 2013 v 19:36 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Chaos
Séria: Čísla
Diel: 2
Autorka knihy: Rachel Wardová
Jazyk: český, slovenský, anglický
Počet strán: 368

Adam je šestnásťročný chlapec, ktorý sa na prvý pohľad nelíši od svojich rovesníkov. Napriek tomu je skutočne výnimočný. Rovnako ako jeho matka aj on vidí čísla. Keď sa niekomu pozrie do očí, vidí ich. Spočiatku nevedel, čo znamenajú. V deň smrti svojej matky pochopil, že sú to dátumy smrti. Do bloku si zapisuje informácie o ľuďoch, s ktorými sa stretne, a ich čísla. Na stránkach sa neprestajne opakuje číslo 112027. Je nepochybné, že v ten deň sa v Londýne stane obrovská katastrofa, pri ktorej zomrú tisíce ľudí. Osudný dátum sa neodvratne blíži a Adam sa trápi stále viac. Nevie, čo má robiť. Nevie, ako varovať ľudí, aby opustili Londýn a zachránili si životy. Neodvažuje sa o tom nikomu povedať, pretože sa bojí, že by mu nikto neveril. Ale nie je sám, kto o katastrofe vie alebo ju aspoň tuší. Jeho spolužiačku Sáru prenasleduje niekoľko mesiacov desivý sen. Vidí Londýn v plameňoch, rúcajúce sa budovy, zranených a mŕtvych v sutinách. Sára utečie z domu a Adam ju hľadá, až ju konečne objaví v jednom squate. Spoločne premýšľajú, ako katastrofe zabrániť a či je to vôbec možné. Podarí sa im nájsť spôsob, ako ľudí varovať?

Rachel Wardová býva v Bath vo Veľkej Británii so svojím manželom a dvoma dospievajúcimi deťmi. Má rada čítanie, skoré rana, vegetariánsku stravu, sledovanie filmov a zemiaky vo všetkých podobách.
V súčasnej dobe píše romány pre teenagerov a dospievajúcich. Jej prvý román, "Čísla" bol uverejnený v januári 2009.

Tak ako obálka prvého dielu, tak aj táto pôsobí dojmom, ktorý Vás láka chytiť knihu do rúk a nahliadnuť do toho, čo sa v nej skrýva. Obálka sa mi páči a som rada, že krásne ladí k prvému dielu.

Pri čítaní prvého dielu som mala zmiešané pocity. Na začiatku čítania som sa obávala toho, či ma kniha vôbec bude zaujímať. Postupným čítaním stránky za stránkou som nadobudla ten názor (čo ma aj milo prekvapilo), že kniha si zaslúži krásnych päť hviezdičiek. Ale čo druhý diel? V prvej knihe sme sa dozvedeli pekných pár informácií a za každou stranou sa nám situácia zamotávala viac a viac. Dozvedeli sme sa, že hlavná hrdinka vidí v očiach ľudí čísla, ktoré predstavujú dátumy ich smrti. To je hlavná myšlienka celého príbehu. Keďže tú už poznáme o čo vlastne ide v druhej knihe? Verte či neverte, ale druhý diel tejto napínavej série je rovnako skvelý ako ten prvý. Priateľstvo, láska, napätie, smútok, bolesť či strata -- > všetko sa nachádza tu v tejto knihe. Nielen že je to napínavé ako čakanie na novú epizódu Vášho obľúbeného seriálu, ale je to aj náramne dojímavé. Teda aspoň ja som to tak vnímala. Je libo moju reakciu? Čítajte ďalej!

Prvé čo si jednoducho neodpustím je moja reakcia na knihu, keď som ju objavila u nás v kníhkupectve s maxi zľavou zakutranú v tom najväčšom kúte (cenu pre istotu neuvediem, pretože vydavateľstvo, ktoré knihu vydalo by mohlo dostať infarkt).

Ešte teraz nechápem, čo to akože malo byť. Tak nízka cena? Ja neviem prečo, ale na mňa to pôsobilo tak, akoby bola kniha úplne nezaujímavá a kníhkupectvo sa jej snažilo čo najrýchlejšie zbaviť - za akúkoľvek cenu. Po minúte ticha pre jednu z dokonalých kníh som ju vzala do rúk a následne si uvedomila, že Ježiš naozaj existuje.

Vážne som držala v rukách druhý diel série Čísla a za takú cenu, že by som si ju mohla kúpiť hneď dva krát, či dokonca aj tri krát. Dokonale premyslené, dokonale načasované. A tak sa v ten osudný deň objavila kniha u mňa doma na čestnom mieste v knižničke.

A teraz k veci: Na začiatku čítania (aj napriek tomu, že som poznala hlavnú myšlienku príbehu) som vôbec nevedela čo mám čakať. Hlavná hrdinka prvého dielu zomrela a zanechala po sebe syna - Adama, ktorý tak ako jeho matka vidí v očiach ľudí dátumy ich smrti. To, že Jem zomrela ma docela šokovalo. Vôbec som to nečakala, keďže už na konci prvého dielu zomrel Pavúk, ktorý ani nestihol zistiť, že vôbec bude mať syna. Veľmi dojemné. Naopak, bola som príjemne prekvapená, že jeho starká ešte stále žije a pomohla Jem vychovať Adama. A práve ona je tá, ktorá sa o neho stará aj po jej smrti. Čo ma dosť vyvádzalo z miery ale bolo, že Adam sa k nej nechoval práve najlepšie. Áno, miloval svoju starkú, ale nejedná jeho reakcia týkajúca sa práve jej nedopadla najlepšie. Hlúpe odvrávanie, nečakané výbuchy a podobné veci - to som vážne nečakala. Na druhú stranu, čo sa dá čakať od chlapca, ktorý nepoznal svojho otca a ktorému zomrela jeho mama a on vlastne celú dobu vedel, kedy sa to stane. Brrr. Čo je však omnoho znepokojujúce je to, že takmer všetci ľudia v jeho okolí majú zomrieť v ten istý deň - 1. 1. 2027. Adam je už úplne zúfalý a vedomie, že vie, že sa stane niečo zlé, ale nič s tým nemôže urobiť ho privádza do šialenstva. Ale čo ak nie je jediný, kto dokáže predvídať, že sa stane niečo zlé?

Sára - na prvý dojem úplne obyčajné dievča, no aj ono má svoje tajomstvo. A nie len jedno. Osud sa s jej životom nepekne pohral a teraz musí znášať následky. Ako je možné, že je dievča, ktoré býva v štvrti medzi bohatými ľuďmi s milujúcou rodinou problémové? Sára či sa jej chce, alebo nie, musí navštevovať školu pre problémové deti a práve toto je miesto, kde sa prvý krát stretne s Adamom. Alebo je to len Adamov prípad? Skutočnosť je taká, že Sára videla Adama už niekoľko krát a to prostredníctvom jej snov - teda skôr v nočných morách. Kto je na vine? Nikto iný ako jej otec! Nie je to tak, že by ju nemal rád, práve naopak. On ju má rad až priveľa. V čase, keď ju otec začal navštevovať pre iné dôvody, ako je napríklad čítanie rozprávok na dobrú noc, bola Sára ešte dosť mladá. Poriadne si neuvedomovala čo to s ňou otec vyvádza, no keď už bola dosť stará na to, aby si uvedomila čo sa deje, bolo už neskoro. Sára otehotnela a vtedy sa jej život zmenil do posledného detailu. Páčilo sa mi, že sa Sára nerozhodla vzdať sa svojho dieťaťa a nedajbože ísť na potrat. I keď možnosť, ktorú si zvolila ona sama tiež nebola celkom rúžová. Keď zistila, že je tehotná začal sa jej snívať jeden a ten istý sen. Nočná mora v ktorej ju obklopuje oheň a niet pred ním žiadneho úniku. Ona aj so svojou dcérou bojujú o život medzi plameňmi, ktoré pohlcujú každý kúsok okolo nich. Ani náhodou však nie sú samé. Okrem nich je tam ešte niekto - je tam Adam. A práve toho pokladá Sára za diabla. Diabla, ktorý jej berie svoju dcéru z náruče a nesie ju do pekelných plameňom. To nemôže dopustiť a jediné riešenie, ktoré sa jej zdá byť najlepšie je útek ďaleko z domu. Nemôžem si pomôcť ale Sárin príbeh ma úplne chytil za srdce. Tak dojímavý príbeh som určite nečakala a už vôbec nie hneď na začiatku. Nejedna slza sa mi tlačila von z kútikov oči. A som bola len na začiatku.

Po náhodnom stretnutí Adama a Sáry v škole pre problémových sa začína tá etapa ich života, v ktorej obaja bojujú za to, čo je pre nich najdôležitejšie - o ich životy. Sára uteká z domu a hľadá útočisko všade možne, hlavne nech je ďaleko od jej rodiny a od Adama. Keď sa konečne narodí jej dcérka Mia, nepomôžem si a vyroním niekoľko sĺz. Naopak Adam sa nezapodieva takmer ničím iným iba hľadaním Sáry. Prečo sa ho toľko bojí? Odpoveď na túto otázku musí zistiť za každú cenu. A tak sa predierame stránkami na ktorých sa trápia a nevedia čo ďalej. Keď však konečne "objavia" jeden druhého bude to stáť za to. Po tom im ale na riešenie problémov veľa času neostane, pretože veľká katastrofa im už pomaly klope na dvere. Podarí sa im prežiť?

S postavami som nemala najmenší problém. I keď teda niektoré sa mi pozdávali viac a niektoré zas menej. Adam ako taký na mňa pôsobil celkom dobre. No, ehm celkom? No áno. Je to tým, že tá jeho výbušná povaha ma niekedy dosť štvala. Niekedy som naozaj nevedela čo si mám o ňom myslieť. Zato Sáru som si obľúbila hneď na začiatku. Bolo mi jej ľúto počas celého čítania a bude mi jej ľúto ešte aj dlho po tom. A malá Mia - zbožňujem to dieťa. Neviem ako to máte vy s deťmi ale ja som známa tým, že pokiaľ je to päť metrov odo mňa je to zlaté a chutné. Ale inak deti zatiaľ nie. Preto sa čudujem, že malá Mia sa v podstate stala mojou najobľúbenejšou postavou z celej knihy a hádam aj série celkovo. Chúďa, taká malá a už si musela toho toľko vytrpieť. S Adamovou babkou som tiež nemalá žiadny problém. Zlatá, stará tetuška ako vždy. S kým som ale určite mala problém bol Sárin otec. Objaviť sa tak na jednej strane tejto knihy dám ho ukrižovať. Vlastne ani to by som nemusela. Na konci ho stretne oveľa horší trest. Škoda len, že nie iba jeho.

Prvý diel tejto napínavej série som Vám vrelo odporúčala. Ani druhý diel sa bez toho nezaobíde. Kniha Vás napína až do samého konca a ja osobne som toho názoru, že sa nezaobídete bez vyronenia aspoň jednej slzy. Mne sa to podarilo hneď niekoľko krát. Takže nielen že je to napínavé, ale aj náramne dojímavé. A ak sa predsa len ešte neviete rozhodnúť, už len kvôli tomu koncu by som knihu vzala do ruky. Vravím Vám, toto je lepšie ako romanticko - katastrofický film.