18. října 2013 v 21:12 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Reset
Originálny názov: Reboot
Autorka knihy: Amy Tinterová
Počet strán: 384

Pred piatimi rokmi som zomrela. O 178 minút neskôr som vstala z mŕtvych. Ako reset som rýchlejšia. Som silnejšia. Poranenia sa mi hoja ľahko. Neplačem. Poslúcham rozkazy.
Aspoň zatiaľ.

Pred piatimi rokmi bola dvanásťročná Wren Connollyová trikrát zastrelená do pŕs. Po 178 minútach vstala z mŕtvych ako resetka: silnejšia, rýchlejšia, odolnejšia a bez emócií. Čím dlhšie sú totiž reseti mŕtvi, tým menej v nich zostáva po oživení ľudského. Wren 178 je najnebezpečnejší reset v Texaskej republike. Teraz vo svojich sedemnástich rokoch slúži v polovojenskej jednotke spoločnosti Klez (Korporácia pre ľudskú evolúciu a zaľudnenie).
Wren je ako skúsená bojovníčka poverená výcvikom nových resetov, ale jej posledný nováčik - Callum Reyes - je najhorší, akého kedy videla. Callum bol oživený 22 minút po svojej smrti, a tak prakticky zostal človekom. Má príliš pomalé reflexy a nepatričné ​​otázky a jeho nikdy nevädnúci úsmev vyvádza Wren z miery. Stále však zodpovedá za jeho výcvik. Keď Callum odmietne splniť rozkaz, dostane Wren poslednú šancu ho zrovnať - inak ho bude musieť zlikvidovať. Wren doteraz vždy poslúchla každý rozkaz a vie, že keď sa vzoprie, bude tiež zlikvidovaná. Ale zároveň sa nikdy necítila tak živá ako s Callumom ...

Amy Tintera je spisovateľkou YA románov. Vyrástla v Austine v Texase a vyštudovala Texas A & M University s titulom v odbore žurnalistiky. Po obdržaní magisterského titulu v odbore film na Emerson Colleges sa presťahovala do Los Angeles, kde zistila, že ju pracovať vo filmovom priemysle nebaví a vrátila sa k svojej prvej láske, písaniu.
Zdroj --> Databáze kníh

Obálka knihy je veľmi jednoduchá a celkom výstižná čo jej dodáva isté čaro. Okomentovať ju môžem len troma slovami - páči sa mi.

Wren mala len 12 rokov keď zomrela. Osudnými sa jej stali tri guľky, ktoré sa jej zavŕtali priamo do hrude. Smrť však nie je to, čo ju v skutočnosti postihlo. Po 178 minútach sa Wren prebudila v márnici a zistila, že sa z nej stala resetka. Je silnejšia, rýchlejšia, poranenia sa jej hoja ľahko a čo je ešte lepšie - Wren necíti smútok, pocit viny a už vôbec nie lásku. Jednoducho žiadne city. Alebo je to skôr horšie? Dokáže ju niečo, alebo dokonca niekto priviesť späť ku svojím citom?

Nápad? Za jedna!
Nápad, ktorý dostala autorka je podľa mňa skvelý. Zomrieť a znovu vstať z mŕtvych? Áno, také tu už bolo - akurát, že mi sa nevenujeme upírom. Autorka svoj nápad zrealizovala úplne inak. A čo z toho vzniklo? Reseti. Reset je človek, ktorý je oficiálne po smrti, ale prešiel akousi zmenou, ktorá ho priviedla znova k životu. Takýto reset je po "znovuzrodení" silnejší, rýchlejší, má lepšie reflexy a kopu ďalších výhod. Čo sa ale za výhodu až tak považovať nedá je, že čím dlhšie bol človek mŕtvi, tým menej prejavuje svoje city - teda ak mu nejaké ešte vôbec zostali. Viď prípad hlavnej hrdinky Wren. Wren bola mŕtva celých 178 minút a to ju pripravilo o značnú časť svojej ľudskosti. Ale aj tak, neprivítali by ste, keby ste sa po smrti znovu prebudili?

Akčný začiatok
Hneď na začiatku knihy som bola príjemne prekvapená. Príbehy väčšinou začínajú typickými obkecávačkami, ktoré nás oboznamujú s hlavnou postavou alebo prostredím, kde sa dej odohráva. Áno, aj tu sa nám na začiatku dostáva základných informácií, ale v (lepšej)akčnejšej forme. Je to práve hlavná postava, ktorá nás uvádza do obrazu a autorka, ktorá nám naordinovala prvú akciu, pri ktorej som sa nestačila čudovať - už pri prvých stranách som vedela, že si túto knihu zamilujem!

Dobré či zlé rozhodnutie?
Dej sa nám zamotáva už od začiatku. Tak ako Wren ani ja som sa nestačila čudovať nad niektorými situáciami, ktoré nastali. A už vôbec som sa neprestala čudovať nad osudným rozhodnutím hlavnej hrdinky (aj keď to bolo vlastne viac ako jasné). Neviem ako by som to presne opísala. Jednoducho - tak ako prekvapila sama seba, tak prekvapila aj mňa. Tým, že mala najvyššie číslo si ako "inštruktorka" mohla prvá vyberať nováčikov, ktorých mala vycvičiť. A ona si vždy vyberala toho, ktorý ma najvyššie číslo - presne ako ona. Tento krát to bolo ale úplne opačne. Vybrala si reseta s najnižším číslom - 22. Podarí sa jej nakoniec z neho urobiť poslušného reseta?

Ľahký priebeh čítania...
Aj napriek tomu, že sa toho v knihe deje tak veľa, nestalo si mi ani raz, že by som sa niekde stratila. Všetko sa dá ľahko pochopiť a stránky ubiehajú pomerne rýchlo. Jediné čo ma možno trochu prekvapilo je, že niektoré problémy dokázala Wren vyriešiť akosi prirýchlo. Ale nepokazilo to príbeh natoľko, aby som stratila chuť do čítania. Čítanie tejto knihy je pekným spríjemnením dňa.

A čo Lovestory?
Je pravda, že medzi hlavnou postavou a jej novým učňom to začne iskriť, ale rozhodne nie tak, ako by sme to čakali. Wren predsa nič necíti, no nie? Ako sa teda môže do niekoho zaľúbiť? Musím priznať, že to ako Callum časť po časti Wren obmäkčoval ma bavilo sledovať najviac. Nie je to ako keď sa dvaja ľudia stretnú a hŕ hneď si padnú do oka. Áno, Calluma síce od začiatku neopúšťal ten jeho uličnícky úsmev, no Wren sa ho snažila čo najdlhšie ignorovať. To jej moc nepomohlo, pretože Callumovi nakoniec aj tak podľahla. Som na ňu hrdá. Podarí sa jej ale Calluma nakoniec zachrániť pred eliminovaním?

Čo sa postáv celkovo týka, bolo ich tam pomerne dosť. Autorka vytvorila väčší okruh postáv, ktorý bez pochyby zapadal do príbehu ako uliaty. So žiadnou postavou som nemala ani ten najmenší problém. Dokonca si dovolím tvrdiť, že Wren sa mi páči zo všetkých hlavných hrdiniek najviac. Doteraz som sa ešte nestretla s podobným typom postavy a bola to príjemná zmena. Určite sa u mňa v rebríčku najlepších knižných hrdiniek posunula na vysoké miesto. A čo Callum? Ach ... jeho si nezamilovať je hriech. To ako nám autorka opisovala jeho úsmevy - akoby som ho videla na vlastné oči. Vedľajších postav tam bolo hodne a každú som si svojím spôsobom obľúbila. Najviac mi však prišlo ľúto Wreninen spolubývajúcej. Eh, dúfala som, že to s ňou dopadne dobre. Ehm, ehm ... a záporná strana? Bez tej sa dobrá kniha nezaobíde. Trest ich neminie! Dúfajme ...

Knihu odporúčam prečítať každému. Som toho názoru, že málokto by po prečítaní knihy ľutoval, že ju vôbec chytil do rúk. Tento príbeh Vás nie len že bude baviť, ale budete aj príjemne prekvapení. Ja osobne som sa na knihu tak vrhla, že som ju mala prečítanú za necelé dva dni. Keď raz začnete čítať, budete chcieť vedieť, ako to dopadne a nepustíte knihu z ruky. Wren si jednoducho obľúbite, nehovoriac o Callumovi. Ja dávam knihe plný počet hviezdičiek a keďže autorka by mala napísať aj pokračovanie, už teraz sa veľmi teším. Uvidíme, ako to nakoniec s resetmi dopadne.
| Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Egmont ČR. |