3. srpna 2013 v 21:36 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: 0.4 Soumrak civilizace
Autor knihy: Mike Lancaster
Počet strán: 180
Jazyk: český, anglický ...
Vydalo vydavateľstvo:Egmont ČR

"Volám sa Kyle Straker a už neexistujem."

"Volám sa Kyle Straker a už neexistujem." Tak začína príbeh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofónových páskach. Môžete si myslieť, že tie pásky sú nejaký nepodarený vtip. Ale možno sú dokladom histórie minulého sveta. Ale ak tie pásky hovoria pravdu, potom to znamená, že všetko, čo si myslíme, že vieme, je lož. A keď je všetko lož, myslíme tým aj seba? Nahrajte sa späť do sveta novej generácie!

Narodil sa v Huntingdon, Cambs, je ženatý so svojou detskou láskou a je majiteľom veľmi veľa zvierat.
Dáva prednosť DC Comics pred Marvelom, káve pred čajom, Star Treku pred Star Wars, kravám pred hamburgermi, Čeľusťami pred Občanom Kanom, bielemu vínu pred červeným, punku pred funkom, Doctorovi Who pred Doktorom Živago, Ghibli pred Disneym, knihám pred e -knihami.

Obálka na mňa pôsobí veľmi zaujímavo a tiež tak trochu strašidelne. Tá ruka s vláknami vyzerá úžasne. Dokonale ladí s odtieňom farby, ktorý má obálka. Je úplne jednoduchá a bezchybná. Naozaj si neviem predstaviť, že by mala vyzerať nejako inak.

... je to zapnuté?
Zkouška mikrofonu.
Raz, dva, tři...

Takto začína príbeh, ktorý nám prostredníctvom magnetofónových pások rozpráva Kyle Straker - chlapec, ktorý chcel, aby sme nezabudli.

Táto kniha obsahuje necelých 170 strán, no ukrýva v sebe príbeh neobyčajných rozmerov. Ukrýva - výraz, ktorý vlastne ani nie je tým, ktorý knihu vystihuje. Práve naopak. Kniha má za úlohu odkryť rúško tajomstva, ktoré sprevádza príbeh 0.4-iek. Pýtate sa: Čo to vlastne je tá 0.4-ka? 0.4-ka predstavuje nemalé množstvo ľudskej populácie, ktoré bolo doslova vymazané z našich životov. Ide o ľudí, ktorých jediným želaním bolo, aby neupadli do zabudnutia. Aby sme MY - nová generácia na nich nezabudli. A práve táto kniha je dôkazom toho, že sme nezabudli.

Magnetofónové pásky na ktorých bol zachytený príbeh Kylea Strakera sa našli len pred niekoľkými rokmi v dedine Millgrove v Cambridgeshire. Pásky nám prezrádzajú tajomstvo, ktoré niekoľko rokov ležalo bez povšimnutia v starom dome pod schodmi.

Když nám Danny Birnie řekl, že zhypnotizoval svou sestru, všichni jsme si mysleli, že se zbláznil. Nebo že lže. Nebo obojí.

Týmito slovami nám začína objasňovať situáciu Kyle, ktorý sa stal súčasťou niečoho, čo Vám bude zamestnávať Vašu myseľ ešte dlho po tom, čo knihu dočítate.
Kyle je obyčajný chlapec, ktorý žije obyčajný život. Jeho rodičia prežívajú manželskú krízu, jeho brat je neznesiteľný, jeho bývala priateľka chodí s jeho kamarátom a jeho najlepší kamarát si myslí, že dokáže niekoho zhypnotizovať. A práve táto Dannyho zručnosť zmení Kyleovi život. V dedinke Millgrove je práve čas, kedy sa (ako každoročne) usporadúva talentová súťaž. Samotný Kyle so súťažou nemá moc dobré skúsenosti, no Danny sa nenechá odradiť a svoju nevšednú zručnosť chce všetkým predviesť. Počas svojho vystúpenia Danny vyzýva štyroch dobrovoľníkov, ktorý sa majú nechať zhypnotizovať. Na pódium sa však nikto nehlási a tak aby nenastala trápna chvíľa, prihlási sa Kyle. Okrem neho sa prihlási aj jeho bývala priateľka Lilly a Kyle už vtedy začne ľutovať, že vôbec zdvihol ruku. To však ešte netuší, čo ho vôbec čaká. Keď sa nájdu posledný dvaja dobrovoľníci - pán Peterson a pani O´Donnelová, šou sa môže začať. Na začiatku diania som si myslela, že z toho bude nakoniec len nejaký vtip, no ukázalo sa, že Dannyho "schopnosti" všetci podcenili - aj ja. Danny totiž túto štvoricu dobrovoľníkov naozaj zhypnotizuje. V dobe, počas ktorej dobrovoľníci nevnímali sa ale niečo zmenilo a po ich prebudení zisťujú, že niečo nie je v poriadku. Ľudstvo bolo upgradované a naši hrdinovia svoju šancu akosi prešvihli. Sledovať ako sa vyvíja situácia, v ktorej sa ocitli ma strašne bavilo a čo je ešte lepšie, miestami som mala pocit, akoby sa to skutočne stalo. Kniha Vás prinúti zamyslieť sa nad mnohými vecami už na začiatku čítania, čo je podľa mňa veľké plus. Pri mnohých knihách väčšinou čakáme, kedy sa prevlečieme cez nudné začiatky, no tu tomu tak nebolo ani na malý okamih. Pri otočení každej strany som túžila vedieť čo sa v skutočnosti deje a z akého dôvodu sa to stalo. A nakoniec prišlo veľké odhalenie. Až keď som knihu dočítala a odložila uvedomila som si, že na mňa pôsobila veľmi emotívne. Prečítala som už mnoho kníh, no ani jedna na mňa nezapôsobila tak, ako táto. Pomyslenie na to, aké by to bolo, keby sa niečo také skutočne odohralo je odpudzujúce, no zároveň Vás to láka. Ktorú variantu si zvolíte je už len na Vás.

Kyle je chlapec ku ktorému som si dlho cestu hľadať nemusela. Už na začiatku som si ho veľmi obľúbila. Aj preto mi bolo tak veľmi ľúto toho, ako dopadol. Okrem Kylea sa však stretávame aj s ďalšími postavami, ktoré v príbehu zohrávali podstatnú úlohu. Lilly, ktorú som si akoby zázrakom obľúbila. Na začiatku na mňa pôsobila trochu povrchne a to sa mi naozaj nepáčilo. No kto ma najviac prekvapil bol pán Peterson. Na začiatku príbehu sa úplne zrútil a keď to už vyzeralo tak, že je hodný toho, aby ho zavreli na psychiatriu on sa akoby lusknutím prsta uvedomil. Z pomätenca sa stal muž, ktorý dokázal rozumne uvažovať. To mi stále nehralo do karát. Na druhej strane pani O´Donnelová na mňa už od začiatku pôsobila milo a hlavne sebavedomo. No a potom tu je náš hypnotizér Danny, ktorého som nedokázala pochopiť počas čítania a nechápem ho ani teraz. Keď sme sa počas čítania dostali do časti, kde došlo k veľkému vysvetleniu, Danny na mňa pôsobil akoby bol vyšinutý. Z neviniatka taký mudrlant, tss ...

Kniha je podľa mňa tým pravých orechovým pre každého. Nezáleží na tom, aký žáner obľubujete a už vôbec nie na tom či vôbec čítate, alebo nie. Som toho názoru, že tento príbeh dokáže zaujať aj tých, ktorí knihy nemajú moc v láske. Tento príbeh nie je žiadna love story. Je to príbeh o tom, ako sa svet dokáže zmeniť behom jednej sekundy, a ako sa s tým dokáže ľudská rasa vysporiadať.

| Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Egmont ČR |