8. srpna 2013 v 22:24 | Marry |  Recenzie

Originálny názov: Cinder
Séria: Měsíční kroniky
Autorka knihy: Merissa Meyerová
Počet strán: 400
Jazyk: český, anglický ...
Vydalo vydavateľstvo:Egmont ČR

Šestnásťročnú Cinder považuje väčšina ľudskej spoločnosti za nepodarenú chybu techniky a jej macocha za neúnosné bremeno. Byť kyborg ale má aj svoje výhody - mozgové rozhranie poskytuje Cinder nevšednú schopnosť opravovať veci (roboty, vznášadlá, svoje vlastné nefungujúce súčiastky), vďaka čomu sa stane najvyhlásenejšou mechaničkou v Novom Pekingu. Práve táto povesť privedie k jej stánku princa Kaia, ktorý potrebuje pred výročným bálom opraviť pokazeného androida. Princ opravu zo srandy nazve otázkou národnej bezpečnosti, ale Cinder má podozrenie, že vec je oveľa vážnejšia, než jej je princ ochotný prezradiť.
Cinder túži urobiť na princa čo najlepší dojem, ale so všetkými plánmi je koniec, keď sa jej mladšia nevlastná sestra a jediná ľudská priateľka nakazí smrteľným morom, ktorý sužuje Zem už celé desaťročia. Macocha obviní z dcérinej choroby Cinder a ponúkne jej telo pre výskum moru, čo je "pocta", ktorú doteraz nikto neprežil.
Ale netrvá dlho a vedci zistia, že ich nové pokusné morča je zvláštne. Chirurgovia, ktorí premenili Cinder v kyborga, niečo skrývali. Niečo cenného.
Niečo, kvôli čomu sú niektorí ľudia ochotní zabíjať ...

--> Zdroj

Ani výraz dokonalá nedokáže poriadne vystihnúť túto obálku. Keď som obálku uvidela po prvý krát, bolo to ako láska na prvý pohľad. Krajšiu som jakživ nevidela.

Príbeh o Popoluške snáď pozná každý. Popoluška - chudobné dievča, ktoré stretáva bohatého princa a v jeden večer prichádza v krásnom kočiari na bál. Presne o tomto je aj táto kniha. No dobre, až tak presne zasa nie. Miesto svetoznámej Popolušky zaberá mechanička Cinder, ktorá je zhodou okolností taktiež kyborg a miesto kočiaru s krásnym konským pohonom je staré benzínové auto. A len tak pre zaujímavosť, dej sa odohráva v Novom Pekingu po skončení štvrtej svetovej vojny. Áno, je to budúcnosť. Hovoríte si, že toto nemôže v žiadnom prípade fungovať? Mýlite sa! Je to čierne na bielom a je mi cťou napísať, že to NEMÁ ŽIADNU CHYBU!

Príbeh o Cinder začína tým, že k jej stánku na trhovisku prichádza samotný princ. Ona je totižto široko ďaleko známa mechanička a keď sa princovi pokazí svoj android neváha a vyhľadá ju. Jeho android však nie je len tak obyčajný. Zistil niečo o čom sa nikomu ani nesnívalo. Bohužiaľ ani princ ešte nemal to potešenie aby zistil, čo sa jeho android vlastne dozvedel. A tak v snahe získať informácie vkladá svojho androida do rúk Cinder. Medzi nimi dvoma však preskočila akási iskra, ktorá ich núti navzájom na seba myslieť. Princ myslí na dievča, ktoré síce je iba obyčajnou mechaničkou, no ktoré ho naozaj veľmi zaujalo. Princ samozrejme neváha a pozve ju na ples. Cinder to však tak ružovo nevidí. Nielenže je obyčajnou mechaničkou, ale jej život je poznamenaný aj tým, že je kyborg. Dve končatiny z ocele či kovu sú síce neprehliadnuteľné, no pred princom túto skutočnosť istú dobu dokáže skrývať. Aby toho v jej živote nebolo dosť, jej nevlastnú najmladšiu sestru zabije choroba, na ktorú sa nedarí nájsť liek. Cinder to veľmi bolí, pretože jej sestra - Pivoňka bola jej jedinou ľudskou kamarátkou. Bolo mi jej veľmi ľúto. Pivoňka mi prirástla k srdcu a preto bolo dosť ťažké sledovať ako umiera. Skutočnosť bola taká, že som do poslednej chvíle verila, že nájdu liek. Aj keby to malo byť na poslednú chvíľu. Lenže nenašli. Adri - Cinderinu nevlastnú matku (ak sa to tak vôbec dá nazvať) to ale nejako extra neobmäkčilo. Práve naopak. Rozhodla sa, že Cinder odovzdá na výskum, ktorý sa venuje hľadaniu lieku práve na túto nevyliečiteľnú chorobu. Veci by sa nemali až tak zle, keby na výskum nevyberali výlučne kyborgov. A čo je horšie, každý kto výskum podstúpil zomrel. Cinder však ani náhodou nemá v pláne zomrieť. Bohužiaľ, presvedčiť Adri sa jej nedarí a šanca na útek je priveľmi nízka. Cinder sa ale nevzdáva a naďalej bojuje. To ale ešte nevie o tom, že dostať sa na výskum pre ňu znamená novú nádej. Na začiatku recenzie ste vnímali jasné krivky Popolušky, ale toto sa Vám už také známe nezdá, však? Dá sa povedať, že kniha naozaj vznikla podľa Popolušky, no faktom je, že sa jej nepodobá takmer vôbec (až na niekoľko detailov samozrejme). A to je podľa mňa úžasne. Počas čítania som totižto mala pocit akoby som vedela čo sa stane. Akoby som to už jednoducho čakala. No ani raz sa moje "predtuchy" nevyplnili. Zakaždým sa stalo niečo úplne iné. Niečo, čo Cinder a Popolušku v mnohých bodoch odlišuje. Už len z tohto dôvodu je táto kniha úžasná. Kto je v skutočnosti Cinder? Prečo sa z nej stal kyborg? Dokáže takúto skutočnosť princ prijať? A podarí sa nakoniec nájsť liek na zákernú chorobu, ktorá každý deň berie ľuďom životy? Kniha Vám ponúka odpovede na všetky otázky. Neváhajte a ponorte sa do života novodobej Popolušky.

Mladá Cinder je neskutočná. Mala som ju rada už od prvej chvíle. To ako na všetko reagovala, ako vnímala svoje okolie, všetko čo urobila - ani raz som necítila potrebu nesúhlasiť s ňou. Za to Adri - jej macocha, tú som teda z duše nenávidela. Bola taká nepredvídateľná. Zakaždým urobila niečo, čo ma prekvapilo. A hlavne niečo, čo vždy ublížilo Cinder. No nie len ona s ňou nesúhlasila. Aj jej vlastná dcéra Pivoňka vedela, že nie je tou najlepšou matkou pod slnkom. Pivoňka bola úžasná. Mala som ju veľmi rada. Je to typ sestričky, ktorú chcete mať doma a stále by ste ju iba rozmaznávali. Prečo musela zomrieť práve ona? Ach jaj... A potom je tu ešte niekto kto stojí za zmienku. Princ! On je jednoducho očarujúci - ako každý normálny princ, no nie? Ani on však nemal nič ľahké. A už vôbec nie, keď do jeho krajiny prišla zlá kráľovná Levana. Tú som dokonca niekedy nenávidela viac ako Adri. A to je už čo povedať. Každopádne s postavami som spokojná. Autorka nekládla medze fantázií a to sa v príbehu naozaj veľmi odzrkadlilo - aj pri postavách. Všetky boli dokonale prepojené. Každý mal s každým niečo spoločné. Vládla tu skvelá harmónia.

Knihu odporúčam každému. Naozaj každému. Každý si tam nájde niečo, kvôli čomu neodolá a bude knihu čítať ďalej. Je to nádherný príbeh. Autorka v ňom využila prvky budúcnosti, ktoré spojila s tým, čo už poznáme. A vznikla z toho okúzľujúca kniha. Klaniam sa autorke. Rozhodne sa u mňa zaradila medzi tie najlepšie, nehovoriac o samotnej knihe. Keby som mala rebríček najlepších kníh, ktoré som prečítala, rozhodne by sa umiestnila na prvých priečkach.
| Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Egmont ČR |