Recenzia: Andrea Cremerová - Nočný tieň

27. června 2013 v 17:22 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Nočný tieň
Originálny názov: Night Shade
Autorka knihy: Andrea Cremerová
Počet strán: 400

Magický svet, ktorý vo svojom románe vytvorila americká autorka Andrea Cremerová, je krásny, ale aj nebezpečný. Má nemenné, prísne zákony a život sa odnepamäti riadi podľa nich. Dobro a zlo však zvádzajú nikdy sa nekončiaci boj. Ale čo ak sa svet Strážcov, bájnych bytostí, napoly ľudí, napoly vlkov, prepletie s osudmi obyčajných ľudí?
Keď sedemnásťročná stredoškoláčka Calla nájde v horách ťažko zraneného chlapca, ešte netuší, ako dramaticky sa zmení jej doterajší život, odohrávajúci sa vo dvoch podobách - zvieracej a ľudskej. Mladého dobrodruha Shaya zachráni pred istou smrťou a poruší tak zákony vlastného spoločenstva. Shay je nielen výzvou pre jej srdce zadané nádejnému budúcemu vodcovi spriatelenej svorky vlkolakov, ale aj veľkou záhadou. Ako jediný človek sa z neznámych dôvodov teší privilegovanému postaveniu a ochrane oboch svoriek, čo sa majú v krátkom čase spojiť sobášom Cally a Rena. Iba najbližšia priateľka Bryn a brat Ansel aj vďaka vzájomne sa rozvíjajúcemu ľúbostnému vzťahu šípia, čo sa odohráva v Callinom vnútri a prečo sa jej postoj k prísnym zásadám Ochrancov a Strážcov začína meniť. Callina napínavá výprava do zakázanej jaskyne, kde sa skrýva jeden z kľúčov poznania jej vlastnej minulosti, a krvavý rituál ako súčasť nadchádzajúceho sobášneho obradu prinášajú rozuzlenie, čo odstráni všetky pochybnosti. Calla si musí vybrať...

Rozhodne sa počúvnuť hlas svojho srdca a riskovať, že stratí všetko? Obetuje hoci aj život pre zakázanú lásku, alebo sa radšej podriadi predurčenému osudu?

Ukážka z knihy:
Shayova stolička sa váľala po zemi a Ren pritískal Shaya k lavici. Nepočula som, čo mu vraví, videla som len, že rýchlo pohybuje perami. Dvaja študenti, čo pracovali so Shayom, sa krčili pri zemi, len aby si ich Ren nevšimol. S rovnakou hrôzou však hľadeli aj na Shaya; všimli si jeho silu a vycítili nebezpečné zviera, čo sa v ňom skrývalo. Pochopili. Ak niečo rýchlo neurobím, čoskoro pochopia aj ostatní. Slečna Forisová stála pri katedre, stuhnutá od strachu. Rukou si zakrývala ústa a vypliešťala oči na bojisko uprostred laboratória. Z triedy vybehlo niekoľko študentov. Ochrancovia si vymieňali ustarostené pohľady, nakláňali sa ponad lavice a niečo si šepkali. Rozbehla som sa k Shayovej lavici. Keď som si uvedomila, ako málo chýba, aby sa Ren celkom prestal ovládať, vyrazilo mi dych. Tmavosivý vlk sa okolo neho vznášal ako aura.

Andrea Cremerová strávila detstvo snívaním s otvorenými očami a prechádzkami po lesoch a brehoch jazier v severnom Wisconsine. V súčastnosti žije v Minnesote, za svoj skutočný domov však považuje skôr oblasť Kanadského štítu.
Andreu vždy lákalo písanie, no len nedávno sa mu začala venovať profesionálne. Ak práve nepíše, vyučuje históriu na liberálnej vysokej škole umenia v St. Paule. Ak si nájde trochu voľného času, túla sa v prírode, ktorú miluje, a spolu s manželom vymýšľa mená šteniatkam.

Obálka knihy je podľa mňa veľmi pekná. Neviem síce či ju dostatočne vystihuje, no určite by som ju nemenila. Je to typ obálky, ktorý Vás zaujme už na prvý pohľad, no a u mňa patrí medzi tie najobľúbenejšie.

Calla je dievča, ktorému by sa nejedna z nás chcela podobať. Nehovoriac o živote, aký vedie. Zamieňať ľudský podobu za vlčiu kedy sa Vám zachce, no kto by niečo také nechcel? Nie všetko je však také ružové ako sa zdá. Obzvlášť, keď do Callynho života vstúpi obyčajný človek, ktorý zas až taký obyčajný nie je. Schay je chlapec, ktorého Calla našla vysoko v horách - napoly živého, napoly mŕtveho. Po tom, ako sa zbavila veľkého grizlyho musí urobiť veľké rozhodnutie. To však ešte zďaleka netuší, čo všetko ju bude záchrana - pre ňu neznámeho chlapca stáť.
Neviem ako by som sa na jej mieste zachovala ja, no poviem Vám, som rada, že mu zachránila život. Veď o čom by potom bol tento príbeh? Calla od doby, čo zachránila Shaya nemá už nič ľahké. A presne tak to platí aj pre nás. Alebo platilo len pre mňa? Nie raz sa stalo, že mi tlak vyskočil na bod infarktu. Čítanie tohto príbehu totiž je kolísavé. Raz je všetko takmer v najlepšom poriadku a potom nastane taký zvrat, že by Vás to ani vo sne nenapadlo. A to je podľa mňa veľké plus. Pri tejto knihe sa totižto už od začiatku nenudíte. Vždy sa niečo deje a stupňuje, až si myslíte, že to snáď ani nemôže dopadnúť dobre. Ale nakoniec dopadne. Aj keď nie až tak dobre, ako by sme si to možno predstavovali. Láska Cally k Shayovi síce rastie stále viac a viac, ale čo Ren? Poviem Vám, nie raz mi ho bolo ľúto, no takmer vždy som čakala, kedy sa v tomto trojuholníku niečo zomelie. Priznávam, niekedy som sa tak smiala, až mi slzy tiekli. Ale niekedy to bohužiaľ nebolo len od smiechu. Toto je prvá a jediná kniha vôbec, ktorá ma dokázala naozaj dotlačiť k slzám. Milujem všetko a všetkých v tejto knihe. Inak to ani nemôžem vyjadriť.

Ako som už napísala, Calla je úžasné dievča. Obľúbila som si ju hneď po prvých stranách. Je vtipná, rozhodná (ako kedy) a určite bojuje za spravodlivosť. No dobre, utiecť svojmu zvodnému snúbencovi Renovi nie je dvakrát spravodlivé, ale všetko má svoj dôvod. Dôvod? Áno! Jedným slovom Shay. Po tom ako nám autorka oboch predstavila sa ani nečudujem, že sa Calla najskôr nevedela rozhodnúť. A keď sme už pri tej autorke - do knihy nám vložila hneď toľko postáv, že som sa čudovala, ako je možné, že v tom nemám žiadny guláš? Všetko tak dokonale sedelo, až ma to niekedy nútilo premýšľať. Klaniam sa!

Milujem! Milujem! Milujem! A ešte milión krát milujem! Kto túto knihu ešte nečítal, robí naozaj veľkúúú chybu. Príbeh Cally a Shaya Vás tak pohltí, že jednoducho neviete pred tou knihou nijako utiecť (alebo skôr nechcete). Keď začnete čítať tento zábavný, napínavý príbeh plný lásky, priateľstva a bolesti zároveň, nebudete sa od neho vedieť odtrhnúť. To Vám vravím ja, a keď tak nie je nech sa pod zem prepadnem. Nezostáva mi nič iné ako knihu obodovať plným počtom. Hodnotiť iným ako plným počtom by som si nikdy nedovolila...