Recenzia: Carrie Ryan - Les kostí

24. května 2013 v 17:30 | Marry |  Recenzie
Názov knihy: Les kostí
Autorka knihy: Carrie Ryan
Počet strán: 300
Jazyk: český, slovenský, anglický...

Mary žije v uzavretej kolónii, kde sa svet riadi jednoduchými pravidlami Sesterstva, Obyvatelia kolónie sa nesmú približovať k plotu, za ktorým je Les kostí. Žijú v ňom znesvätení, ktorí uhryznutím premenia človeka na chodiacu mŕtvolu. Jedno ráno, počas týždňa zásnub a sobášov, je kolónia napadnutá znesvätenými a Mary nachádza jediné útočisko na zakázanom chodníku, ktorý vedie hlboko do Lesa kostí. Mary sa spolu s bratom Jedom, so snúbencom Harrym, ktorého jej vybralo Sesterstvo, aj so životnou láskou Travisom vydajú opustenými chodníkmi nebezpečného lesa hľadať nový život, lepší svet, oceán.

"Les kostí má koniec a za ním je niečo iné. Existuje niečo viac ako svet, ktorý poznáme. Musíme pokračovať, musíme sa dostať tam..."

Carrie Ryan je úspešná americká autorka troch kníh o zombie apokalypse. Narodila sa a vyrástla v Greenville v Južnej Karolíne. Carrie je absolventka Williams College a Duke University School of Law. Žije so svojim manželom, dvoma tučnými mačkami a jedným Veľkým šteňaťom v Charlotte v severnej Karolíne.

K obálke tejto knihy jednoducho nemám čo vytknúť. Všetko je tak, ako má byť. Presne podľa mojich predstáv.

Už keď som si knihu kupovala vedela som, že zombie hrajú v príbehu veľkú rolu. Ale ani zďaleka by ma nenapadlo, že príbeh skončí tak, ako skončil. Postava Mary si ma hneď získala, a to vďaka tomu ako sa správala a aj ako premýšľala. Jej myšlienky ma vždy veľmi zaujali. Kniha je hneď od začiatku veľmi pútavá a plná myšlienok, ktoré Vás nútia knihu nepúšťať z ruky.
Ako v každej knihe ani tu nechýba láska - či skôr zamilovaný štvoruholník? Mary je zaľúbená do Travisa, no zároveň má rada aj jeho brata Harryho. Jej najlepšia kamarátka je snúbenica Travisa, ale zároveň ľúbi Harryho. Na začiatku som si hovorila "bože to bude komplikované". V skutočnosti to ale vôbec nebolo také domotané, ako sa zdalo. I keď miestami som naozaj nevedela, čo si už mám myslieť. V určitých častiach my Mary prišla veľmi nerozhodná a čiastočne sa správala ako rozmaznané decko, ktoré za každú cenu musí dostať to, čo chce - aj keby to malo znamenať životy iných (čo sa vlastne aj naplní). Sen s ktorým nás hlavná postava už od začiatku príbehu zoznamuje sa volá Oceán. Toto je podľa Mary jediné miesto, ktoré znesvätený nenarušili. Avšak, sen založený na príbehoch nemusí byť taký, ako si myslela. A ani nie je. To, že Mary prahne po oceáne stále viac a viac je fakt. Ale keď ich kolóniu nakoniec narušia znesvätený osud preživších ľudí sa začína napĺňať. Akurát že smrťou. Jediná Mary je iného názoru - zas a znova. Keď už niet úkrytu, kde by sa mohla aj s jej nastávajúcim schovať volí poslednú možnosť - chodník! A práve vďaka nemu môžeme sledovať, ako s vyvíja vzťah medzi dvoma mladými mužmi a hlavnou postavou. Okrem nich nájdu útočisko na chodníku aj jej najlepšia kamarátka, ktorá zobrala pod ochranné krídla chlapčeka z kolónie, ktorý žije asi iba zázrakom, Maryn brat Jed a jeho žena. Ku podivu sa celkom dlhú časť príbehu vlečie aj pes Argos, ktorý je svadobný dar od Harryho pre Mary. Naozaj dojímavé. Ale dojímavejšie veci ešte len prídu. Skutočnosť, že Jedova tehotná manželka zomrie takmer na začiatku toho, ako sa dostali na chodník ma moc neprekvapila, ale aj tak mi to bolo ľúto. No keď nakoniec zomiera samotný Travis, to už akosi nezvládam. To, ako sa obetuje pre ostatných je jedna vec, ale to, ako nám autorka zavesí na nos ešte aj skutočnosť, že Travis bol nakazený už nejaký ten čas, to ma už fakt doráža. Neskutočné. Obdivujem Mary, že sa úplne nezrútila hneď na mieste. A obzvlášť obdivujem gesto, ktorým ukončila Travisov život raz a navždy.

Keď si však človek myslí, že už nič horšie nemôže byť, opak je skutočnosťou. Samotný koniec príbehu je podľa môjho názoru viac než šokujúci. Mala som to očakávať, asi to bolo hneď jasné. Ale pri čítaní tejto knihy, pri otočení každej strany máte vždy nejakú nádej. Ani vo sne by mi nenapadalo, že Mary nakoniec opustí chodník a prejde poslednou bránou smerom, o ktorom si myslí, že sa ním dostane k oceánu. Áno, Mary sa nakoniec splní jej sen, no cena ktorou zaň zaplatí je maximálna. Všetci, ktorý na začiatku prežili sú mŕtvy. Bez výnimky. Teda ak neberieme do úvahy Harryho, Beth, Jacoba a Argosa o ktorých sme nepočuli, odkedy Mary opustila chodník. No po konci knihy, ktorý sa nám dostal je asi viac než pravdepodobné čo sa s nimi stalo - či stane? No aspoň že Mary naplnila svoj sen, nie? I keď, ja byť na jej mieste cítim sa veľmi previnilo. To je však už iba vec názoru.

Za postavy musím autorku veľmi pochváliť. Najmä to, ako nás zasvätila do života Jedovej ženy, ktorú zlikvidovala takmer na začiatku celej katastrofy. Trocha drámy hneď na úvod. Travis, Harry a Mary - nič lepšie si tu ani neviem predstaviť. No a ten chutný hafánek Argos to len osviežil. Jediné čo ma trochu nebavilo bol asi Jacob. Niekedy mi ale naozaj prišiel nudný a navyše. Akosi od veci. Byť po mojom, dávno ho hodím znesväteným ako predkrm (no dobre, zas iba vec názoru). Čo musím ale pripomenúť je postava Gabrielle, ktorá sa medzi živými síce nezdržala dlho, no napriek tomu ma naozaj zaujala. Obľúbila som si ju a to sme si o nej mali možnosť prečítať asi 3 strany? Ani to hádam nie. Apropo, vo chvíli, keď som zistila, že za zničenie kolónie môže ona by som jej najradšej dala motykou po hlave.

Napriek všetkému zlému čo autorka hlavnej hrdinke spôsobila, si neviem predstaviť lepší koniec. Tak fajn, priznávam, že pri tejto vete som sa nahlas zasmiala. Jasné, že si to viem predstaviť inak. A aj som si to predstavovala - už od začiatku. Až do poslednej strany som dúfala, že prežije ešte aspoň jeden človek vrátane Mary. Aspoň ten Jad, keď už sa rozhodol držať zo sestrou až do konca. Ale márne. Jeho miesto nakoniec zaujal niekto, o kom vieme len dve veci - býva v majáku na kraji oceánu a jeho úlohou je odsekávať znesväteným, ktorých vyplavia vlny na breh hlavy a potom ich zhrabovať naspäť do oceánu. Naozaj zaujímavý job. No, až teraz si uvedomujem, že môžeme byť vďačný, že autorka nechala prežiť aspoň Mary. I keď, bez nej by nám predsa jej príbeh nemal kto prerozprávať. No nie? Kniha je veľmi dobrá a skutočnosť, že by som jej mala dať 5 hviezdičiek ma teší. No fakt, že prežila len Mary, kvôli ktorej všetci zomreli mi nedovolí dať knihe plný počet. To je jediný dôvod toho, že dostáva 4 hviezdičky.