Recenzia: Beth Revisová - Naprieč vesmírom

10. května 2013 v 17:46 | Marry |  Recenzie
Názov knnihy: Naprieč vesmírom
Anglický názov: Across the Universe
Autor knihy: Beth Revisová
Počet strán: 256
Vydavateľstvo: Ikar

AMY sa spolu s rodičmi dá zamraziť a naložiť na vesmírnu loď Pamodaj. Opustí svojho priateľa, kamarátov a všetkých blízkych, aby sa mohla zúčastniť na misii Archa. Podľa plánu sa majú všetci zmrazení prebudiť o tristo rokov na novej planéte v súhvezdí Kentaura. Alebo o tristojeden rokov? Tak či onak, päťdesiat rokov pred plánovaným pristátím sa kryokomora číslo 42 za nevyjasnených okolností otvorí a Amy sa prebudí v roztopenej kryokvapaline. Niekto sa ju pokúsil zabiť!
Amy sa stáva súčasťou malého sveta, v ktorom fungujú veľmi zvláštne pravidlá. Viac
ako dve tisícky pasažierov lode Pamodaj sa vo všetkom podriaďujú obávanému tyranovi Najstaršiemu. Starší, Najstaršieho neposlušný nástupca a Amin rovesník, sa usiluje získať jej srdce a popritom sa učí,
ako sa má správať, keď jedného dňa prevezme vládu na lodi. Amy mu chce veriť. Ale môže sa spoľahnúť na chlapca, ktorý nikdy nevytiahol päty spomedzi tesných kovových stien vesmírnej lode? Je si istá iba jedným: spolu so Starším musí odhaliť skryté tajomstvá lode, skôr než sa ten, kto ju rozmrazil, pokúsi o ďalšie vraždy.

Žije s manželom a so psom v malom mestečku v USA v štáte Severná Karolína. Inšpiráciu pri písaní románov čerpá najmä z pohľadu na hviezdnu oblohu. Naprieč vesmírom je jej debut. Bloguje na stránke bethrevis.com.

Tak tu sa nedá nič vytknúť! Obálka je krásna z každého uhla pohľadu. Úplne vystihuje knihu a to je dobrý bod. Obálka je urobená zaujímavým štýlom, ktorý robí knihu neprehliadnuteľnou. Jednoducho dokonalá...

Ako o väčšine kníh aj o tejto som sa dozvedela prostredníctvom internetu. Na začiatku skúmania knihy som si nebola celkom istá, či takýto druh knihy bude niečím zaujímavým. Musím priznať, že do kúpy tejto knihy ma nakoniec donútila zľava v kníhkupectve a to som váhala ešte aj pri tom. Vesmírne príbehy zväčša nie sú mojou šálkou čaju nehovoriac o štýle písania, ktorý si autorka zvolila. Nakoniec som ale tých pár euríčok obetovala a teraz môžem s úsmevom na tvári poznamenať, že nie zbytočne. Práve naopak! Kniha ma prekvapila až tak, že som sa od nej nedokázala odtrhnúť.
Na začiatku čítania som mala zmiešané pocity a to hlavne z štýlu písania. Autorka síce zvolila pri písaní prvú osobu (čo je mne veľmi blízke), no to ako sa raz vyjadrovala Amy a raz Starší ma trochu zaskočilo. S niečím takým som sa stretla prvý krát a prišlo mi to trochu čudné. Po niekoľkých stranách som si to už ale vôbec neuvedomovala a brala som to ako samozrejmosť. Bez toho by sa kniha jednoducho nezaobišla. Až počas čítania som si totiž uvedomila, že autorka urobila veľmi dobre keď použila takýto postup. Čítať ako jednu situáciu vnímajú dvaja ľudia, čiže z dvoch pohľadov bolo viac než originálne. Palec hore!
Čo sa týka deja - to bola tiež jedna z vecí, ktorými som si nebola dva krát istá. Názor som ale zmenila hneď po prvých troch stranách. Autorkine vyjadrovania ma tak zaujalo, že som miestami mala pocit, akoby som tam bola. Nádherne napísane. Počas čítania sa odohráva niekoľko zaujímavých udalostí a to hneď od začiatku. Od toho, ako chuderku Amy vkladajú do boxu až po náhly zvrat na konci knihy.

78. Starší
"To ja som ťa odpojil."

Toto bola vec, ktorá ma šokovala najviac zo všetkého. Keď vám v knihe zostáva už len pár strán do konca a vy si už myslíte, že je po všetkom, vtedy príde toto. Čakala som hocičo, ale to, že za prebudením Amy bude práve Staší rozhodne nie. To len potvrdilo, že moje teórie o knihe boli mylné. Kniha je jednoducho dokonalosť sama o sebe. Od začiatku čítania som sa od nej nevedela odtrhnúť a tak som ju zhltla za necelé dva dni. Beautiful!

V knihe sa nestretávame s veľkým množstvom postáv, čo je aj výhoda, pretože z toho nevznikol nejaký zmätok. Máme tú hlavnú postavu (alebo dve?) Amy. A tiež dokonalého, zvedavého a zaláskovaného Staršieho. Potom sú tu Amyny rodičia, ktorých síce moc veľmi nestretávame, ale dostali dosť priestoru na to aby sme si o nich vytvorili dobrý dojem. Samozrejme sa tu stretávame so zápornými postavami, ktoré nemôžu chýbať! Jediné čo by som asi vytkla je označenie Starší/Najstarší. Na začiatku čítania som v tom mala menší chaos. I keď som si na to postupne zvykala, nevidím dôvod na to, aby im autorka nedala normálne mená. Nakoniec som sa cez to preniesla a v podstate, počas čítania na tom ani nezáležalo.

Na koniec musím len poznamenať, že knihu odporúčam na 100%. Je to dokonalé stvárnenie príbehu z budúcnosti, ktoré opisujú dvaja mladý ľudia. Okrem toho, že sa venujú hlavnej problematike príbehu, nevyhneme sa ani milostným scénkam, ktoré majú za príčinu hormóny. Určite si každý príde na svoje.
S hrdo vztýčeným palcom dávam knihe 5 hviezdičiek z 5.