29. května 2013 v 15:09 | Marry |  Recenzie
Podnázov: Život v prepychu
Autor knihy: Anna Godbersenová
Počet strán: 304
Jazyk: anglický, český, slovenský...
Vydalo vydavateľstvo: BB/art

"Tajomstvo, romantika, žiarlivosť, zrada, humor a vek nevinnosti. LUXUS ma pohltil!" - Cecily von Ziegesarová, autorka série GOSSIP GIRL

Pôvabné dievčatá v krásnych šatách, ktoré sa bavia až do svitania na večierkoch, neodolateľní mladíci s uličníckym úsmevom a nebezpečné úmysly. Drobné klamstvá, temné tajomstvá a škandalózne vzťahy. Taký je Manhattan roku 1899...
Manhattanskej spoločenskej scéne vládnu Elizabeth a Diana Hollandové - alebo to tak aspoň vyzerá. Keď zistia, že ich postavenie je veľmi krehké, náhle všetci predstavujú hrozbu pre ich šťastnú budúcnosť.
Tento vzrušujúci výlet do veku nevinnosti, ktorý sa odohráva vo svete bohatstva a klamstiev, má ale k nevinnosti nesmierne ďaleko.

Anna sa narodila v roku 1980 v Berkeley v Kalifornii a vyštudovala Barnardskú fakultu. Pracovala v pánskom časopise Esquire. V súčasnej dobe žije v Brooklyne. Napísala už štyri romány zo série Luxus.

Obálka je jednoducho dokonalá. Presne vystihuje to, o čom sa v nej píše. Sťažka si viem predstaviť, že by mala vyzerať nejako inak.

Na začiatku čítania som mala zmiešané pocity. Autorka nás hneď uviedla na pohreb postavy Elizabeth Hollandovej, okolo ktorej sa všetko krútilo. Bola som trochu mimo z toho ako príbeh začal a ešte viac, keď sa v ďalších kapitolách Elizabeth objavovala akoby nič. Bolo divné čítať ako sa správa, čo robí či nerobí, keď v podstate vieme, že na konci aj tak zomrie. Už len kvôli tomu som bola toho názoru, že kniha ma zjavne nebude absolútne baviť a opar 19. Storočia tomu moc na zvedavosti nepridával. Opak je ale pravdou. Kto by to bol povedal, že život Elizabeth Hollandovej môže byť do jej údajného skonania taký zaujímavý, dokonalý a bolestivý zároveň? Faktom je, že najlepšia smotánka to okolo roku 1899 nemala vôbec ľahké. A žiť v Manhattane medzi najvyberavejšími ľuďmi v prepychu, si žiada svoju cenu. Po tom, ako zomrel pán Holland, hlava rodiny Hollandových, Elizabeth a Diana sa od matky dozvedajú, že nemajú peniaze. Jedna z najvplyvnejších rodín a byť na mizine? Ani náhodou. To si žiada dokonalý plán. A stratégia je nasledovná: Elizabeth sa má vydať za Henryho Schoonmakera, ktorý dokáže zabezpečiť celú jej rodinu. Má to však háčik. A nie len jeden. Henry Elizabeth nemiluje a ona jeho taktiež. Elizabeth sa musí obetovať pre svoju matku a Henrymu to prikázal jeho otec, ktorý si myslí, že život po boku Elizabeth mu konečne dodá rozum. Popri tomto cirkuse je na scéne ale Elizabethina sestra Diana a ich sluha Will. Elizabeth a Will sa nenapraviteľne milujú, no kvôli ich spoločenskému rozdielu nepripadá do úvahy, aby boli spolu. Románik so sluhom mi neprišiel nejaký divný, alebo niečo podobné, práve naopak, čo ma dosť prekvapilo. Je to dôkaz toho, že aj Elizabeth o ktorej si všetci myslia, aká je dobre vychovaná a mierne povýšenecká má srdce. Práve preto mi bolo tak nesmierne ľúto, keď Will odišiel z mesta a Elizabeth s tým nemohla nič urobiť. Musela sa obetovať pre svoju rodinu. Zápletka však pokračuje. Elizabethina komorná Lina, bola do Willa zaľúbená a keď prišla na vzťah, ktorý má jej pani s jej láskou znenávidela ju. Keď Will nakoniec odišiel, rozhodla sa, že jej bude strpčovať život najviac ako to len pôjde. A že aj išlo. Jej komorná totiž nebola jediná, kto ju nenávidel. Na scénu prichádza jej "najlepšia" kamarátka Penelopa, ktorá bola nenapraviteľne zaľúbená do Henryho. V momente keď požiadal o ruku Elizabeth jej z hlavy vyfučala predstava bezproblémového života po jeho boku. Toto bolo niečo čo mi fakt neprekážalo. Penelopu som od začiatku nemusela a zaslúžila by si toho viac.

No a tu sa nám na scéne objavuje už spomínaná Diana, Elizabethina sestra. Diana a Henry. Pár, ktorým som bola nadšená asi najviac zo všetkého. Bolo jasné, že sa do seba zaľúbili na prvý pohľad. O to viac to bolo zaujímavé. No a toto celé tvorí škandál storočia. Našťastie pre nich nič nevyšlo najavo. No cena za to bola vysoká. Elizabeth a mŕtva? Už úplne na začiatku sme boli zasvätený do jej pohrebu a preto by mi to nemalo pripadať čudné alebo nepredstaviteľné. Po tom všetkom čo si El musela odskákať a ako veľmi trpela mi jej bolo tak veľmi ľúto a nechcela som, aby sa jej stalo ešte aj niečo zlé. Bola som z toho nesmierne vykoľajená. No potom prišli posledné strany knihy a smútok, ktorý v nás zasiala autorka sa zmenila len na ľútosť tých, ktorý nepoznal pravdu. A pravou je, Elizabeth len zmenila svoj život. Vybrala si lásku.

Kniha bola plná postáv a jedna bola zaujímavejšia než druhá. Každá z postáv mala jedno svoje tajomstvo a to za žiadnu cenu nemohla prezradiť. Bola som veľmi veľmi spokojná. Avšak odchod Willa ma trochu sklamal. No to by potom príbeh nemohol dopadnúť tak, ako to skončilo.

Z nudného príbehu 19. Storočia jedna z najlepších kníh aké som čítala. Toto som naozaj nečakal. Autorka sa snami zahrávala celí čas, čo sme knihu držali v ruke. A popri tom sme dúfali len v tom najlepšie. Situácia sa však každou stranou komplikovala viac a viac. Ešte teraz sa neviem celkom spamätať z toho, ako je možné, že to nakoniec skončilo tak dobre? Nad tým si budem lámať hlavu šte nejaký čas. Isté ale je, že kniha dostáva plný počet hviezdičiek. Nie nadarmo sa volá LUXUS...